Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2017

Hadde du Nordnet Zero? Kan vel kvalifisere som pensjonssparing og sånn sett holdes utenfor oppgjøret.

2 Likes

Beklager off-topic
Å sier du det? Grrr… Hva nå da når jeg har solgt og overført hele dritten på 772 000 til fleksilånet? For sent? Herregud. Jeg har tenkt at siden vi har vært gift siden vi var i null begge to så skal alt deles. Noen advokater her som er villige til å se på mitt forslag til separasjonsavtale?

Vi er venner fortsatt og jeg har jo en sterk rettferdighetssans så jeg vil ikke “ta rotta” på eksen, men det er jo mitt nøkterne forbruk og ekstra arbeidstimer som har fått oss hit. Ikke hennes lærerlønn eller shoppingvaner for å si det sånn.

Fikk Nordnet til å beregne for meg at 655 000 av de 772 000 var ren profitt. Jeg trodde alt var profitt, men jeg hadde visst satt inn litt mer cash enn jeg trodde opp gjennom årene.

Edit: Bare så det er sagt så lider hun ikke noen nød uansett da hun vil sitte igjen med over 1,7 million uansett.

Nå har jeg ikke satt meg så godt inn i reglene der, så det er mulig det ikke er sånn for privat sparing i pensjon. Men det gjelder i alle fall for det som spares gjennom jobb/folketrygden

§ 61.Særskilte unntak fra delingen.
Følgende eiendeler kan en ektefelle holde utenfor delingen:
a. Eiendeler som utelukkende tjener til ektefellens personlige bruk, hvis det ikke vil være åpenbart urimelig å holde eiendelene utenfor delingen. På samme vilkår kan en ektefelle ta ut familiebilder og familiepapirer som kommer fra hans eller hennes slekt.
b. Rettigheter i offentlige trygdeordninger, offentlige eller private pensjonsordninger, og krav etter en livrente eller livsforsikring som ikke har gjenkjøpsverdi som ektefellen eller ektefellene i fellesskap kan realisere. Hvis en ektefelles uttak fører til at den andre ektefellen blir urimelig dårlig stilt, kan han eller hun tilkjennes et beløp for å hindre dette. Ved vurderingen av om det skal tilkjennes kompensasjon, skal det blant annet legges vekt på om ekteskapet har vært langvarig. Det kan bestemmes at beløpet skal betales i avdrag.

Her er en artikkel:

• Utgangspunktet i dag er at man holder offentlige trygdeordninger og private pensjonsordninger utenfor når man skal dele formuen ved skilsmisse. Men man kan ha krav på den andres pensjonsytelser likevel, dersom den ene parten blir urimelig stilt, sier Østberg til DN.no.

Nordnet Zero er en såkalt pensjonskonto.

2 Likes

Føler med deg, @anon91440261! Bare tenk: At alt som går ned, går opp før eller senere! Selvfølgelig kjedelig når det står på. Lykke til videre…

8 Likes

Kanskje flere noterer kursen til Funcom, men her har dere mine notater fra 24. juli t.o.m i dag, 25. august 2017. Håper det er OK?

17 Likes

Chin up. Tøffe tak vil jeg tro. Godt det er dialog, om ikke annet :v:

3 Likes

@Frodoen forstår greia! En bra mann! :wink:

3 Likes

Nå har det ikke gått så mange år, så jeg ville vært forsiktig med å fremheve det der utsagnet. Funcom kommer ikke til å ligge på det nivået i mange år, det kommer bare ikke til å skje. Til det har det skjedd for mange endringer i selskapet. De har fått en ny ledelse og har helt andre måter å gjøre ting på.

De kommer garantert ikke til å holde seg innenfor den kursen der i mange år.

11 Likes

Funcom kommer til å bli kjøpt opp, og så blir Funcom kursen borte i alle forhandlingene deretter :wink: Det er min spådom om ikke selskapet går konkurs :wink:

Jeg tror heller Funcom kommer til å kjøpe opp noen andre. Stian Drageset, som blant annet har holdt på med M&A i Telenor, kommer til å bidra til dette.

3 Likes

Jeg er faktisk enig, dette hadde vært et godt tidspunkt. Gjerne noen som har et ferdig konsept som de trenger hjelp til å gjennomføre. Funcom har jo verktøyene og ledelse som fungerer og har lyktes bra med å få spillene sine lansert til tida.

Funcom har penger til å kjøpe opp små spill selskaper ja, men jeg tror de ønsker å fokusere pengene sine på andre ting enn oppkjøp akkurat nå. Selskapet har vært på bunn i SÅ utrolig mange år nå, så den minste positive effekten de får fra andre investorer, så tror jeg de kommer til å falle rett på.

Tviler jeg på, det kommer til å bli dyrt i tilfelle. De har noe som fungerer nå, og har implementert gode metoder å jobbe på, f.eks. Scrum. Dette gjør at de nå leverer i tide, og gjør at vi kommer til å få et fullverdig Conan-produkt i Q1 2018.

Rui er langt mer på bakkenivå og også kompis med de andre i selskapet. Tror de ansatte i stor grad trives mye bedre under han enn hva de har gjort tidligere. Samtidig har de friere tøyler til å gjøre som de vil.

Fint om Jebsen nå kunne konvertert slik at han ikke lengre hadde noen makt i selskapet. Han var nok hovedmannen og den som dro i trådene i emisjonen som var.

Jeg er ikke helt enig i det. Funcom er fremdeles i en tidlig fase, noe som de har vært de siste 20 årene. Selskapet har enda ikke klart å levere, og de er kjent for at de har en god HYPE rundt lansering. Etter lansering av nytt spill så går selskapet nedenom og under.

Funcom ser etter noen som kan kjøpe de opp og sende selskapet og ansatte i en bedre retning. Det lyser det lang vei av.

Registrert en større youtuber og streamer som har fått kontakt, samarbeid og avtale om kontrakt fra gamescom i Köln de siste dager. Hvilket selskap ville han ikke gå i detaljer på enda. Men tydelig at slik aktivitet har funnet sted 22. - 26. august nå, så om Funcom var/er på utkikk etter noen kan det hende de også har hanket inn noen. Partneravtaler eller ansettelser tror jeg er mer sannsynelig enn oppkjøp.

**Edit, tar med en link til youtuber jeg refererer til:

Begynner å prate om kontakt i forhold til game designer 1min 48 sek uti klippet. Overrasket om denne karen dukket opp i Funcom, bare illustrerer hvordan en slik kontakt kunne skjedd.

1 Like

Oppkjøp er det bare en Funcom investor som klarer å hoste opp i disse dager… Latterlig @koe

Stikkord, edit: fremførbart underskudd, taler til fordel @larsen?

Tror ingen vil godta et bud på selskapet. Vi vil sikkert få gode gammeldagse rally på 2-3 spill til før markedet tar innover seg at 2.0 leverer. Gi meg en spleis i høst så blir det trangt i inngangsdøra i November / Desember.

2 Likes

Ser at spillertallene allerede går mye ned, og dårlige kritikker. Er det veldig mye bugs og problemer med spillet eller?

Er 4-5 bugs som rir spillet nå. Går helt fint å spille det, salget øker også hver kveld. Så merker at user rating ikke har så mye å si.

1 Like