Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2017

Siden euforien herjer forumet. Kjører vi en liten avsteming.

Hva står stenger funcom i idag.

  • 1kr ( yep jeg er lett mentalt skadet)
  • 2,8 ( tekniks signal)
  • 2,9
  • 3,0
  • 3,01
  • 3,02
  • 3,03
  • 3,04
  • 3,05
  • 3,06
  • 3,07
  • 3,08
  • 3,09
  • 3,1
  • 3,11
  • 3,12
  • 3,13
  • 3,14
  • 3,15
  • 3,16
  • 3,17
  • 3,18
  • 3,19
  • 3,20
  • 4 Kr! ( the sky is the limit)

0 stemmegivere

1 Like

Stenger Pollen kl 11. Så får vi se hva dagen ender på.

Liker at den ikke har noen alternativer mellom 1kr og 2,80. Litt forutinntatt? :stuck_out_tongue:

1 Like

Ble litt mange alternativer om jeg skulle gå hele veien. 2,8 er med fordi flere mener det teknisk kan komme en pullback dit.

1 Like

Må si jeg er overasket over hvor liten salgs viljen er…

Kan bli dyrt hvis man skal kjøpe 5 mill aksjer tilbake :slight_smile:

1 Like

Har disse fondene som var short dekket inn ennå?

Heller ingen alternativer over 3.20. Du glemte bemerke det og :blush:

The Sky is the limit! Her kommer raketten! 6kr slutten av dagen! Her skal bli søkkrike folkens! :sunglasses:

2 Likes

All onboard

2 Likes

Tror det er viktig med is i magen nå og farlig å prøve seg på en trade.

Farlig å trade ja, mange som har brent seg.

1 Like

Så lenge man ikke lemper ut alt er det ikke så krise syns jeg. Jeg har solgt 20k “som ble kjøpt” på 2.55. Håper å få de tilbake på 2.9 ish.

Skulle jeg ikke få de, så spiller det nesten ingen rolle for gevinsten uansett…

Jeg så Investtech hadde støtte på 2,7

Stoler mer på @Bullishproof og han har på 2,8 :smiley:

3 Likes

@DuffyKey gjorde meg oppmerksom på at Det ikke bare er xbox-insidere som kan kjøpe CE, men alle Xbox eiere. Jeg sa også at jeg ikke har Xbox og kjenner ikke til Early access på xbox.

Men rett skal være rett.

4 Likes

Var vel litt andre regler for par år siden, så du hadde rett ifht det iallefall :slight_smile:

1 Like

Fersk analyse av Funcom 15/7
:wink:
Beklager klarer ikke å dy meg.

Innlegg av: 100 Bagger (15.07.17 16:40 ), lest 4482 ganger
Ticker: FUNCOM
Endret: 17.07.17 13:27
RE^1: FUNCOM Når TekInv spammes med Ikke-Funcom…
Bagger sin Analyse Basert på salgsbane og P/E verdi model (Redigert for underperform på Summer sale):

I dag råder det større inkompetanse enn på lenge angående hva gjelder hvordan spill selger i Steam. Jeg har imidlertid tidligere lansert den salgsbanen jeg så for meg. Og nå har jeg fått oppdatert salgsbanen med det som faktisk har skjedd i de passerte månedene siden CE launch (dette inkludert sommersalget som Funcom satset 0 på). Folk kan justere sitt syn, diskutere og komme med innspill.

Snittpris pr solgt enhet når vi regner med Steam summersale (-35%) og andre salg justerer jeg litt opp siden Summer sale solgte i underkant av 50 000 kopier. Om man ser andelen spill solgt rabatert i forhold til antall salg gjennom hele året så fører dette til 4.5% reduksjon av snittpris gitt salgsbanen under. Altså ned fra 29 USD til 27.70 USD pr enhet. Dette betyr at Funcoms cut med bruk av 69% blir 19.1 USD pr spill. Om man bruker disse tallene så kan du se at Funcoms verdi skal mange 100% opp til tross.

Conan Exiles Salg (alle platformer):

Feb: 483 000
Mars: 70 000
April: 40 000
Mai: 25 000
June: 50 000
Juli: 25 000
August (+Xbox): 800 000
Sep: 150 000
Okt: 100 000
Nov: 150 000
Des: 150 000

SUM 2017: 2.05 mill solgte eksemplar

Total Brutto omsetning: 488 mill NOK
Funcoms cut (69%): 337 mill NOK


Fair Price fundamental Analyse:

Jeg har (som nevnt innledningsvis) debatert mye med meg selv, sett på markedsandelen i de forskjellige delene av verden og har kommet med en justert enhetlig Price pr Unit. Jeg satte den først til 29 USD. Dette bygde da på tanken at Barbarian Edition av spillet + de lokasjonene i verden hvor CE selges for mer enn 29 USD da oppveier effekten av de plassene i verden hvor Conan selges billigere enn 29 USD. Litt salgsrabatter har jeg og tatt med da. men for å gjøre alle glad har jeg lagt in en ytterligere reduksjon på toppen av dette igjen bare for å også ta høyde for -33% i ymse Steam salg. Resultatet blir da 27.7 USD pr enhet hvorav Funcoms cut er 19.1 USD. Dette er en mye tøffere antagelse enn både Orion og Prestigo opererte med. Jeg skal gjøre en veldig tøff antagelse igjen. Jeg antar at ferdigstillelse av Conan Exiles blir å koste 14.5 mill USD (som er maks av guidet). Jeg avskriver dette på vanlig måte over 5 år. LIKEVEL kan vi se at dette gir massiv oppside.

En salgsbane som lover 2.05 mill solgte i 2017, vil med disse betingelsene bety:

Total Omsetning CE: 488 Mill NOK
Funcoms inntekt: 397 mill NOK (337 mill fra Conan Exiles +60 mill NOK fra andre spill som for eks SWL)
Utgifter: 118 mill NOK
EBITDA: 279 mill NOK
EBIT: 254 mill NOK
EAT: 241 mill NOK

MarketCap(P/E 10): 2.41 milliarder NOK
Target Kurs 2017: 8.37 NOK pr aksje (288 mill aksjer)

MarketCap(P/E 20): 4.82 milliarder NOK
Target Kurs 2017: 16.74 NOK pr aksje

MarketCap(P/E 40): 9.64 milliarder NOK
Target Kurs 2018: 33.48 NOK pr aksje

Kommentar: før Xbox 16 Aug vil folk begynne å skjønne salgsbanen. Funcom vil Bulle mye mellom SWL launch på Steam og 16 Aug Xbox release. Et konservativt ansalg vil være at kurs da er mellom 4 og 8. Jeg regner med at prisen vil være mellom 8 og 10 launch uka av CE på Xbox. Ved utgang av 2017 vil vi da være et sted mellom 15 og 30 kroner pr aksje… Dette ihht. salgsbanen Funcoms Conan Exiles ser ut til å følge. Legg merke til at beregningene over tar høyde for meget begrenset suksess på SWL… Funcom har jo meldt at SWL launchen går og gikk svært svært bra. I tilleg er trafikk tallene høye… Så man får jo lyst til å tenke at SWL kanskje bidrar enda mer. Hvis så er tilfelle så får dette fort ganske stor invirkning på kurs utover det utregnet over her.


SIZE STEAM COMMUNITY CE: ~173300.
http://steamcommunity.com/games/440900


Gitt tallenenes tale så kan jeg ikke anbefale annet enn kjøp. Funcoms MarketCap er 783 mill NOK, altså bare litt høyere enn hva bruttoomsetningen for Funcom vil være i 2017 (og fortsatt regner jeg bare moderat suksess på SWL). Det er +208% opp til det mest pessimistiske scenarioene over. Jeg tror at de billigste aksjene på Funcom handles nå før markedsføringen av SWL Steam Relaunch starter den 31 Juli.

Kortsiktig vs Langsiktig, så kan dere regne med at P/E øker etterhvert som markedet våkner. Altså P/E 40 er noe man vil se når Funcom har bevist gjennom hele 2017, mens P/E 10 er noe vi vil oppnå relativt fort, også fordi selskapet nå er nærmest gjeldsfritt. Vedr de helt nære forandringene så tror jeg nå at dette er en kamp mot klokken nå for folk som sitter short. Jeg regner med at så mye som 8% av Funcom nå er short (Oxford Asset Management har bare 2% av disse). Dette er aksjer som MÅ dekkes inn senere. Forumene kommer til å være full av ville hyl fra disse i ukene fremover. Min anbefaling er KJØP NÅ.

Disclaimer: Disse tankene/analysene jeg har presentert over er mine egne betraktninger av en aksje jeg har fulgt i 9 år. Jeg har troen på dette så snart det internasjonale game markedet begynner å gjøre sitt inntog på OSE. Likevel, enhver må gjøre sine egne tanker om Funcom før de kjøper.

1 Like

Han har litt høye tall for salg frem mot xbox, men han har også noen gode poenger.

1 Like

Jeg postet ikke for å henge ut Bagger, han er definitivt på den optimistiske siden. Men ikke glem han var spott onn ved CE release. Alle lo av ham da, mange flir måtte tørkes i den perioden. Hva om han får rett igjen…

3 Likes

lol - satt som jævla idiot og spammet med fingra på iPaden og ble sint fordi jeg ikke fikk stemt… og så så jeg posten under pollen :laughing: