Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2017

Veldig lite er vel snart en underdrivelse. Teknisk så det bra ut en kort stund i det aksjen brøt ut av den nedadgående trenden fra toppen i sommer, men det kom ikke noen bekreftelse på bruddet og vi er nå tilbake i den. Riktignok med minst mulig margin, så kanskje litt tidlig å dra slutninger.

Årsaken til nedgangen tror jeg er at nyhetens interesse har lagt seg både for SWL og CE og at det ikke er noe konsensus for hvor bra Q3-tallene kommer til å bli, og mer eller mindre konsensus om et relativt svakt Q4 og 2018Q1 - ihvertfall iflg insider-pollen.

Jeg har veddet ganske hardt på at Q3-tallene blir veldig bra, så får vi se om jeg har rett eller ikke om et par uker. :stuck_out_tongue:

5 Likes

Kommer aldri til å skje at den skal opp til nivåene Jan/feb. CE is out of date. Og ville salgstall, selv om den er på alle plattformer, tviler jeg at vi kommer til å se dessverre. Aksjen er dessverre herjet med alt for mye.

3 Likes

Sikkeet mange som sa det på samme tid i fjor også :slight_smile:

Nå handler ikke dette kun om ville salgstall på CE heller. Det handler om FC som selskap. Info om fremtidige spill, hvordan swl leverer, mulige oppkjøp/utgivelsesavtaler med andre selskap. Funcom er ikke bare CE, og med dagens prising skal det ikke mye til før man ser et fint hopp i kursen.

13 Likes

Det der er tull og tøys. Bare vent :slight_smile:

1 Like

Gi meg en god grunn hakon så skal jeg sende ei flaske XO til den første som kan overbevise meg at FC vil stå i 5,85 innen 1 år. Og at den virkelig er innenfor dette området innen 1 år.

2 Likes

Om du tar utgangspunkt i kun spill som er sluppet er det nok vanskelig å forsvare at kursen skal så høyt igjen. Men nå har FC tjent gode penger på CE, så spørsmålet er hvordan de forvalter disse. FC har bevisst at det kan levere godt etter endringen i strategi og med målsetningen om bredere portefølje og 1-2 spillanseringer hvert eneste år er det veldig vanskelig å ikke se positivt på fremtiden. Jeg har troen på FC, og mener de har særdeles mange likhetstrekk med hvor SB befant seg i 2013, før de tok veien opp til mcap på 7mrd.

• Nye CEO, med stor endring i strategien til selskapet
  • Fokus på eierskap og utgivelse av egne spill
  • fokus bort fra kun AAA. Fokus på mindre nedlastbarespill for å få bredere portefølje.
  • Markedsføring ved bruk av sosiale medier.
  • En veldig god lansering (Selv om CE ikke er i nærheten av like bra som PD2 var, er det fremdeles en veldig bra lansering sett i forhold til forventningene)
  • Vekst gjennom oppkjøp/publiseringsavtaler (er spent på dette og tror vi kun har sett starten i FC. De ansetter ikke “oppkjøpsspesialist” fra telenor fordi han er rå på vitser under kaffepausen.)

Jeg tror vi kan se kurser over 5kr det neste året, om FC spiller kortene sine rett og leverer på den nye strategien.

13 Likes

Så da er det bare å vente på at Funcom blir like feilpriset som Star var på toppen? :slight_smile:

4 Likes

Ja, er jo da vi skal selge @holmes :slight_smile: Rett før lanseringen av Conan Exiles 2: Raids’n stuff.

2 Likes

Jeg tror du er litt farget av din egen historikk i selskapet. Full launch av ce, bearded ladies, presentasjon av neste spill, swl sesong 2. Need i say more?

1 Like

Funcom kan nok være oppe i 5,85 innen et år, men da skal PS4-lanseringen overhodet ikke ligne på xbox-lanseringen. På den andre siden, PS4-lanseringen skal være rimelig elendig for å vise at dagens kurs var et godt kjøp. Og da snakker vi salgstall rundt det de hadde på Xbox. Risk/reward nå er som jeg ser det svært god.

2 Likes

Er nok det og brent barn skyr ilden. Skal meget for å overbevise meg om å gå inn igjen.
CE= føler jeg er news from yesterday som irathi sier. Tror ikke mange kommer til å kjøpe spillet når det blir full release.
Swl= gjør det bra men ikke nok til å dra kursen flere kroner.
Andre spill= ingen store spill som får kursen mye opp det neste året. Spillet fra bearded ladies blir ett mindre spill men likevel spennende kanskje.

Ergo så fins det andre selskap på børs som er mer interessant.

1 Like

Ja men jeg har veldig lite tro på at de klare ps4 så veldig mye bedre enn Xbox. Jeg har bare mistet helt troen at funcom og de som de leier inn er flinke nok til å få dette up and running rent teknisk

Jeg skal ha CE på PS4, ble interessert allerede i vinter, selv med alle problemene. Spillet utvides stadig , og gjøres mer interessant, og med mindre bugs skulle man forvente. Nå snakker jeg kun som en spiller, ikke aksjonær. Men ser vi disse tallene når Q2-18 nærmer seg så vil nok jeg bunkre opp en god del lodd! :slight_smile:

1 Like

Om ikke 5.85, hva med 4,4? Er jo en dobling det, ikke så galt :grinning:

1 Like

Det har jeg full forståelse for, de har jo ikke levert og hvis man kun ser på xbox-reviewene, så sliter de fortsatt med problemer av teknisk art, både på serverne og på klienten. De slipper fortsatt 2-skritt-fram-1-tilbake patcher.

Greia er vel at sjansen for at de leverer et takras som xbox-lanseringen var rent teknisk ser jeg på som veldig lav. De vil ha gjort veldig mye forbedringer generelt sett innen da og de trenger ikke levere et feilfritt produkt, de trenger å levere noe som er på høyde med der de er på PC i dag for at det skal selge bra. Skal de virkelig slå forventningene, så må de nok opp et par hakk.

Jeg følger jo ganske nøye på reviews på xbox og steam og det har for det meste blitt litt bedre hele tida, men hver gang de introduserer nye mekanikker, så blir det tekniske litt dårligere. Hvis Funcom spiller kortene sine riktige, så setter de alt av nye mekanikker på “pause” i f.eks. midten av februar og bruker de siste to-tre månedene på å kun pusse på spillet og legge til nytt content.

2 Likes

Purge er viktig frem til da og som du da sier at de bruker mye energi å finslipe det tekniske frem til fullrelease. Men jeg vil heller se det bevist før jeg tør å slippe mer kontanter inn. Tror nok ikke det er noen fare for at den er over så mye 3kr i mars18

Minner veldig om hvordan onns argumenterte for prisen og fremtiden til SB for et år eller halvannet siden. Det at de hadde tolv prosjekter (eller noe sånt) på gang var ikke bare en god mulighet for å få til noe, det var garantert at alt ville bli til gull siden Bo tross alt hadde bevist at de var best i verden med PD2.

Det har vel gått opp for flere i løpet av de siste par årene at det er ikke bare for Funcom at verden ikke er 100% svart eller hvitt :joy:

1 Like

Jeg følger jo min egen magefølselse når det kommer til CE og kan si at den er ikke spesielt god. Det var et morsomt spill en stund, men jeg har faktisk ikke giddet å prøve den nye domen engang… Ja det ser pent ut, men det er liksom ikke nok til å få meg interessert. Det holdt med å se et par youtube videoer av folk som spiller.

Xbox har vel vært litt underwhelming mtp salg? Hva er siste anslag? 200K ?

660-700K på steam + 200K på Xbox. snart 1 million.

Vi skulle jo selge 1 million bare på xbox?

Recent reviews på steam har vært 10-15% dårligere enn snittet helt siden de første ukene…

Sorry men nå har CE snart hatt et helt år på seg og jeg føler at CE fremdeles er et middelmådig spill.

3 Likes

5,85 ila et år er fullt mulig men det kan også være det ikke skjer.

Om funcom klarerå fikse problemene som rir ve på console vil de være godt på vei. Samtidig er sesong 2 av swl ventet desember-januar. Besrded ladies prosjektet kommer i q1 og ila de neste 12 månedene vil et eller to av de nye prosjektene ha blitt sluppet.

Det kan også være vi vet mer om neste storspill.

Men dersom full launch av Ce blir like knotete som den var på xbox. Er 6kr laaangt unna

6kr er fullt mulig ila 1 år ja, funcom kan jo komme med noe spennende. F.eks en god launch, gode slagstall osv…

Men det er fullt mulig at kursen står der den er nå fremdeles for Funcom har ikke kommet med noe nytt og bare brent penger på CE i lang tid…

1 Like