Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2017

Er iallefall slik jeg har regnet. Men utfordrende å tenke klart med måten kursen har blitt herjet nedover siden Funcom for første gang faktisk leverte varene.

Därför tycker jag att Orion analys är bra att läsa och ha efter det sin uppfattning var kan kursen hamna vid olika scenario.
Utom CE som hoppas blir bättre och bättre har vi också andra spel på g…

1 Like

Eg reiser vekk eit par dagar og 2.30 blir brutt§?!?!? Kva satan, kvar er kjøpelysta?
No forstår eg ikkje noko lenger…

Jaja, det nærmar seg Mai:)

1 Like

Kvar er ny film?;?

Fått svar på tweeten din? Føler at Hegnar og Tom hauglund fortjener noen roller

4 Likes

Det tek på for ein enkel vestlending å være i Syndens hovudstad over fleire døgn - no skal eg restaurere kropp og sjel før eg går til verks

Ingen svar på tweeten, så Haugelund blir den nye cruise!

12 Likes

Har vært lenge borte fra Funcom nå, så planlegger å kjøpe 7 dager før q1, tror dere det er en god ide? Ble helt vilt etter lansering og for et negativt medietrykk mot Funcom siden lansering har jeg ikke har sett maken til, ble helt paranoid derfor gikk jeg ut. I tillegg har jeg dårlig vibber fra mai 2016 så derfor ble saken enkel.

2 Likes

Jeg har snitt på 3,6 og et lass med aksjer…sitter med en ikke alt for høy årslønn i minus.
Komfortabelt, faktisk!
Porteføljen derimot er bra i pluss i år.
Kommer gjerne til å trade litt, men målet er egentlig å sitte med alt til kanskje 10 kroner…
Så får jeg heller trade meg til litt tap i andre aksjer :grinning:
Snakkes neste år👍

6 Likes

Bra att höra att ni har ungefär samma tankar som mig. Jag hade räknat med att den skulle kunna falla en liten bit under 3 när jag köpte (mitt första köp var på 5.40 :smile: ) men har nu en snitt på typ 3.20. Därför är det ju lite kämpigt att den falla nästan en krona under inköpskursen nu… men man må ha tålamod helt enkelt!

Q1-talen VET vi ju att de kommer vara riktigt bra, jag skulle bli extremt förvånad om vi låg kvar under 2.50 även efter den presentationen… men hey, det är Funcom :expressionless:

Lite synd att spelbolag i norge verkar vara väldigt svåra för gemene investerare att prissätta, hela grejen med Steam och pulsstrategi går helt förbi ser det ut som. Liksom. vidare försäljning under året efter release, glöm det!

4 Likes

Jeg mener det er en plausibel sansynlighet for å selge med gevinst, ved et eller annet tidspunkt iløpet av 2017 eller 2018.
Med utgangspunkt at man har tatt inngang rundt de kursene vi har sett i år.
Likt som mange andre her, så venter jeg på muligheten til det.
Men å konstant spekulere i når dette kommer, og hvor høyt dette blir tror jeg ikke gjør annet enn å fore sin egen utolmodighet.

Sommeren som funcom aksjonær tror jeg kan blir utrolig morsom, men jeg utelukker ikke at det blir helt lunket… Det blir som det blir.

Dette er min personlige, naive mening, basert på minimal erfaring med aksjer.

Vel, de fleste her kjenner jo til at jeg satt med papirtap etter LMO og snittet ned i 3 år (doblet posten i emisjonen i fjor), og tok 6-sifret gevinst i år.

Spørsmålet en bør stille seg er: tror du du kan tjene inn papirtapet med å innvestere stubbene i noe annet? Og tror du du klarer å tjene det fortere inn enn den tid du tror det tar før du går break even i Funcom?

Hvis tilfelle: vurder å selge. Hvis ikke: sitt og vent og ta tiden til hjelp. Min filosofi er at det ikke er vits å ta et tap med mindre det er noe annet som har bedre potensiale å putte pengene i.

(Jeg vurderte f.eks å selge alt i Fun på Break Even og gå inn i Nano med det, men så gikk begge opp så det ble heller kapital + gevinst som gikk inn i Nano fremfor bare kapitalen).

7 Likes

Mitt råd er alltid å kunne oppsummere hvorfor man kjøper en aksje i en setning eller to. F.eks grunnen til at jeg valgte å kjøpe Funcom var

“Jeg tror på Funcom 2.0, de har under ny ledelse tilpasset seg markedet med fokus på digitale distribusjonskanaler som Steam og populære sjangere og hører på tilbakemelding fra spillere. Ikke bare blir Conan Exiles en suksess, men også fra de neste spillene de lager vil en krone investert gi to kroner tilbake”.

Og så når man har en tydelig grunn er det lett å gå tilbake og teste om dette har forandret seg. Tror jeg fortsatt på selskapet og at de vil fortsette å gjøre spill som selger? Ja, derfor ingen grunn til å selge.

Så klart var jeg klar over at jeg var sent ute til festen, og har måttet tilpasse meg dette. Begynte å kjøpe forsiktig, og har tradet litt frem og tilbake underveis og har et snitt som kunne vært bedre, men kunne også vært mye verre, uten å måtte gå all in eller vekte opp alt for høyt i porteføljen i forhold til risikoen som tross alt er i en slik aksje.

9 Likes

Denne typen poster liker jeg veldig godt.

Deres erfaringer hjelper en clueless nybegynner å se ting litt mer i perspektiv.

4 Likes

Jeg tror vi nærmer oss slutten på shortingen nå. I fare for å gjenta meg selv så kan ikke shortingen fortsette i all evighet. Når shortingen skal dekkes inn vil vi få ett “lite” oppsving. Frem til nå har shorterne hatt større muskler enn kjøperne. Når Q1 resultatet kommer tror jeg ikke at shorterne klarer å holde tilbake lenger. Husk at det også må betales renter på de lånte aksjene.

Er det forresten noen som har regnet på shorten og beregnet hvor lenge shorterne kan sitte med posisjonene sine?

1 Like

Oxford har sittet lenge i Rec, DNO og Norwegian. Ser de har dekket inn litt i REC nå, men de har tidligere økt posisjonen etter å ha dekket inn, så jeg vet ikke helt.

Har lagt merke til at de har tatt sine posisjoner 02.01, altså kort tid etter at shortregisteret ble tatt i bruk. Kanskje ønsker de at shorten skal vises sånn at det skaper frykt?

Men så er det store spørsmålet…hvem låner ut? Og hva, nøyaktig, innebærer TRS-avtalen hvor Renaissance er en av partene?

2 Likes

Vem lånar ut? Den som lånar ut måste veta att han/hon får inte bara ränta men också aktier tillbaka och sedan sälja dom med vinst också? Kanske inte nu under lån perioden men senare. Eller? Hur det fungerar egentligen? Tänker jag rätt

Redd Oxford rett og slett kan dekke inn shorten med Jebsen aksjer etter Q1.

1 Like

I så tilfelle er det ganske utspekulert, og tilnærmet risikofritt å shorte?

2 Likes

Jepp, det ville vært helt jævlig.

1 Like

Varför lånar man ut aktier egentligen? Risk för den som lånar ut… nej om jag förstår det rätt… han måste veta eller bli säkert att på längden aktie kurs blir högre… då tjänar han ränta under tiden när kursen går ner.