Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2017

Det er vel ikke spillet som er verd 1 milliard.

2 Likes

Hva annet priser du inn her da? Teknologien er innleid, de gamle spillene aldrende, pipeline vet vi ingenting om?

Så du priser CE til 1 mrd? Da burde kursen vært mye høyere?

Markedet priset Funcom til 100m eller noe i dumpingemisjonen. Etter at den var gjennomført kunne de lage CE og nå er børsverdien 900m høyere. Så ja, CE er verdt nesten 1 milliard sånn som ståa er nå.

3 Likes

Det @AllsangHosSvensken sa :wink:

Hehehe… det er nok ikke helt slik det fungerer. Det blir en alt for simplistisk tilnærming. Husk aksjemarkedet skal prise fremtiden, ikke fortiden eller nåtiden. Så om markedet nå begynner å tro at Funcom kan produsere ett spill som selger bra og går med overskudd, så vil markedet normalt sett begynne å også prise inn at nye fremtidige spill skal gå med overskudd.

2 Likes

Jeg vil i hovedsak si at verdien står på følgende:

• Gammel portefølje (genererer fortsatt inntekter og kan lage utvidelser/etterfølgere).
  • Kompetanse
  • Merkevare
  • Forventning ved fremtidige utgivelser.

Det skal også lanseres enda et spill i EA i løpet av 2017 (lagt ved skjermbilde fra plan 2016-2017). Har ikke funnet noe som sier at dette ikke skulle være tilfellet.

Dersom de f.eks. klarer å selge 300k-500k CE eksemplarer i snitt de neste 3-4 årene (konsoll og pc), så vil det gi mange nye lanseringsmuligheter som kan sørge for å gi firmaet bra med overskudd.

6 Likes

Vi har nok en litt forskjellig oppfatning av hva som gir verdi i et selskap. For meg gir de kostnadskuttene og endringene i strategi en stor ekstra verdi. Det at de går bort fra MMO og satser på spill som utvikles raskere, driftes billigere, selger bedre og har mindre ressurssterke konkurrenter en stor verdi. I tillegg at de kan nærmest gratis markedsføre spillene via streaming er også ting som reduserer betydelig antall solgte krevd for å tjene penger. Etter min mening er det svært mye mer enn en spill lansering som er endret i selskapet siden den gang. :smile:

14 Likes

CE er en viktig brikke i Funcoms nåtid og fremtid som markedet bruker for å prise hva Funcom er verdt både nå og potensielt senere.

2 Likes

Da burde en bra bråte med Funcomfolk på HO få seg jobb i NSA om de klarer å se inn i glasskulen fra noen streams og nøyaktig bestemme hvor bra CE selger i løpet av 2017. Funcom burde være kroneksempelet på hvordan markedet ikke klarer å prise inn fremtiden, da kursen har stupt voldsomt etter veldig store forventninger i forkant av samtlige spillanseringer.

Min personlige mening, basert på Funcoms ressurser og historikk er at:

1. De har hatt begrensede ressurser til utvikling, mulig det er lite variasjon for ivrige spillere (LMO hadde stort budsjett, men bare 10 timer med innhold)
  2. Færre ressurser enn de fleste andre selskaper når det kommer til testing og bugfixing (Norske og Canadiske utviklere er dyre i drift sammenlignet med Øst-Europeere)
  3. Nedskjæringer før og under satsing på CE, restruktureringer er skjøvet på. Fra slide plans Q415:
    Minimum: 5M USD
  • Allows for funding operations until Early Access launch of “Conan Exiles” in 2016
    - Allows for minimal internal restructuring expense for long term savings
  • Allows for 500T to 1M USD of marketing spend in 2016

Hvor godt arbeidsmiljøet og stemningen har vært nå som Funcom har hatt kniven på strupen er vanskelig å si, økt aksjekurs siste tiden letter selvsagt presset om Funcom kan hente inn friske penger på gode kurser.

2 Likes

Punkt 1 og 2,hvilke utviklere sammenligner du med? Studio Wildcard, Facepunch Studios eller Blizzard og Ubisoft?

Jebsen sørger vel for mer penger og aksjer i omløp utpå her?

Enig i mye av det du sier, da det er realiteten, med en lite nyansert uttalelse om at CE er verdt det og det blir snodig. CE skal levere minimum kostnadene til utviklingen and some, så kan Funcom sette i gang med tilsvarende prosjekt. Gevinsten ved CE skal bygge en plattform for fremtiden. Hvordan arbeidsmiljøet har vært blir bare spekulasjoner, regner med de fleste alltid ønsker å gjøre en best mulig innsats.

3 Likes

Selger de 500k av ca de neste 2 årene vil det ikke bli et år 3 og 4.

Men sansynlig selger de 500-1mill det første året

1 Like

Var gjennomsnitt pr. år jeg refererte til. Om de får til å selge såpass at CE driver de videre så tror jeg det kan bli veldig spennende tider fremover for Funcom.

2 Likes

Husk følgende, de trenger 250-300k for å dekke utviklingen frem til 31.01. Så trenger de en god del salg for å dekke utvikling frem til 31.12.2017.

Spørsmålet er hvor mange spill de må selge for å dekke denne utviklingen.

1 Like

Ja, enig der. Jeg tror det er liten tvil at de må klare vesentlig bedre enn break even i 2017. Ellers blir det videre med kniven på strupen. De bør over 500k første året for å kunne få litt mer romslighet rundt økonomien med de andre lanseringene som vil komme.

Nå vil jo sansynligvis Xbox varianten komme og dra endel salg også, Så jeg er ikke bekymret sånnsett. Men jeg tviler på at noen av de som roper 10kr neste har satt seg ned og regnet på hva de faktisk må og bør selge for å klare de nivåene.

1 Like

Kurs på 10 vil vel tilsi selskapsverdi på 2.5 mrd før eventuelle andre lånkonverteringer. Da bør selskapet levere bra grønne tall fremover :smile:

Vurderingen er om CE alene skal forsvare kurs 10, eller om nok salg lager en plattform til å lage ytterligere ett spill som skal bidra og forsvare kurs 10.

2 Likes

Kan ikke sammenlignes med tidligere lanseringer, og det er det mange grunner til, og her er noen av dem.

1. Det er Early Access. Bugs er tillatt.
  2. De har begynt å høre på tilbakemeldinger fra spillerne, og gir også tilbakemeldinger på nesten samtlige spørsmål som stilles i de offisielle foraene.
  3. Unreal 4. Velutviklet, stabil spillmotor med mange muligheter.
  4. Gjenbruk av assets fra AOC. Lyder, musikk og grafiske modeller.
  5. CE er ikke en MMO, noe som gjør det lettere/raskere å utvikle.
  6. De har et solid budsjett sammenlignet med mange av de andre survival-spillene.
  7. Hypen er stor, og på nivå med flere andre større utgivelser, til tross for marginalt markedsføringsbudsjett.
  8. Funcoms lange erfaring fra MMO’s bør være en stor fordel innenfor survival-sjangeren.
  9. De er åpne på spillets feil og mangler, og legger ikke skjul på at det vil være mange bugs i starten.

De har hatt i overkant av 40 stk på CE, det er ikke så verst størrelse på teamet sammenlignet med andre spill i samme sjanger. Samtidig starter de ikke fra scratch men tar med seg mye fra Age of Conan, og solid erfaring fra utvikling av MMO’s. LMO var et MMO, og var også et cross-play prosjekt.

Ark er amerikansk, Rust er engelsk, Dayz er tsjekkisk, H1Z1 amerikansk, The Forest canadisk. Ser ikke helt linken din med øst-Europa heller ikke ressurser? Endnight Games (The Forest) besto for øvrig av 4 personer.

De har hatt problemer men det er et nytt selskap vi ser i dag, og under rettsaken uttalte Rui Casais:

"– Da jeg ble ansatt som administrerende direktør i Funcom, var selskapet i store vanskeligheter på grunn av forelegget fra Økokrim. Ingen ville snakke med oss i denne perioden med henblikk på samarbeid, fusjoner eller annen form for partnerskap. En årelang diskusjon eller rettssak med dyre advokater skremte alle som ville samarbeide med oss. Jeg måtte ta grep og fikk selskapet til å vedta forelegget fra Økokrim, sa Rui Casais.

– Først da lysnet det for Funcom igjen, sa Casais"

10 Likes

Har tenkt litt på at det sikkert er mange som ville ut for å kjøpe PCIB billig i morgen? Tror dere det blir en litt for liten begivenhet til at så mange ville ut akkurat i dag?