Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2017

Det er det jeg mener. Jeg syns de sliter å få kontroll på spillet rent teknisk og er det i det hele tatt mulig. De har utsatt full relase med ett kvartal? Det de ikke har fikset i løpet av 1 år klare de vel heller ikke å få fikset i løpet av 2-3 mndr. Det er det jeg spør meg om…

Du kan jo sjekke veddemålstråden til meg og @Hakon - en av grunnene til at jeg sa ja til veddemålet. Hvor FC står om 1 år aner jeg ikke, men at det vil ta lang tid før de er på 5.80 igjen, det tror jeg òg. Forøvrig er jeg enig angående CE, men jeg kommer nok til å kjøpe det til PS4 som @Oilimp, for gøy.

2 Likes

Hvis det engang!

Det stemmer nok ganske bra, og hvis du ser på mcap på Funcom, så er det et rimelig bra resultat.

Hadde de solgt 1m på xbox nå, så hadde kursen vært 6-8 kr, ikke 2 kr.

Jeg er dessverre halveis enig med deg. Selv når jeg justerer steam-reviews for kinesere (som er et kapittel for seg), så stemmer det du sier. Det var rundt 70% positive ved launch, sist jeg sjekket, så var det 60% positive siste hundre reviews (etter å ha trukket fra kineserne)

På den andre siden, CE er ikke ferdigutviklet og de jobber bl.a. med et nytt kampsystem, magi, mounts og the purge. De har heller ikke kommet til det stadiet hvor de ikke utvikler nye features, det er noe av grunnen til de dårlige reviewene - at nye features gir nye feil. Jeg forventer derfor ikke bedre reviews før de enten kommer med en oppdatering som forandrer opplevelsen i CE drastisk (the purge, evt combo-system) eller de slutter å legge til features så spillet blir mer stabilt.

1 Like

På den andre siden, CE er ikke ferdigutviklet og de jobber bl.a. med et nytt kampsystem, magi, mounts og the purge. De har heller ikke kommet til det stadiet hvor de ikke utvikler nye features, det er noe av grunnen til de dårlige reviewene - at nye features gir nye feil.

Spørsmålet blir da om EA strategien er en OK vei å gå. Som flere er inne på er det noe med at nyhetsverdien er litt borte, og da når man kommer med full launch blir det likevel ikke like mye omph! som når det kommer et nytt spill som fungerer «Out of the box». Jeg har ikke et godt svar her, for Funcom sin del var det nok riktig å gjøre det i den økonomiske situasjonen de var i, men om de bør gjøre det samme (EA) med neste spill nå som de har en del $$ på bok er et annet spørsmål.

Funcom har selv sagt at de er veldig fornøyd med å bruke Early Access. De får da tilbakemeldinger som gjør at de klarer å lage et bedre spill mye hurtigere. Hadde de kjørt TSW som EA, så hadde de fått tilbakemeldingene de trengte for å lage spillet bedre før de hadde brent 200 MNOK på det.

Som jeg ser det, så blir risk/reward vesentlig bedre med EA. Bare se på PUBG!

Funcom har nok også lært endel ting med EA-prosessen, og de har råd til å bruke det de har plukket opp, og det er nok bl.a. at det tekniske burde være endel bedre enn det som var tilfellet for CE.

Funcom har kjørt mindre spill uten å ha dem i EA, og det har forsåvidt fungert bra.

2 Likes

Det mest hjelpsomme reviewet siste 30 dager. :wink:
image

5 Likes

SB har jo bare surret og kan ikke sammenlignes.

FC har mer enn doblet guidingen sin ift til hva de forventet i våres. Hele selskapet er en stor suksess og de har ekstern QA for å fikse ps4 osv. Sammenlikn gjerne med SB er way off

2 Likes

Håper at de gjør en mellomting, CE tolker jeg som “very early access”, de kan godt forandre til vanlig early access der spillet holder et minimum, men enig med @Christian at dette er en god model for å få tilbakemeldinger fra spillere og dessuten ikke bruke år på noe som kanskje ikke slår an eller der markedet har beveget seg i mellomtiden. Håper de pøser på med spill jeg og ikke får noen prestasjonsangst der det neste spillet skal finpoleres i 8 år bak låste dører.

6 Likes

EA passer perfekt for funcom. Funcom er kjent for å gi ut buggy spill for så å iterere de til det ugjenkjennelige med tiden til hjelp, det gjorde de med AO, AoC, TSW og CE får samme behandlingen. Håper de fortsetter med EA.

Den finansielle situsjonen til funcom er også nå mye bedre slik at EA kan bli litt mindre rocky neste gang.

En helt annen ting er at det er synd ikke flere får opp øynene for at vi kan mye mer enn bare funcom her. Mange her på tekinvestor er dyktige aksje-plukkere over tid, det er det ingen tvil om.

2 Likes

Haha! De ordene er jeg faktisk HELT sikker på at du må bite i deg… Funcom går lett 2-gangeren om det drar på seg litt hype igjen! Før eller siden. Det skal så lite til nå. Det har også alltid skjedd før og nå har tilnlg med Funcom en mer solid økonomi i bunn i tillegg.

Do NOT underestimate the FUNCOM hype! Sa en vis mann en gang

:wink:

Edit: Og om de offentliggjør neste spill i løpet av neste år og det faller sånn nogenlunde i smak så ser vi 10 ellet mer! Er det sykt? Ja. Er det fundamentalt basert? Nei. Men det likevel helt realistisk kursmål. Folk vil kaste seg på som gale som de har gjort i alle år når hypen kommer!

5 Likes

Håper de bruker dagene fornuftig og at de kommer fram til to spillkonsept (USA/Norge) med lavere risk og stort potensiale slik de gjorde ved å analysere markedet for survivalspill før de satt i gang med CE.

Noe annet vil være en grunn til å forlate skuta imo.

2 Likes

Ja mulig du får rett cagey. Men jeg har brent fingrene så inni h… at jeg vet ikkje om jeg tør. Mulig jeg hopper på skuta igjen neste år en gang når nytt storspill blir lansert.

Lykke til uansett for alle som har aksjer. Jeg kommer uansett til å følge med :stuck_out_tongue_winking_eye:

3 Likes

Skjønner godt det. Bare ikke kjøp til neste år når hypen kommer og alt ser lyst og spennende ut! For det er da du skal selge… og nå du skal kjøpe…

:slight_smile:

9 Likes

Kan selge litt på hypen, bare man husker å kjøpe tilbake i slike død perioder som vi har nå

3 Likes

Sammenligningen var ikke mellom SB og Funcom, men din og onns skråsikkerhet i kommentarene deres :laughing:

2 Likes

Ikke fått med deg at onns er blitt supernegativ nå ? :smiley:

1 Like

Har aldri vært skråsikker. Men jeg mener. MENER :slight_smile: Også penger på gata da etc

1 Like

10% flere ingame på CE nå en for en uke siden… Vet ikke hvorfor, men uansett bra!

2 Likes

Du fikk ikke med deg den delen av den første setningen hvor jeg sier “for et år eller halvannet siden”?
:wink:

2 Likes

Samme grunn som at det blir mørkere 1 time tidligere enn forrige uke? :sweat_smile:

1 Like