Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2018

Sett at selv Hektar opererer med P/E ~27 - skulle tro han vil ha høyest mulig :wink:

Men ja, blir vi enige om fasit?

Altså, 31.12.2017, så var kursen og antall aksjer langt lavere. Hvis man skal se på hva slags P/E Funcom hadde i 2017, så blir den mye lavere enn hvis man tar overskuddet (earnings) og deler det på dagens selskapsverdi (price) og får dagens P/E. Det er to forskjellige tall, og begge er vel på en måte riktig.

Hvis man sier at Funcom på slutten av 2018 kan prises til P/E 20 (som for et spillselskap er ganske så moderat), og market cap er på 1500 millioner, så må selskapet gå med 75 millioner kroner i overskudd, etter skatt i 2018.

Det som gjør det litt vanskelig å beregne hvor mye CE må selge for å oppnå det er at Funcom har forsåvidt en “fast” kostnadsbase på rundt 2MUSD i kvartalet, men de bruker en god del innleide folk/tjenester, og IP-royalties blir ført som en kostnad. Funcom kommer jo også til å bruke en hel del på reklame for Conan Exiles, men hvor mye de bruker er jo helt avhengig av hvor godt reklamen virker!

Funcom har også en god del andre prosjekter enn Conan Exiles: Mutant Year Zero, Secret World Legends, Age of Conan og Anarchy Online. Disse generer jo også inntekter, men det er vanskelig å beregne hvor mye. Når vi var innom Funcom sist, så nevnte de at den nye servertypen for AoC var en suksess, men de hadde ikke meldt det fordi det ikke var signifikant for selskapet. Samtidig, alle bekker små…

8 Likes

Kan være smart for egen investering sin del å lese seg opp på PE isteden for å diskutere om hvorhvidt den er på 20 eller 30 tallet.

Betydningen av høy PE for et selskap er mildt sagt misforstått i de fleste tilfeller.

4 Likes

Nå må dere sette dere inn i regnestykket til Christian. Som han sier tar han utg.punkt i DAGENS situasjon og mengden aksjer.

Mtp den siste tids «økning» så er dette en mer relevant PE per dags dato, og sier også kanskje litt mer om caset skal kursen øke betydelig, og hvilken inntjening funcom må ha for å forsvare det. All ære til Christian som deler regnestykket, og det var også noe høyere enn jeg trodde selv, men har troa på at d skal bli en god launch. For det må det bli for å forsvare en enda høyere PE :wink:

3 Likes

Litt av grunnen til at P/E ser så “dårlig” ut nå er at antallet aksjer er økt for å øke cashbeholdningen for å kunne starte opp publishing-businessen kjappere. De var i februar de fikk inn penga. Jeg ser for meg at det kan dette en melding om en publishingavtale når som helst nå. :slight_smile:

5 Likes

Hva er aksjekursen til FUNCOM om 7 dager?

  • Opp mer enn 5%
  • Ca. samme som nå (-5% til +5%)
  • Ned mer enn 5%

0 stemmegivere

Hva er aksjekursen til FUNCOM om 3 måneder?

  • Opp mer enn 5%
  • Ca. samme som nå (-5% til +5%)
  • Ned mer enn 5%

0 stemmegivere

Litt passiv her @pdx , du burde hatt 20 og 50% opp som alternativ.

11 Likes

Solgte en liten pott i dag som jeg kjøpte på 15. Tjente jo ok på den, men nå er det mai som gjelder for resten. Come rain, come shine - the month of may will make you earn a dime.

1 Like

17 Likes

Vil hypen komme i år?

De som ønsker at Funcom skal gå mot skyene, bør heller håpe på en mer moderat stigning enn det som har vært tilfelle ved tidligere anledninger. Jeg er meget fornøyd med måten aksjen oppfører seg på. Effekten av stabilitet vil være flukt fra kortsiktige investorer som sitter dag inn og dag ut, og later som de har noe spesielt tro på selskapet, men kun venter på hype. Hvis du kjenner deg igjen, du er nok ikke alene- Men ikke lat som om du virkelig er en fundamentalist. Dersom flere “virkelige” langsiktige investorer sitter på aksjene sine, vil ikke kursen ha noe annet valg enn å stige. Da kan en bruke så mange multipler man bare vil, men kursen vil stige jevnt over tid. Og det er vel det alle vil i det lange bildet, høyest mulig kurspress? Jeg tror ikke dette blir første unntakstilfelle, hvor hypen ikke oppstår. Først må Fun få tre bein å stå på, ikke bare ett(CE). Dersom CE hitter bra, MYZ gjør det samme og de diversifiserer kontantstrømmen via IP’er etc., vil dette muligens være et scenario. Men ikke før. Hypen? Den kommer. Før og/eller etter slipp.

11 Likes

Jeg kaller det “endowment slider effekten”;

16 Likes

Hypen kommer!! Sånn som med NAS. Når de store gutta kommer inn og pumper 800 mill + omsetning / dagen… Har skjedd, vil skje igjen :smiley:

2 Likes

Annual report på onsdag då va? Sänds den på Twitch som vanligt mån tro? :thinking:

Eller missuppfattar jag nånting?

Noen som kjøper BULL FUNCO X2 ND her? Jeg har tatt en liten posisjon her siden jeg forventer oppgang i Funcom, men er litt usikker på noen av detaljene rundt denne (burde kanskje ikke kjøpt den da? :stuck_out_tongue:). Jeg ser det er en avgift på 1,59%. Hvordan avregnes denne avgiften? Antar det er 1,59% per år? Er det noen ulemper med å sitte i denne over tid? Håper det er noen som vet. :slight_smile:

Hoppas dem släpper nåt mer än bara årsredovisningen. Kan ju vara bra läge minst sagt!

Har brukt det før. Litt stor spread men ellers bra :slight_smile:
avgift har eg ikkje merka noko til…

IMG_1339

1 Like

På vei opp er den herlig. På vei ned er den forferdelig(og da finner du fort ut alt som er galt med den). Eksempel: Funcom faller fra 21 til 20= du taper 10%. Funcom stiger tilbake til 21 neste dag= du får faktisk tilbake kun 9% (lek litt med å trekke -10% og så pluss 10% et par ganger så skjønner du hvorfor). Du har tapt 1% bare der. Vi som eier aksjen har ikke tapt noen ting…

Og så starter du ved å kaste bort(gi til NDA) over 3% av investeringen din pga ovennevnte spreaden.

2 Likes

Ok. Tydelig at det ikke er noe å holde på over tid.

1 Like