Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2018

Det er vel nøyaktig null forskjell på om folk baserer sine påstander på TA eller såkalt fundamentale forhold? I begge “leire” florerer det akkurat like mye påstander som er mer eller mindre begrunnet og som jeg vurderer deretter.

Jeg har vært inne i Funcom nå i ca halvannet år. Satt for det stort sett stille i starten, men solgte det meste på 4,8-5,3kr. Solgte da på det jeg mente var dårlige fundamentale signaler litt etter launch av CE.

Min opplevelse er at det var feilaktige påstander om det fundamentale i Funcom som var største faren for eventuelle ukritiske uerfarne forumdeltagere. Det var fullt av påstander som idioterklærte alle som solgte eller stilte kritiske spørsmål ved Funcom 2.0. For eksempel ble påstander om kommende salgstall for CE skrudd opp i skyene selv om spillertallene på samme tid stupte helt enormt og unaturlig mye sammenliknet med akkumulasjonen av antallet spill som ble kjøpt første to uker. De åpenbare feilene og startvanskene med spillet ble omtalt som selvfølgelige og noe man selvfølgelig må regne med. Mulig det, men for dem som ikke foretrekker å sitte med penger bundet i papirtap i et år så var det etter min mening en fundamental feilvurdering å tro at aksjemarkedet er så ettergivende. Det var også fundamentalt feil å legge den gode lanseringen alene til grunn for en konklusjon om CE sin kvalitet. Lanseringen var mer en indikasjon på Funcoms evne til å markedsføre/hype, ikke et fundamentalt bevis på det viktigste, Funcoms evne til å lage gode spill.

Fra høyt på 4-tallet og ned til 3 trådet jeg mye på TA som nybegynner på det området. Jeg kan ikke annet enn å si at jeg kom svært heldig ut av det. Gikk godt i pluss i en periode med kraftig nedgang for kursen totalt sett.

På ca 3kr gikk jeg tyngre inn igjen. Jeg må innrømme at selv om jeg er en ganske kritisk type så var alle påstandene om Funcoms åpenbare fortreffelighet, og markedets mangelfulle eve til å forstå det åpenbare, med på å bidra til at jeg også kjøpte meg inn igjen for tidlig. Her ble også TA til hjelp da jeg tradet nedover, uten gevinst, men til slutt med et snitt på ca 2,15. Jeg har uten tvil hatt en god porsjon flaks, men likevel er det vanskelig for meg å avskrive TA som tull selv om jeg har gjort nettopp det i mange år før. (Jeg hater også å gå i flokk :wink: )

Poenget mitt med dette er ikke å si at det ene er bedre enn det andre. Velg din vei, men ikke tro at TA-påstander er skumlere eller verre enn de fundamentale. Begge deler krever like kritisk blikk og allerede nå ser man at kursmålene begynner å ta av igjen, gjerne med påstått fundamental begrunnelse. Kan være greit i den sammenheng å minne om at da kursen var 5,8 (tilsvarende 29 nå) så hersket vel samtidig forventning om opp mot 2 mill solgte CE i 2017. At det ikke skjedde er en fundamental endring å hensynta.

Forøvrig, for å unngå slakt fra fundamentalist-Funcomentalistene her inne så må jeg legge til at jeg nå har flere Funcomaksjer enn noen gang, det utgjør over 50% av min portefølje (som er uhørt for meg å være) og jeg forventer god stigning fremover basert på mer eller mindre fundamental hype og gode fundamentale indikasjoner fra selskapet. CE har jeg fremdeles begrenset tro på, men bedre enn før med ny combat.

@Dweller : Jeg har ikke nærheten like mye penger som deg, så hvis jeg skal tjene sånne summer som deg så er jeg avhengig av å lykkes med hard trading :joy:

Edit: Beklager lang post og at jeg ikke hadde sett siste times innlegg i mellomtiden :stuck_out_tongue_winking_eye:

15 Likes

Definitivt mycket större spridning av videos. De tar inte google trends upp.

1 Like

Jaaaaaa!!! :money_mouth_face::rocket:

@babyrage & @Morti - Har dere vurdert å prøve Vape? Etter jeg fikk Vap’en min har jeg sluttet med både (vanlig) røyk og snus! Anbefales på det sterkeste!!! Det beste av alt er følelsen du får i lungene og leppene etterhvert; følelsen av reinhet.

1 Like

Du er da en av de :sweat_smile:

Først røyka jeg. Så snusa og røyka jeg. Så røyka jeg, så begynte jeg å snuse for å slutte å røyke. Det var jo lett, startet å røyke for å slutte med snus. Det var mye værre. Så her sitter jeg med snusen i kjeften. Selv om jeg “slutta” for 6.5 år siden :joy:

3 Likes

Ta med i betraktning ar det er noen eiere av aksjen Funcom som ikke et medlem her inne og forstår opp og nedganger like godt.
Asp pump n dump.
Det er vell mange som hiver seg på ved stigninger og setter stopp loss som blir trigget.
Mitt medlemskap her inne har bidratt til høyere gevinst.
Viktig å ta til seg kunnskap og sile ut støy .

Frodoen

3 Likes

Vilken site tittar man på för insider handel i funcom?

Afm.nl

Jeg har ikke direktelink for øyeblikket, men om du søker etter Funcom burde du finne rett register.

https://www.afm.nl/en/professionals/registers/meldingenregisters/substantiele-deelnemingen

1 Like

Jeg sluttet å røyke 6. september 1970. Startet opp igjen i 1974, og sluttet igjen i 1976. Holdt opp til 1984. Etter det har jeg holdt opp fire måneder, minst fem ganger. Nå har jeg vært røykfri fra 17. januar 2018. Håper på fire nye måneder, eller kanskje det holder til det bitter end. Hvem vet? Har aldri brukt snus.
Nå venter jeg til Funcom når nye høyder. Da blir det nok en Havana sigar og et godt glass Cognac. :clinking_glasses::tropical_drink::wine_glass::champagne:

5 Likes

Sigar kan vell ikke regnes som røyking, da? :sunglasses::sunglasses::sunglasses:

1 Like

Nei, det er bare Gostemning! :joy:

2 Likes

Jeg bommet grovt på den nye inngangen min i Funcom, kjøpte på 4,30 og 5,49 etter launch. Jeg hadde dollartegn i øynene og regnet ikke bare med 2m solgte, men kanskje 8m også! Sikkert noen som hørte på meg da, men jeg snudde ihvertfall når salgstallene snudde. Har snitt på ca 2,5/12,5 nå, når jeg tar med realisert tap/gevinst.

Jeg har sans for innlegget ditt og synes det belyser det faktum at samme hva slags analyse man baserer seg på, så må man være klar for å oppdatere den når situasjonen endrer seg.

7 Likes

Sug på den här då. Jag har gavkurs på 14.52 och äger 50.000 aktier. Tror nog de flesta svenskarna har något högre gav än vad ni norrmän har:) Men som sagt så kommer detta bli bra. Många aktier lång och en mindre del swing på vägen dit👍

6 Likes

Swedbank Robur har snitt på 13 kr, så å ha snitt 11% over dem er nok ikke så gærnt. De har jo derisket caset ganske bra ettersom Funcom nå samme hva har penger til sin neste tittel og de har to skudd på mål, med CE og MYZ.

Jeg har vært innom både Stillfront og Starbreeze med god gevinst totalt sett, men akkurat nå, så ser Funcom ut til å være den klart beste casen når man ser på risk/reward.

7 Likes

Var ikke meningen fra min side å rette pekefinger mot noen altså. Mye av moroa her er jo å lese anslagene til folk og du er jo virkelig en som har peiling og balanserte vurderinger slik jeg oppfatter det i hvert fall :slight_smile:

Trodde forøvrig på 2mill selv jeg :wink:

2 Likes

Problemet er når alle bare er “enige” i anslagene som kommer opp. I https://beta.tekinvestor.no/t/conan-exiles-spekulering-og-estimering-for-2018 så hadde jeg faktisk klart, for andre gang, å lage et anslag med 5 forskjellige scenarioer, hvor utfallet var fra ok til superbra. Heldigvis tok @Oilimp meg i øra, så nå er scenarioene fra elendighet til superbra.

Greia er at konstruktiv kritikk av anslag, spesielt på nedsidescenarioene sjeldent blir tatt godt i mot, så ofte gidder folk ikke ta seg bryet. Til illustrasjon, innlegget mitt har 17 liker, @Oilimp sitt har 1 liker, og det er fra meg! Så lenge folk ikke kritiserer for ensidig positive analyser, så vil de til å fortsette å være villedende.

Sånn sett, så er det ofte mer å hente i å poste TA ettersom du der ofte får konstruktiv kritikk.

7 Likes

aksjer handler i stor grad om sannsynligheter og forventninger og når xbox solgte til langt under forventning ble ikke året så bra som man trodde for eksempel. det var overraskende gitt pcsalget som var kjent.jeg tipper 9 av 10 sammenlignbare caser ville ha et mye større xboxsalg.

3 Likes

Kunne ikke vært mer enig! Når det gjelder Funcom er det for min del mye jeg ikke mener å ha kompetanse nok til å kritisere, men det er også en del jeg har latt være å ta opp fordi jeg vet at det blir bråk :slight_smile:

1 Like