Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2017

:smiley: I know. måtte angripe litt med samme mynt. Har litt med at jeg har fulgt dere lenge, omtrent siden pdx starta dette prosjektet, i varierende grad. Ser denne sia som hakket mer seriøs, så da blir min sjanger også litt mer seriøs

4 Likes

Og der lå en del av poengene mine også. Likte ikke sammenligne med noe annet enn spillet selv i utgangspunktet. Om FC virkelig hadde vært veldreide utviklere, med dyrekjøpt erfaring fra tidligere, så burde de visst så inderlig vel at de satt på et enormt potensiale. Potensialet ligger der enda selvsagt, men det kan jeg si om AO, AoC, TSW også. Alle disse kunne og fremdeles kan, bli de beste mest strøkne spill ever. Men de har virkelig ikke utnytta eller sett det virkelige potensialet, før det smeller tilbake på kjipe feil ingame. Bugs i spillet, bugs i serverhåndtering, bugs i kundepleie… blir oppgitt, og ikke minst forbanna.

Sorry, nå raljerer jeg igjen. Setter meg på henda en stund

2 Likes

Her kommer grunnen til at jeg ikke tror Jebsen konverterer noe mer før 2018.

Alt ble kjøpt til 2.84? Hvor er kursen nå?
Med andre ord så vil han slite med å finne kjøpere nå når det gikk så dritt. Samtidig viser det at kursen i seg selv er manipulert/ødelagt. Ingen ville kjøpt 20mill aksjer om de visste at de kunne få de 40-50 øre billigere kort tid etterpå. Jeg håper og tror at etter denne shitstormen så er vi ferdige på 2-tallet for godt. Det fundamentale vinner alltid! Stay strong funcommers! Vi som var inne på Black Thursday og ridde av stormen cashet meget godt inn i ettertid (6-8mnd). Det vi ser nå er short black history repeats itself launch. Vi går lysere tider i møte :slight_smile:

12 Likes

Det snakkes om at markedet er skuffa over tall og derfor synker kursen. Jeg tror ikke det er så enkelt. Det er mange oppegående aksjonærer i Funcom, men det er også mange hobbyinvestorer som lett blir skremt.

Vi har bla en profesjonell aktør som har shortet 2millioner aksjer som har satt en støkk i aksjonærene da kurset stupte. Her selger mange i frykt for å tape alle sparepengene sine.

Nå kan noen med litt midler kjøpe på ett nivå, flere hiver seg på for så å pumpe ut igjen, drepe momentumet og tjene gode penger på 10øre før aksjen faller lavere igjen, same procedure igjen. Dette blir seigpining og noen holder ut en stund for så å kaste inn håndkledet.

På topp 20 listene øker de fleste av de litt tyngre, og de har åpenbart /tydeligvis :slight_smile:️ troen på Funcom fremover på dagens kurs. Jeg tror de proffe kan presse kursen dit de vil, fordi det er åpenbart ingen sammenheng med suksess og prising av aksjen.

Med ok salg ut året passerer CE sammen med xbox minst 1million solgte!? Det er eneste Funcoms aksjonærer skjønner er pre-launch hype som fundamentalt er helt nisse mtp usikkerheten. Nå har CE stoppet litt opp, men hadde spillet solgt 150.000hver mnd frem til nå fremfor “alt på en gang” tror jeg pipa hadde hatt en annen lyd, selv om totalen blir det samme inntjeningsmessig. Kommer kursen ned til 1.50 så må jeg ordne finansiering via bank tror jeg, jeg synes dette blir for drøyt. Men jeg selger ikke nå, har snitt på 2.6995,- og vet jeg kommer godt i pluss, fordi som nevnt over, er det noe som funker i Funcom kursmessig så er det pre launch…

Edit:Jeg tror på salg av CE mellom 1.4-1.7 millioner i år kombinert, men det er ikke sikkert det hjelper stort på kursen, markedet mener åpenbart /tydeligvis ikke inntjening betyr stort, mens en usikker fremtiden pre-launch smeller som pokker

3 Likes

Tok jeg en kjapp utregning i ark2, 1,091,347 nye salg i steam etter Q1, pluss Q1 gir :
10,921 + 20,391 revs

  • 34Q16OPEX1,2 - 3,804 license - 3*DPA Q1
    = 14,568 EBIT for året. med dagens cap og antall aksjer, lander P/E på 19,82
    før skatt

edit, sorry. nei, feil det gjør det ikke, blings antall aksjer og mark cap
mark cap 707 331 270 / 14 567 935 EBIT blir 48,55 P/E

edit æsj, surrer fælt
mark cap/USD / EBIT blir 5,78 P/E

Du mener EBIT på 14.5 musd gir P/E 19.82? Hvordan har du regnet da?

Morsomt, med 52MNOK fra Q1 og nullresultat ut året så har de P/E på 15 med dagens kurs på 2,30. Jeg har da også regnet med Funcom som fullt utvannet og 322m aksjer.

Når modellen din viser P/E på 19 med en million ekstra salg, så vet jeg at jeg skal unngå å bruke modellene dine til noe som helst. På tide å gå tilbake til å trolle hegnar online forumet?

1 Like

Unnskyld at jeg avbryter, men…

Hvis flere synes dette høres interessant ut anbefaler jeg å lese litt i tråden om Stillfront :slight_smile:

Tilbake til Funcom…

1 Like

natta fra gunnar

Med slikt salg så tror jeg man kan begynne å høyne PE betraktelig, typ 15-20 iallefall. Det betyr vel langt på vei at Funcom har bevist de kan og fremtiden ser lysere ut :+1:god natt

Lurer på om kursutviklingen viser en mangel i langsiktige investorer, og en stor andel lykkejegere på børs. Funcom har ikke ‘levert varene’ i en lang nok periode til at de gies mer tiltro enda?
Så vidt jeg kan forstå er aksjen svært gunstig kjøp rent fundamentalt om en er villig til å sitte på litt lengre sikt.

2 Likes

Til de som sier at markedet var skuffet over resultatet, hvorfor åpnet da kursen opp? For meg gir ikke det mening. Er vel det som skjer i starten som er reelt i forhold til hvordan markedet har tolket resultatene? Det som skjer i etterkant er vel mer typisk Funcom trading.

1 Like

Er nok en del som synes det er lenge å vente til neste trigger og hopper derfor videre til neste “rakett”.

2 Likes

Akkurat det jeg skrev på chatten i dag og lenger oppe i tråden! Kombinert med at CE er langt bak på salgslistene (ikke topp 100 engang?) og ingen åpenbare triggere som @koe nevner, så blir det nok sidelengs / ned til Xbox. Helt greit om man er langsiktig, frustrerende på kort sikt.

Har vært i minus siden fjelltoppen, ikke en sjans at jeg selger nå :stuck_out_tongue: bare å være tålmodig folkens

1 Like

He he. Må le litt her. Følger HO litt passivt på et par av aksjene i porteføljen min og må innrømme at jeg har ristet mye og lenge på hodet når jeg leste en del av Bagger vs Gunnar føljetongene. Viser bare at det alltid er noe å lære og at man aldri skal skue hunden på Players online statistikkene :joy:

1 Like

Det var rundt 50K som spilte CE de første ukene, nå er det et fåtall igjen. Det er vel også med på å avgjøre kursen de siste dagene? :wink:

Selvfølgelig, og på release vil jo mange kjøpe, laste ned og spille, så selv om det står at det er opp mot topp 3000 nå om dagen er det lok loen titusener som spiller.

Jeg håper de kjører samme linje som sist med neste biome, bilder, video, streams, twitch osv, så begynner hypen en mnd ish før biome og xbox. Neste mnd begynner vel SWL mer og mer.

Eg får veldig lyst til å spele CE då eg såg litt på streamen i går. Ser ingen anna utveg enn at det her blir eit knallspel.

2 Likes

Ja her vil nok de tålmodige belønnes, men forstår de som selger så snart de er i 0 eller litt pluss, og traderene. Nær samme konklusjon selv på tross av logikken sier stay long.