Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2017

Ryddig prosess når det skjer via bookbuilding på dette viset når vi likevel vet at hovedeier må redusere. Sannsynligvis er aksjene alkerede solgt, og kjøper en slike volumer får en naturligvis en liten rabatt.

Ingenting er endret verken fundamentalt eller på annet vis etter transaksjonen. Det kan tvertimot bli tatt positivt i mot i markedet når selskapet nå gradvis og styrt spres på flere hender enn å ha en dominerende hovedeier.

7 Likes

@Ginzink mener du at Larsen blir ekskludert pga andre meninger enn majoriteten? Det føler ikke jeg, heller at de som stadig kommer med bittert bajs får beskjed om det. Jeg har stilt spørsmål "mot strømmen " flere ganger uten å bli halshugd for det, og det gjelder vel de fleste her inne.
Men at vanlig folkeskikk blir satt pris på er jo noe å tenke på for oss alle :smiley::+1:

8 Likes

Jepp, utenom når ting går som aller best, så er det null problem å stille kritiske spørsmål.

F.eks.

• Har Jebsen tenkt å selge mer enn 20m aksjer? (han har 67m aksjer han kan få ved å konvertere såvidt jeg har fått med meg)
  • CE selger relativt labert nå, dårligere enn både Rust (2 år gammelt) og ARK (1 år gammelt) http://tools.garry.tv/steamchart/?show=440900,252490,346110&range=30 Det er da virkelig ikke et godt tegn?
  • Kommer Funcom å få CE til å bli attraktivt nok til at det gir mening å kjøre på med rabatt under Steam Summer Sales?

… ok ikke så mye negativt, men nok til at jeg har mindre aksjer nå enn for noen uker siden. Jeg tror det kan være bedre kjøpsmuligheter de kommende ukene. På lengre sikt er jeg mer positiv. Positive ting:

• Dama, som har spilt Rust og div andre slike spill liker CE. Hun hadde en pause, spiller igjen nå og kommer garantert tilbake når de kommer med neste biome.
  • Patchingen gikk ikke så bra sist helg, men det ser ut til å være ting de nå har ryddet opp i.
  • De har utlovet dusør for å finne og stoppe exploits
  • Jeg er spent på hva de klarer å få til med TSW. Får de vekk grinding-følelsen, så tror jeg det kan gjøre det bra.
  • “Nye” Funcom ser ut til å levere på det de prøver seg på
14 Likes

Meget bra innlegg, du belyser både potensielle ned og oppsider. Er selv helt ute av Funcom da jeg har satset på Nano, men har troa på at Funcom får det til og kursen skal en del opp utover våren, og meget god sjanse for stor oppgang mot årsskiftet og på nyåret-18 med alt de har planlagt.

1 Like

@Oilimp nei heller tvert imot, men en fin påminnelse på hvor viktig det er med innlegg fra mer negative folk så vi ikke havner i halleluja stemning :stuck_out_tongue: synes det er ganske bra her, hvor det gjerne blir argumentert imot men holdt til sak så lenge motparten også gjør det :thumbsup: om noe skulle vi hatt flere “negative” innlegg. @Christian sitt innlegg var nydelig for belysning av de negative sidene forøvrig, men med en positiv vinkling som gjorde at jeg og sikkert flere likte det - men er det da en ordentlig motvekt til hva de fleste av oss mener?

Edit: jeg er nok litt “skada vare” etter å ha starte på ho og blitt med på en halleluja runde og fantasert om kurser opp i himmelen :stuck_out_tongue: så gikk opp et lys når jeg leste artikkelen, selv om det her er god informasjon og i mine øyne realistiske kursmål :slight_smile:

3 Likes

“Videre opplyses det at KGJ og andre selskaper kontrollert av Jebsen har, betinget av at transaksjonen går igjennom, gått med på ikke å selge øvrige Funcom-aksjer frem til Funcom rapporterer tall for første kvartal, som er planlagt skje 16. mai, uten skriftlig samtykke fra ABG.”

Hva betyr dette egentlig? Er det umulig for Jebsen å selge mer før 16.mai eller ikke?
Og han kan konvertere mer aksjer hvis han unngår budplikt? Jebsen vil aldri utløse budplikt, det har han unngått i alle år.

I dag håper jeg Jebsen konverterer mest mulig. Greit å få det unna fortest mulig.

Hva er/betyr akselerert bokbyggingsprosess?

Det er vel at man ringer rundt og spør folk hvor mye aksjer de er interessert i og til hvilken pris. Man kan også kontakte megler selv.

1 Like

ob:

Reference is made to the stock exchange notice published on
30 March 2017 regarding the potential sale of up to
20,000,000 shares in Funcom N.V (Funcom) by KGJ
Investments S.A. SICAV-SIF (KGJI), a company controlled by
Mr. Hans Peter Jebsen.

KGJI has today sold 20,000,000 shares in Funcom,
representing 7.88 per cent of the share capital. The shares
were sold at a price of NOK 2.84 per share. After the
transaction, KGJI and other companies, directly or
indirectly, controlled by Mr. Hans Peter Jebsen will
hold/entitled to (depositary ownership) 47,232,367 shares
equal to 18.60 per cent of the share capital in the Company.

Following the above, the Total capital interest for
companies controlled directly or indirectly by Mr. Hans
Peter Jebsen will be 44.64 per cent, whereby this Total
capital interest is calculated as the number of shares
owned plus potential shares issued in the future from
conversion of bonds, divided by the current issued share
capital of Funcom.

Furthermore, KGJI will notify Funcom and relevant parties of
conversion of a portion of its current holding of Funcom
bonds to equity. KGJI intends to convert 3.5 mill bonds
(each denominated with 1 USD) and accrued interest to 34.7
mill shares. Upon such conversion, companies controlled
directly or indirectly by Mr. Hans Peter Jebsen will have a
total shareholding in Funcom of 28.4 per cent, which
represents an increase from the 26.47 per cent shareholding
prior to the share sale and bond conversion.

ABG Sundal Collier ASA acted as manager and bookrunner in
the transaction.

Source Url: http://www.newsweb.no/index.jsp?messageId=423852

5 Likes

Og da var funcom gjeldsfri!

3 Likes

Er det 0 gjeld nå?

Jebsen øker beholdningen fra 26,47 til 28,4- Det må da være positivt?

Er det ikke flere bonds igjen eller noe annet som kan konverteres til aksjer? Går i surr her…

20mill nye aksjer solgt til 2.84! Finslig! Bygger pent opp under støtten på ca 2.8.

Har shorteren dekket inn 5 Mill og sitter med netto 15 klar for ny opptur før Q1??

Oops jeg som leste feil. Fremdeles 3.5m bonds igjen ja. Så gjelden er halvert da.

Han solgte 20m ordinære aksjer. Konverterte 3.5 m bonds av totalt 7m tilsvarende ca 35m aksjer. Dvs han har igjen 3.5m bonds. Trodde først de 20m var konverterte også.

1 Like

Noen som har noen ide om når vi får vite om eventuelle store investorer som har kjøpt? Må vente på aksjonærliste neste uke?

Har en stor-fisk tatt dette her. vil det komme en flagg-melding. Ingen melding om dette har kommet så da er det nok mange “små” som har deltatt.

1 Like

@Irathi - 34.7 mill shares. - dette er jo ikke alle opsjonene han kan konvertere?
Det er jo ca. bare 1/2 parten eller noe sånn…

Edit: så du hadde sett det nå :slight_smile:

Halvparten? 3.5m bonds av 7?

Jepp - men 35m. nye aksjer og det kommer 35m. nye aksjer til etter Q1? Q2?

Kan ikke se hvordan dette er positivt på kort sikt?