Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2016

Ark er det mest solgte spillet survival-spillet og det solgte 1 mill kopier den første måneden etter lansering. (http://www.pcgamer.com/ark-survival-evolved-has-sold-two-million/)

1,5 mill på et år er ikke naivt når du tar i betraktning at alle survival spill som hittil er lansert er utviklet av team på under 10 personer. Skal også nevnes at ARK krever betydelig mer grafikkmessig enn det som er “normalt”, og det hindrer en stor brukergruppe å ta del i spillet. (blant annet øst-Europiske land med utdaterte PC’er).

Conan Exiles kommer ikke bare på PC, men Xbox og PS4. Å sammenligne potensiale med The Park er naivt.

2 Likes

Nå har Rust solgt 1million mer kopier enn Ark da :wink:

Om funcom klarer å selge 1-2mill kopier første år kommer lite mye ann på hvor mettet markedet er av survival spill. Evt om funcom klarer å dra med noe nytt til et marked som allerede har flust med spill.

1 Like

Generelt er det klokt å ikke fantasere for mye om hvor mye det kan gå og beregne caset ut fra nøkterne estimater og allerede nå skissere hvilken verdi man vil selge på og gjøre en risikovurdering av hva slags hendelser som kan inntreffe. Husk at det kan skje at spillet flopper fullstendig, og man bør ha handlingsplan klare for om det skjer. Ellers kan man fort gå i fella og sitte for lenge i aksjen i tro på at den skal videre opp, og ende med å bomme totalt for og så tape alt. Man kan kanskje gå glipp av noe på kort sikt med en slik tankegang, men på lang sikt har jeg tro på at man tjener mer på det.

Snakker av erfaring når jeg sier at det er farlig å “forelske” seg i en aksje.

3 Likes

Samme provoserende idiotiske atferd som tidligere, lar det ligge med det…

Edit: jeg skal forøvrig forklare hvorfor jeg mener det er idiotisk og provoserende, skal legge min 2 årige datter først :+1:

4 Likes

Nei, ikke hvis samme produkt er lansert via andre kanaler tidligere.

Å slippe det på steam er hva du kaller det, noe jeg synes er ganske dekkende.

Å sammenligne salg av spill som har vært lansert til samme plattform ett år eller to før det kommer til Steam har ikke noe særlig for seg.

6 Likes

Det er nok lurt å behandle enhver tittel man gir ut på Steam som en helt egen lansering. Er man ikke ute etter å selge flest mulig spill da? The Park på konsoll var heller ingen lansering da altså, siden det allerede var å finne på Steam. Det var bare et nedprioritert kjellerprosjekt for å se om de klarte å få spillet ut på konsoll. Derfor tjener ikke Funcom penger heller, hvis det er sånn de tenker :wink: Ingen synlig stolthet eller lidenskap i det de gjør. Synd! Med de rette ildsjelene ved roret kunne det blitt bra.

Det er en ny plattform, som jeg skrev over, så selvfølgelig var det en lansering.

Spillpressen bryr seg nok bare om første gang spillet blir sluppet til en plattform, så det er nok smart å slippe spillet på Steam når det kommer til PC. Ikke vente 2-3 måneder som de gjorde med TSW. For å dra nytte av den positive feedback-loopen man får ved å være inne på topp 10 bestselgerlisten, så burde man nok også KUN lansere spillet på Steam hvis man først skal ha det der. Selv om man har muligheten til å drive direktesalg. Reklame er DYRT!

4 Likes

Det trenger det vel ikke være? Man kan alliere seg med twitch streamers og youtubers…

Argumenterer du i mot at gratisreklamen man får ved å være på topp 10 bestselgerlisten kan erstattes av å alliere seg med twitch streamers og youtubers? For det var sammenhengen det sitatet ble tatt fra…

2 Likes

Bylos er ikke lidenskapelig nok? De har tidligere tviholdt på å lage spill i en sjanger det har vært ekstremt sterke titler, survival sjangeren er relativt ny og konkurransen begynner å bli god, men det er få titler som har kvalitet nok både spill og grafikkmessig. Grunn 1 til å levere

The Park var en greie de gjorde for å lære gangen i å lansere på konsoll, men først og fremst for å lære UE4. Det er grunn nr 2 som gjør de til potensielle vinnere, stabilitet.

Den tredje grunnen er materiellet de sitter på som fører til lave utviklingskostnader, som igjen gir de suksess ved “lave” salgstall. Gjenbruk, historier og alt fra AoC, genialt å utnytte. Potensialet til Age of Conan så man tidlig, både hva interesse og salg angår.

Onns, hvorfor må du kverulere slik du gjør, mener du å være ekkel og pompøs? (Hvis Funcom ikke selger over 100.000 på de tre første månedene, da tør jeg aldri vise meg her igjen…)

8 Likes

TSW hadde både lidenskapen til Tørnquist, Scheve og Bylos. En tredjedel av de er igjen. Spørs om det holder da :wink: Spent på fantasitallene og utregningene som kommer til å dukke opp her fram mot lansering.

1 Like

Har det skjedd noe som har gjort deg mer skeptisk til spillet? Synes du nesten var entusiastisk tidligere

3 Likes

lever for å provosere og være kvalm… Diskutere med slike går ikke…

5 Likes

Er da fortsatt veldig entusiastisk til konseptet og tror det kunne blitt knallbra i de rette hender. Jeg tror bare ikke Funcom har de hendene. Eller dvs jeg tør ikke å stole på at de klarer å lage noe som treffer målgruppen til Rust og ARK såpass at de blir værende. Utsettelsen gjorde meg bare mer tvilende. Men jeg vil jo såklart være med på hype-stigningen og de euforiske fantasiene fram mot launch jeg også, og selge til “den neste idioten”. Innerst inne tviler jeg sterkt på at Funcom endelig skal få til en suksess. De tar rett og slett for mange merkelige valg, og undervurderer spillerne.

2 Likes

I motsetning til ved release av AOC og TSW, prøver de nå å dempe forventningene til spillet, samtidig som de sier de skal skille seg fra de andre og være nyskapende. Bylos er ikke interessert i å skape kjempeforventninger til spillet, som de ikke klarer å innfri. Som med The Park, prøver han å være ærlig, slik at spillerne ikke hopper inn i spillet med skyhøye forventninger. Det er bedre at de har moderate forventninger og blir positivt overrasket.

Sjekk kommentarer fra folk på Facebook - det er nesten utelukkende positivt. I tillegg svarer Funcom på mange av spørsmålene som kommer inn der, og ikke minst poster Funcom ofte der nå.

Det er mye som har endret seg siden tidligere, og de har skaffet seg et bra kontaktnett på Youtube og Twitch nå.

Mellom 4MUSD og 10MUSD i utviklingskostnader, avhengig av hvor godt spillet gjør det i EA. Selger de 500K ved release er de godt i overskudd - og det er på ingen måter usannsynlig.

9 Likes

Hva er tidsperspektivet ditt “ved release”? Første måned, første tre måneder, et halvår? Og mener du early access som release?

Jeg tenker EA, og jeg tenker kort tid etter slipp på Steam. Jeg tror det kommer til å være mye gratis reklame på Twitch og Youtube. Hvis et spill som The Park klarer 30-40K i løpet av en måned, så har jeg tro på at CE i løpet av et par uker/måned klarer 500K fint - utover det kommer selvfølgelig an på kvaliteten på spillet.

Er spillet bra, så har de en viktig inntektskilde i lang tid framover.

2 Likes

The Park har solgt rundt 45k totalt frem til nå på steam.

1 Like

Ja men store deler ble solgt okt/november 2015.

Stream på fredag:

3 nye stillinger lyst ut i dag:

7 Likes