På sikt bør eierandelen hans ned. Hans totalt dominerende stilling kan skremme andre store fra å bli med i funcom hvis de ellers skulle være interessert.
Har han flagget at han vil inn i styret?
Ikke opportunt for Jebsen å bli insider - har god nok kontroll gjennom eierskap likevel.
Ikke mulig å selge seg noe ned da uten at det i markedet kan bli oppfattet som inside salg med ditto negativ kurseffekt. Mye bedre å ha det som nå hvor en står mye friere til å kunne lette seg litt ved behov.
Det er ikke så lenge siden Jebsen trakk folka sine fra styret.
Mange som er ferske her og man hører ofte på de som tilsynelatende kan mer enn seg selv, men fint om du kan forklare litt mer enn bare å si noe uten begrunnelse👍
(innlegg trukket tilbake av forfatter, blir automatisk slettet etter 24 timer, med mindre det blir rapportert)
Enig, jeg ser bl.a at enkelte regner markedsverdi hensyntatt utvanning som ikke skjer før et år frem i tid.
Forøvrig når en regner markedsverdi på et selskap så tar en utgangspunktet i antall nåværende aksjer hensyntar antall aksjer i svært nær fremtid. Ellers hadde jo stort sett alle selskaper blitt svært “dyre” på børsen.
Videre så hensyntar alle større profesjonelle aktører også gjeldsbildet, om et selskap i så måte konverterer aksjer til gjeld så blir det et “null sum” spill for verdi beregningen.
Jebsen gikk ut av styret for fritt å kunne selge aksjer fremover ved behov uten at det avstedkom en negativ insidemelding hver gang med ditto skade effekt. Mye greiere nå, har jo bra kontroll uansett og vil sansynligvis vekte seg noe ned utover.
Det er få selskaper på børsen som har så dårlig økonomi at de må kjøre på med konvertible obligasjonslån og hvor konverteringsraten er godt under dagens børskurs.
Pga det konvertible obligasjonslånet, så må man nesten regne på to scenarioer for Funcom: et hvor de får suksess og lånet blir konvertert, og et hvor de ikke har suksess og er dynget ned med lån. Hvis man ikke gjør dette så ender man opp med scenarioer som kommer til å bli langt fra virkeligheten.
Må si meg skyldig i å tro at @delkop hadde rett (han har stort sett kommet med gode innlegg), selv om jeg selv hadde sett tall som tilsa en god del færre aksjer selv (330m?), men du kom jo kjapt på banen med at han hadde regnet med for høy gjeld. Jeg er litt overrasket over at @delkop ikke har kommet med en oppdatering på hvor mange aksjer det vil være i Funcom fullt utvannet.
Du øker ikke akkurat troverdigheten din med utsagn som dette
Enig i det, men så har de av oss som har vært her en stund, et klart bilde av at Delkop stort sett har de ‘negative brillene’ på seg. Jeg kan ikke huske at Delkop noen gang har sett på oppsiden av forskjellige ting i Funcom aksjen.
Det var samme snakket om å ikke regne på utvanning før emisjon. Jeg er veldig glad jeg regnet med de aksjene når jeg vurderte salg. Suksess scenarioer må man regne på fullt utvannet hvis man vil vurdere caset fundamentalt.
Av spillene Funcom nevnte som “sammenlignbare/konkurrenter” i survival sjangeren så er snittsalget ca 1.4-1.5mill. Hva står Funcom i hvis de selger 1.5mill på 1 år til snittpris 199 NOK brutto?
Er det naivt å tro de skal selge det antallet, da se har større team og en populær IP å basere seg på, og nå etter utsettelsen lengre tid på seg?
Da vil kursen stige, men du må risikovekte det mot andre utfall og ta med utvanning.
Se feks på 3 case 25% sjanse bear scenario, 50% base case og 25% bull case og gang det med verdien i hvert scenario
Ja, det er naivt. Jeg hadde ikke brukt det som base scenario at Funcom leverer et topp 10 survival spill.
Starbreeze/Behaviour har solgt litt over 700k kopier av sitt Dead by Daylight på et par måneders tid. Og da har de gjort det VELDIG bra. Tviler sterkt på at Funcom vil klare noe lignende. Erfaringsmessig pleier de å karre seg opp til et sted nederst på Top 25 en kort periode til de forsvinner ut av lista fullstendig. Men de kan jo klare et sted mellom 50k og 100k de første 2-3 månedene.
Erfaringsmessig Stjernbris?? Funcom har lansert ETTspill på Steam tidligere, The Park, og det mener du er sammenliknbart??
Funcom har da flere produkter på Steam enn bare middelmådige The Park…
http://store.steampowered.com/search/?snr=1_4_4__12&term=funcom
Ingen har vært store suksesser.
Ingen av de andre ble lansert på Steam og det vet du godt. Billig bais…
Er det ikke en lansering når et spill slippes på Steam? Hva kaller du det?