Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2016

Stjernebris er en luring og jævli provoserende til tider :wink:
Når oppgang kommer så må man jo selge, iallefall hvis man får samme oppgang som tidligere, fallhøyden blir for stor. Men går kursen til bare 2 kroner - da har du en verdi på ca 520mill NOK, er da da automatikk i å selge? Bare fordi det har vært det før når kurs har gitt en for høy verdi ifht hva spillene har tjent inn?

Ikke fullt utvannet :wink:

Hva er sjansen for at det skjer?

100% ved en kurs på 2kr som kommer av at CE har solgt bra. Hvorfor sitte på obligasjoner når du kan konvertere til 80 øre aksjen? Eller var det 55øre, jeg husker ærlig talt ikke. Poenget blir det samme, man må regne med fullt utvannet kurs ved suksess-scenarioer. Det blir bare et spørsmål om når konverteringen skjer.

2 Likes

Den ble vel justert ned til USD 0.1036 pr aksje. (fra 0.24)
Så jeg tror også sjansen der er stor.

Husker dere antallet?

Ganske sikker på han kommer til å konvertere (80 ish øre). Kan ikke se hva han tjener på å ikke gjøre det. Ikke ideelt å sitte som gjeldsinvestor i funcom.

1 Like

Dette vil da resultere i ett 100% gjeldsfritt Funcom?

Hm det gjalt vel ikke alt av gjelden hvis jeg husker riktig. Tror det er noen titalls mill igjen men husker det ikke.

Den øker også, market cap vil stige mer enn den gjelden de blir kvitt

Forklar gjerne litt rundt dette, er interessert i å lære :slight_smile:

Er dine regnestykker mer positive enn christian sine?

Det stemmer ikke imo. @holmes hvordan kommer du frem til det?

Dagens kurs er jo høyere enn konverteringskurs. Aksjene gis mao ut “billig”.

Egentlig burde du regne det som aksjer allerede nå så lenge kursen er over strike price og da vil ikke EV forandre seg. Det vil si man burde regne dette som aksjer og ikke gjeld når man regner på oppsiden og som gjeld og ikke aksjer når du ser på nedsiden. Akkurat som @Christian skriver.

4 Likes

“Egentlig burde du regne det som aksjer allerede nå så lenge kursen er over strike price og da vil ikke EV forandre seg.”

Jeg mener EV går ned. Er du sikker på at du mener det du skriver i denne setningen?

Aha ok jeg misforstod setningen din. Tja må tenke over det du skriver der.

Edit: Jeg er enig i det ja.

Men ifra før beskjeden kom og til dagen etter så bør mcap og enterprise value ha gått ned imo. Dvs informasjonen om at konvertering av lån gir netto tap i mcap og ev. IMO.Så det er bare dem som satt i aksjen når beskjeden kom som blir rammet av dette her og ikke dem som tenker på å investere nå.

EV går selvfølgelig opp, men din andel av kaken går mer ned, så nei, det er ikke positivt at Jebsen kan konvertere resten av gjelden til aksjene ved et suksess-scenario.

For å dra eksempelet lenger, hvis Funcom kjører en emisjon på en milliard aksjer til ett øre, så vil EV gå opp, men hvis du ikke får blitt med på den emisjonen, så er det ikke akkurat positivt.[quote=“aflametotheground, post:2060, topic:838”]
Dvs informasjonen om at konvertering av lån gir netto tap i mcap og ev. IMO.Så det er bare dem som satt i aksjen når beskjeden kom som blir rammet av dette her og ikke dem som tenker på å investere nå.
[/quote]
Jepp, men da tar du utgangspunkt i at alle faktisk regner med konverteringen av gjelden i et suksess-scenario, og det er det jo langt fra alle som gjør. F.eks regnestykket til @Paddy80 hadde jo ikke det med.

Ja er nok litt variert hva som blir gjort.

Ellers når det gjelder prising av funcom så har det tidligere vert mcap på noen milliarder, mens nå som sikkert potensialet er ganske likt, så er prisen noen hundre mill. Så tror usikkerheten er for stor til å være så veldig nøyaktig av seg med ting.

Sånn jeg ser prisingen per i dag er at selskapet ligner en del på Starbreeze og at hvis det kommer seg på beina somehow så kan oppgangen kanskje ligne på historien der, enten det er fornuftig eller ikke.

1 Like

Starbreeze er verdsatt til 5 milliarder, men består av flere deler, f.eks vr hw samarbeid med Acer og vr arcades med IMAX, publisher for flere spill, satsing med partner i Asia og i tillegg egen spillutvikling, så det blir å sammenligne epler og pærer. Eller epler og en hel fruktkurv.

3 Likes

Ok, men de steg til ca 1 mrd etter de dro inn noen hundre mill i resultat på payday 2 for noen år siden. Hadde de alle disse andre tingene på det tidspunktet også eller bare spillutvikling?

8 Likes