Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2017

Eg har sett stort sett kvar dag sidan desember ein gang, har ikkje høyrt om SIS før i dag…

Har fulgt med på kjøper og selger i FUN hver dag siden jeg kjøpte og ikke sett noe SIS før i dag. Er det første dagen de kjøper så kan det være de skal ha en del. Tror ikke de er ferdige med det de kjøpte idag.

Så blir spørsmål 2: er SIS pump and dump, eller lengre sikt?

Edit: la til SIS

Virker som en trade, de setter fart på aksjen og selger seg ut på vei oppover. alle de store oppgangene har jo vært pga PAS folk

Alle de store oppgangene har ikke kun vært PAS. Hovedgrunn til oppgang ved release var salg og attention, etter det har det vært et par store utenlandske aktører som har gått inn, slik som i dag.
Også usikker hvor mye risiko selskaper er villige til å ta på Trade rett før Q4 rapport. PAS kan nok kjøre denne ned en gang til før det, men de er avhengige av usikkerheten som har fulgt Funcom hele veien.

Q4 i seg selv er uinteressant, men de kommenterer gjerne noe om dagens status også.

Fatter ikke att dere tenker på å selge nå, hva om Funcom lanserer X-box enten på messen i helgen eller den 28 under Q4 fremleggelsen. Hva skjer hvis datoen som meldes er i slutten av mars? Ca. 1 mnd! tror dere att dere ville angret på salget deres da? Kommer Funcom til å melde over 500K solgte under Q4 fremleggelsen. I så fall, ville du angret på ditt salg da?
Eller er det slik att vi gang på gang skal ned til 3,90 og att det bare er å vente på det og fylle opp på nytt? Jeg vet hva jeg tror, i det øyeblikket vi får X-box på papiret er 3 tallet historie. Skal ikke si att vi aldri kommer ned dit igjen, men kan nesten garantere att det blir leeenge til.
Tror att det ikke bare er Hegnar som kommer til å løfte på øyebrynene sine over hvor høye multipler markedet er villig til å bruke under Funcoms suksessferd de neste to årene.
Jeg vet ikke hvor høyt markedet er villig til å gå, men leeenge før vi når toppen, kommer det til å klages både her inne og på Ho att dette er galskap. Funcom er alllltfor høyt priset!
Jeg sier la nå markedet bestemme det og ikke vær så forbannet redd for nedsiden din att du tar irrasjonelle avgjørelser basert 98 % på frykt og 2% på faktiske opplysninger.
Jeg flyr paraglider og har gjort det siden 2003, folk sier til meg det må du ikke gjøre, jeg har hørt att det er farlig. Jeg vet att jeg kan gjøre hobbyen min forholdsvis ufarlig ved å gjøre gode valg og respektere været. Jeg må gjøre mine valg på hva jeg faktisk ser når jeg titter ut døren om morgenen og følge nøye på hva diverse værsider forteller meg om værutviklingen utover dagen. Skal jeg fly lokalt i hallingdal eller skal jeg prøve å fly fra for eks. fra Ål til Lillehammer.
Det jeg vil frem til er att, søk så mye informasjon som mulig for å kunne ta ett så riktig valg som mulig angående det du lurer på.
Forumet her inne bobler over av til dels MEGET god informasjon, men også her inne er enkelte innlegg preget av om en er inne eller ute, eller i bestefall bare har en lyttepost i selskapet.
Prøv å se igjennom støyen, prøv å plukke ut essensiell informasjon, noen forumdeltagere treffer mye oftere med sine “analyser” enn andre. Prøv ut selv om det lønner seg å lese nøyere det noen forumdeltagere skriver, mere enn enkelte andre.
Jeg vet, jeg er superoptimist. Men jeg har også blitt grepet av redsel og solgt noe av min posisjon i Funcom, men jeg har aldri ytret noe negative anngående Fun selv om jeg hatt veldig få aksjer.(se bort i fra det jeg sa om å bli rævpu… av fun under emisjonen :wink:)
Heldigvis har jeg funnet tilbake til vettet:grin: og lastet opp igjen, skal ha 50-70k til, vil da ha flere aksjer enn noensinne i Fun.
Jeg mener bestemt: det er ikke risikosport å sitte lastet i Funcom på di kursene vi ser nå og med disse salgstallene som er/blir fremlagt til nå.
Det beste av alt, vi har bare pakket opp den første av pakkene som Funcom vil gi oss i 2017.
Vi får jo to store gaver til i år, CE på X-Box og TSW.
Vi får tre mindre gaver, AO på steam og to mindre titler.
Å jaggu begynner jeg ikke å lure på om ikke Funcom rekker den virkelige STORE gaven i år nemmelig CE på PS4! Tenk å fått den i julegave da…
Se litt på denne gavepakken fra Funcom… er dere fremdeles sikker på att det er lurt å få solgt disse hersens Funcom aksjene, slik att dere kan få ned den store risikoen det er å sitte long i denne :wink: Risiko ??
Fader holdt på å glemme midt oppi alt dette får vi jo greie på hva det neste storspillet deres heter. Blir ivertfall ikke kjedelig å være funcomaksjonær i 2017, for her står nyhetene i kø.:clap::clap:
Edit: tror heller ikke det er realistisk med PS4 i 2017. Men lov å håpe. Blir heller ikke feil med CE i feb/mars 2018 heller.

13 Likes

Finnes mange grunner til å være lastet eller ute. Tror flere her inne har fått ganske fete gevinster og er fornøyd med det.

Personlig sitter jeg ute fordi jeg tror vi skal mer ned, jeg tror ikke de har solgt 500k og jeg tror ikke xbox kommer i mars. Jeg kan ta feil. Eller ha rett. Det er jo litt av morroa med aksjer.

CE på PS4 iår… tja, tror det er greit å ha noe i bakhånd til 2018, de skal jo tjene penger da også :=)

3 Likes

Er bare å glemme TSW. Det vil ikke bli annet enn “hobby” for Funcom fremover i forhold til CE og videreutvikling av det for å utnytte potensialet som ligger der.
Er i hovedsak enig med deg ift hvor Funcom skal, men for mange er nok dette også en gamble om hvor mange ganger til kursen skal opp og ned på vei oppover. Har kjøpt meg inn og solgt meg ut 3 ganger på veien oppover, gevinst hver gang. Reinvestert med gevinst og sitter i dag med en god slump flere aksjer enn om jeg kun hadde sittet å “ventet” hele veien.

1 Like

Den hobbyen du nevner der er ett av de gamle spillene som gjør att Funcom nesten drifter rundt null uten CE… Å vi får en STOR oppgradering til dette hobbyspillet til våren.

2 Likes

Ce kostet og koster ca 0,5mill USD å utvikle. det er ikke dekket av hobby spilla. Det er greit at de dekker seg selv, om det blir ikke mye Funcom 2.0 med pengene de gir. Hadde de ikke dekket seg selv er jeg sikker på at funcom hadde stengt de ned slik de gjorde med LMO.

1 Like

I Q3 driftet Funcom posetivt før avskrivning? da var vel CE under full produksjon. fikk ikke noen av utviklerene lønn under denne perioden eller.

De fikk inn endel cash i emmisjonen. Var vel BLODRØDT om man trekker fra de pengene…

1 Like

Ok skal ikke nekte for att ting var begredelig før, men liker det jeg ser nå. hva skal til for å gjøre deg fornøyd?

Det er tull at det var blodrødt. Funcom driftet positivt, men avskrivninger førte til et negativt driftsresultat. De er imidlertid ferdige med avskrivninger av både TSW, AOC og DW nå (sett bort fra nye investeringer). 1,6-2MUSD i omsetning pr kvartal er ikke hobbyvirksomhet. og det var noe som holdt over 100 personer i arbeid for Funcom.

Det selv uten store oppdateringer for TSW. Den store oppdateringen kommer H1 2017.

3 Likes

Jeg er ganske fornøyd, og synes Rui har gjort underverker. Nå er jeg spent på hvordan ting går fremover, hvordan går salget når de slipper mer innhold, hvordan gjør de det på xbox. Hva er neste spill osv.

2 Likes

Så med din logikk trengte de egentlig ikke emmisjonen da de gikk i pluss?

1 Like

Jo men at kvartalet var blodrødt, det er direkte feil. Hadde de hatt cash, hadde det vært blodrødt da?

Er det cashbeholdningen som bestemmer om et kvartal er blodrødt som du sier?

Jeg skal ikke starte noen krangel , men jeg har litt problemer med å skjønne att du er fornøyd når jeg leser innleggene dine for mesteparten av dem er på den negative siden når det gjelder Funcom.
Det er greit å være jordnær, men det er fort gjort å lyde pessemistisk ut også.
Men du skriver en god del bra også Evil, det skal du ha.
God natt.

1 Like

De trengte ikke emisjonen, men alikevel trengte de den. Utsiktene hadde vel heller Vært dårlig uten

Noen må jo være motvekt til alle som er overveiende positive :wink:

Og jeg har vel flagga hva jeg tror på lang sikt. på kort sikt må jo kursen få gå litt ned også.

7 Likes