Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2017

Det er vesentlige forskjeller mellom Ark og CE. CE har hatt en roadmap hele tiden med EA i ca 1 år. Det holder de seg til selv med denne lille utsettelsen. Det Funcom nå skal er å lansere full lansering på 3 platformer samtidig, PS4, Xbox og PC + + + retail! I tiden før, under og etter lansering skal Funcom markedsføre spillet bredt og sørge for mye oppmerksomhet for spillet på forskjellige måter. Man har jo sett diverse småspill osv som de har laget før - alt i ledd av markedsføring. Vi vet også at Funcom er flinke til å få spillmedier verden rundt til å skrive om spillene sine. Sammen med retail lansering vil dette gi en synlighet for spillet som vi ikke har sett siden Age of Conan tiden (selv uten Holmenkollen event :wink: ).

Ark var derimot i EA så lenge at spillet var gammelt nytt allerede da spillet ble “lansert”. Det blir ikke det samme. I mellomtiden mellom at CE gikk EA og full lansering har det heller ikke dukket opp noen konkurrenter av nevneverdig art.

Hva var det Funcom skrev i sin presentasjon?

Sitater:

• Significant marketing and PR activities will be undertaken to promote the
    game in the period close to the full release
  • The game will be available both on digital and physical stores, in several editions,
    and the launch price will be higher than the current Early Access price.

Samtidig er det bare å konstantere at de som har stemt spillet ned så langt i EA stort sett har snakket om at spillet er bra, men at antallet bugs og ustabilitet har ødelagt. Da er det godt å se at Funcom skriver følgende:

• the team is focused on improving the general quality of the game and finishing the
    content necessary for the game to be complete.

Med DETTE spillet, nærmest bugfritt og stabilt vil Funcom ha alle muligheter til å tjene gode penger på alle de forskjellige “editions” av spillet. At Funcom har roet ned markedsføringen av spillet frem til det faktisk er ferdig og bugfritt gjør jo potensialet for salg mye større ved full launch enn hva tilfellet var for Ark som hadde blitt melket for alt det var verdt i årevis før lansering.

18 Likes

Hear hear

1 Like

ARK økte omsetningen etter at de gikk ut av EA når jeg sjekket steams bestselgerliste

2 Likes

@Onns har trua, det liker vi :slight_smile: Da har det gått gjennom mange skeptiske filtre først.

10 Likes

Hvor mange spill pr i dag ca må Funcom selge for å gå i null pr kvartal? @christian, har du ca oversikt?

Kanskje blir det en positiv overraskelse. Men det virker ikke som om markedet har veldig tro på det (kursutviklingen tatt i betraktning).

1 Like

Man må huske på at nå når omsetningen er så lav så kan mange styre kursen litt hit og dit. Det man har sett er at blant annet han Atle-karen jokker inn og ut av topp 20 lista hele tiden. Man må jo bare anta at det er for å skaffe seg best mulig inngang.

Spør deg selv, hva er det som gjør at noen jobber så iherdig med best mulig inngang akkurat nå? Jeg tror det er for å posisjonere seg i riktig tid før den forventede oppgangen. En tilbakegang av kursen nå sånn etter kvartalspresentasjonen og på lavt volum sa jeg i fra om på forhånd. Det var i grunn ventet uansett gode eller dårlige tall spør du meg. Det er bare sånn det er. Det er forventningsrallyet folk vil inn i funcom for. Ikke profit & loss statement. Og skal man få med seg rallyet og ikke bli den som kjøper på 3. dagen med oppgang er det beste å gå inn i forkant. Det er det jeg alltid gjør.

For alle de gode betraktningene og ideene til f.eks. vår nyeste stjerne @babyrage så velger jeg å følge den strategien jeg alltid har gjort. Og det er å gå inn tidlig. Litt før horden. Da kan man heller leve med noen dager i minus.

Tror du ikke kursen er høyere enn nå i mars?

8 Likes

Meh :stuck_out_tongue:

Conan Exiles har solgt sånn ca ut fra google trenden. Lav google trend, lavt salg. Toppene er PC-lanseringen og Xbox-lanseringen. Som du ser, så har Ark:Survival Evolved* en helt annen utvikling. Det selger mye bedre utenom toppene.
image

Hvis man først skal begynne å regne på antall CE-salg pr kvartal, så må man derfor være klar over at det er tre scenarioer:

1. CE begynner å selge som ARK etter EA-lansering
  2. CE fortsetter å selge som nå etter EA-lansering, men Funcom kommer med expansions for å dra salget
  3. CE fortsetter å selge som nå etter EA-lansering, og Funcom setter det på life-support

Jeg tror #2 eller #3 er det sannsynlige utfallet. Da er det viktigere hvordan de gjør det i lanseringskvartalet enn hvordan de gjør det i kvartalet etter. CE vil fortsatt bidra, men det er neste spill og/eller expansion til CE som vil gi Funcom neste boost i inntektene. I mellomtiden sørger SWL, AoC, AO og CE for å gi Funcom inntekter for å dekke endel av investeringene.

Det er aldri snakk om at CE alene skal være Funcom (utenom muligens i lanseringskvartaler), utenom det, så er det viktig å se på de andre produktene til Funcom, sånn som SWL. Inntektene fra disse er mao veldig viktige.

*Ikke bruk disse dataene til å gjøre absolutte sammenligninger mellom ARK og CE.

3 Likes

Skal vi virkelig begynne å tvile på oppgang fremover nå? Skal vi virkelig være redde for nedgang som priser Funcom til under 500mnok? Hvis det er noen som er usikre på hva de skal gjøre eller ikke så anbefaler jeg de å se på hvordan tidligere lanseringer av spill i Funcom har vært. Har man ikke troen på at CE kan ta opp salget, så skjønner jeg delvis skepsisen og at dagens kurs er mer riktig.

Men den er ikke det vettu, fordi all fornuft forsvinner så fort det kommer nyheter og nye spill lanseringer.
Forskjellen nå er at de har masse penger på bok og det tikker stadig inn mer. Og hvis man er i tvil så kommer det flere lanseringer.

Jeg lurte på om noen visst hvor mye spill de må selge kvartalsvis for å gå i null, det er ganske interessant fordi det sier noe om hvor mye cash de har til neste release hvis de klarer minimum det. Da har de plutselig nok kroner til å dra i gang ett nytt CE type spill.

1. januar stod kurs i ca 2.90 og da visste ingen hvordan dette ville gå.
    Nå har vi fasit med ett spill som har foreløpig solgt bra til tross for flust av trøbbel.
    Vi har en SWL som selger bra.

Enda messer vi om det samme som for snart ett år siden.
Jeg gir meg ende over… :slight_smile:

7 Likes

Funcom har vært oooooh så kjedelige. Lite markedsføring, lite salg og heller ingen F2P helger. De kunne nok solgt en del mer spill, men de velger å ikke gjøre det. Jeg støtter valger til Funcom og den kjedelige strategien fullt ut, selv om kursen får seg en trøkk. Et helt genialt triks på EA lansering med litt store skinnfiller og bjooobs skaffet blest, men tro meg - det er utrolig mange kunder igjen. De har uttalt at de skal reinvente konseptet EA, og pr i dag så ser det ut som de skal klare det, hvis du spør meg. Det er i 2018 Funcom skal fiske de store massene, med mye markedsføring og et mye mye bedre spill enn hva som ble lansert i EA i år.

5 Likes

Spørsmålet er hvor mange spill vil de selge før problemene er fikset.

Facepunch studios ( folkene bak rust) HAr skrevet side opp og side ned om problemer med for mange spillere mens spillet enda er i alpha/beta/early access

4 Likes

Ser Neonet handlet litt. De var blandt dem som kjøpte en del millioner Jebsen-aksjer og solgte samtlige med tap. Mon tro om de skal ha mer, eller hvem som sitter på kontoen. Første aksjene de har kjøpt på børs.

1 Like

Har du noen linker til dette? Det kunne vært interessant å lese om.

Neida, vi ser Neo på banen inniblant

Hm. Kan kun huske å ha sett de på nettosalg (av Jebsenaksjene hele veien fra 2,87 og ned til 2,00) aldri kjøp. Mulig jeg husker feil :v:t2:

Skal grava den frem mår kidden er i seng, men ligger på garry sin blogg

1 Like

jeg har prøvd å snu og vendt på det, men kommer stadig frem til at dagens kurs er SÆRDELES billig. Jeg skal dog ikke påstå at vi ikke skal enda lengre ned … ,men for hvert øre vi går ned, så føler jeg meg mer og mer sikker på at vi skal laaaaangt opp. Om vi skal opp nå ila. de neste dagene, ukene eller månedene kan jeg heller ikke svare på. Nå når først kursen er som den er, så ser jeg ingen andre (lure) muligheter enn å øke! og akkurat det er det jeg har brukt denne uken på. Sitter på et relativt kurrant antal aksjer nå (for meg å være … ) og jeg har absolutt ingen planer å selge noen av dem på disse nivåene. Dupper vi under 2 igjen, så øker jeg mer! “don’t say i didn’t tell you so” Happy hump day :slight_smile:

17 Likes

Håper du fikk det du var på jakt etter i den "duppen"
Nå må det pine meg holde. Ett godt jafs oppover nå er vel på sin plass :slightly_frowning_face:

Har dratt ut litt lenger på 2-tallet enn tidligere, har ikke så mye å kommentere på på kort sikt.