Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2017

Blir det en god gammeldags Funcom sluttspurt? :smiley:

Ser ikke slik ut. Nedgang på 1.28 % de siste 5 minuttene

Uansett en bra dag, er snart break even, fin utvikling :open_mouth:

og shorten består… www.ssr.finanstilsynet.no

Ja det er overraskende at de har holdt på shorten helt fra 2.20… ? Nå må de vel håpe at kursen tar en liten svipptur ned til 2.8 slik at de kan kvitte seg med den før videre oppgang.

Kanskje de skal beholde shorten i årevis?

Gitt at @Evilfreud fikk beskjed av PAS at det ikke finnes aksjer til låns, så kan det vel tyde på at det er Jebsen som har lånt Oxford aksjene. Kan knapt være andre gitt det store volumet… Dessverre betyr dette at de kan kjøpe tilbake ved neste konvertering feks.

Han kommer neppe til å konvertere med det første, i alle fall ikke alt. Mister for mye makt hvis han kommer under 33%, og han kan heller ikke konvertere og deretter beholde alt, siden han da utløser budplikt.

Det hadde syntes på aksjonæelistene.

1 Like

Utlån av aksjer til short synes på aksjonærlistene. Vi så dette ved emisjonen og ved ya-trekkene. Det er nok andre som har lånt ut, feks. Renessanse (eller hva de nå enn het)

Jeg lurer veldig på hvor reell den shorten egentlig er…

1 Like

Jeg tror det er en del av dette trs-opplegget.

1 Like

Jeg klarer virkelig ikke kjøpe/selge Funcom til riktig tid, men å gjette sluttkursen traff jeg visst bra på. :stuck_out_tongue:

10 Likes

Du må stole på dine instinkter! :smiley: ( sier jeg som trader som en full sjømann :joy:)

1 Like

Instinktet mitt sier at jeg burde holde meg langt unna Funcom, ettersom jeg overtenker alt der. Det positive er at jeg er sånn ca i null i Funcom nå. Det hadde vært verre hvis jeg brukte en kjøp-og-hold, men jeg kunne vært greit i pluss hadde jeg droppet de to siste salgene mine. Får se hva jeg gjør videre. Godt mulig jeg rett og slett bare putter pengene i noen andre aksjer hvis Funcom ikke faller tilbake.

2 Likes

Er vi helt sikre på at det vil synes / at det ikke finnes måter å unngå dette på?

Rimelig sikker, ellers kan du få dette scenarioet:

Selskap X har 10 millioner aksjer
A eier 5 millioner aksjer
B eier 5 millioner aksjer

C låner så 5 millioner aksjer av A og selger dem til B. Hvis A fortsatt står som eier av aksjene han har lånt ut, så har vi nå:
A eier 5 millioner aksjer
B eier 10 millioner aksjer

… oops, nå er det plutselig 15 millioner aksjer i selskap X.

Så nei, jeg tror ikke det går an å omgå.

4 Likes

Her tror jeg du tar feil, det går fint an å skjule utlån innenfor samme bank/NOM-konti.

Innenfor en og samme nominee-konto kan det befinne seg flere eiere, men de er registrert mot bare en VPS-konto. Eierne som befinner seg bak kan låne aksjer seg i mellom, men det blir kun registrert internt innenfor forvalteren av kontoen.

Eksempel:

  1. JPMorgan-konto A låner ut 1 millioner aksjer til JPMorgan-konto B. Dette gjøres kun internt innenfor JPMorgan, og blir dermed ikke registrert i VPS. Altså er det ingen som vil kunne se dette utlånet av aksjer.

  2. B kan deretter, etter å ha lånt 1 millioner aksjer fra A, flytte over aksjer til andre nominee-konti, eller VPS-konti. B velger i dette tilfellet å flytte over alle aksjer, 1 million aksjer, til en annen konto C.

  3. Dette framkommer som en reduksjon av konto JPMorgan og økning på konto C. Lånetransaksjonen vil imidlertid kun framkomme internt hos JPMorgan.

Med andre ord…selve flyttingen av aksjene ser vi på aksjonærlisten, men ikke utlån av aksjer som de gjør internt. (flyttingen ser man f.eks. på MSIP Equity/Morgan Stanley and C BNYM som plutselig byttet hender jfr. aksjonærlistene)

3 Likes

Jeg sitter og ser litt på denne siden https://www.afm.nl/en/professionals/registers/meldingenregisters/substantiele-deelnemingen?KeyWords=Funcom&DateFrom=&DateTill=#results . Der kommer alle flagginger over og under 3% frem. Og shorter skal også vises der. Jeg får det ikke helt til å stemme med det norske short-registeret. Men jeg har ikke helt skjønt dette trs-opplegget. det er datoene som ikke stemmer helt føler jeg.

Klarer dere å lese noe ut av dette? Det er vel det Renaissance og GF trading driver med som er interessant

Funcom er unntatt shortregisteret der.
https://registers.esma.europa.eu/publication/searchRegister?core=esma_registers_mifid_shsexs

2 Likes