Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2017

https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NL000006246117

Shorten er økt til 5 078 980 aksjer

Som jeg spekulerte i forrige uke virker det mer og mer som shorten er Jebsen som selger. Han har låner ut aksjene han vil selge til en tredjepart som selger aksjene short. Når Jebsen har kvittet seg med det han ønsker kan han konvertere nye aksjer som han så selger til den samme tredjeparten som dermed kan dekke inn shorten.

Om jeg har rett kommer det melding en gang om at Jebsen har solgt X antall aksjer, blir ikke overrasket om X er i nærheten av 70 mill som er antallet aksjer han kan konvertere.

Om jeg tar feil kan det bli en heftig shortskvis når dette skal dekkes inn. 5 millioner er et ganske voksent antall å shorte (i funcom), og det kan fort bli flere.

5 Likes

@delkop jeg er helt grønn på dette, kan du forklare litt hva det menes når du sier at det kan bli en heftig shortskvis når dette skal dekkes inn? Forstår jeg rett i det at da skal kursen opp?

Er det nokon grunn til at han ikkje skal vente til Q1 hvertfall? Eller xbox? Store summer det er snakk om… Hadde jo allverden av mulighet i starten av februar…

Hadde kursen vært vesentlig høyere hadde jeg trodd mere på den Jebsen-hypotesen her, men ikke på dette kursnivået. Og vi har heller ikke sett på aksjonærlistene at Jebsen minker, noe man skal med en short.

4 Likes

Ja hvorfor skal Jebsen liksom selge på bunn? Med den tålmodigheten hans så skulle man tro man ville treffen minst en topp i løpet av alle disse årene :slight_smile:

1 Like

JEbsen kunne selge på 5,4 med 130mill omsatte aksjer pr dag… Meget sansynlig at han lemper ut nå… NOT! :wink:

1 Like

@Oilimp

3 Likes

En ting vi må endre på er iallefall hvor mye penger Funcom sitter igjen med pr solgte spill. Vi har vel operert med netto rundt 17-18, jeg tror vi må tilbake til @holmes tilnærming og tenke 14-15.

Kan sgu være, men fakk, vi kjem til å knuse alle salgstall estimat dei neste 15 mnd så hardt …

2 Likes

Det vil variere per plattform og over tid, f.eks ved full lansering kan de selge spillet med mer innhold til høyere pris, og konsoll vil også ligge høyere. Samtidig kan andel som selges på salg eller i billigere regioner (Kina, Russland osv) øke etterhvert.

1 Like

Det er disse andelene jeg tenkte på

Om Jebsen skal ut med mange aksjer (fordi han vil konvertere 70 mill nye) så er det naturlig at han må ta det over lang tid for å minske salgspresset (og få høyest mulig pris). Så Jebsen lemper ikke ut aksjene, det ville vært dumt.

Fordelen med å gå via en tredjepart er at det ikke blir flagget at Jebsen selger (siden han bare låner ut aksjene) inntil den dagen shorten skal dekkes inn og han selger aksjer til tredjeparten, dermed vil ikke det vises noe på aksjonæroversikten før handelen er unnagjort.

Om størrelsen på shorten bare fortsetter å vokse opp i titalsmillioner klassen så vil det sannsynliggjøre teorien min (siden det bare er Jebsen som har så mange aksjer å låne og det vil være temmelig psycho å gå inn i en slik giga short uten en bra sjangs til å dekke inn). Men det er klart, enn så lenge kan det godt hende teorien min er feil.

EDIT: og når det gjelder hvorfor ikke han har startet før, så kan det jo hende at han måtte vente med å begynne til etter Q4 presentasjonen siden han sitter i en insideposisjon (spekulerer, har ikke sjekket datoene)

2 Likes

Takker @Nocturne det jeg trodde det var :+1:

Hadde kursen vært vesentlig høyere hadde jeg trodd mere på den Jebsen-hypotesen her, men ikke på dette kursnivået. Og vi har heller ikke sett på aksjonærlistene at Jebsen minker, noe man skal med en short.

Om dette er tilfelle så er det jo mulig at teorien er feil. Uansett er det sikkert ikke dumt å følge med på aksjonærlistene fremover.

2 Likes

Ikke usannsynlig at delkop har rett… han har gjort slikt før og shorten startet umiddelbart etter Q4 ble presentert slik at ingen kan si jebsen satt på innside info.

Hvorfor synes ikke dette på aksjonærliste? Kan vi finne ut om det kan holdes “hemmelig” på noen måte i såfall.

Tenkte at infoen som kom på GDC kanskje var rekna som inside? Eller?
Var først etter publiseirng av det at dei to insiderane solgte litt akjser.

Teorien til delkop kan være rett den, ikke usannsynlig.
Jebsen hadde vel også en klausul om når han kunne selge, Hugs og at utlåner ikke er meldepliktig.
Ang Jebsen sin plass, så er det den eg har vert mest urolig for, dette har eg også nevnt flere ganger tidligere.
Men uansett hva eller hvem som gjør hva, ingenting fundamentalt endrer seg selv om aksjer flyttes over i andre hender, det vil kun vise igjen som kortvarige bumper i grafen, for ettertid, det er opp til selskapet å prestere, sånn at markedet etterhvert vil betale en høyere pris.
Det er litt uroligheter i Funcom om dagen, Funcom aksjen er krevende, og egner seg ikke for nybegynnere, selv om den er attraktiv pga store svingninger.
Før vi videre fall idag, er eg klar til å plukke

2 Likes

Hvis det er Jebsen som shorter, så må han ha lånt aksjer av noen andre da? De andre gangene noen har shortet så har det syntes på aksjonærlistene. på siste liste jeg har sett var det ikke noen endring på Jebsen sin beholdning.

5 Likes

Kan ikke heller forstå at det skal være han uten at det vises i listene. Når de brukte YA var det synlig. Men er det noen som husker hvor fort man så det, mener vi først fikk en anelse, og etterhvert ble det synlig?