Hvis det blir som hypen før Xbox tror jeg mange kommer til å bli skuffet, blir det samme hypen som ved EA-releasen derimot, så er dere in for a treat, kommer til å bli massive omsetninger og gaps intradagene.
Er i aksjen for å tjene penger og håper på hype. Noe blir det nok, men kanskje ikke like markant som for et år tilbake. Det forutsetter selvsagt at CE dunker på med noen dager heeelt mot toppen av salgslistene… om vi blir liggende her på nedre halvdel av lista så er 22/23 en god pris for aksjen tror jeg.
For Funcom som selskap spiller det ingen rolle hva kursen er de neste ukene…
Blir det ikke hype så er det ny sjanse i høst.
Som karbonade skriver så er ting mer stabilt i selskapet nå, og de har vel også selv sagt at de ønsker mer stabile kurser, uten de store svingningene som tidligere. De ser ut til å lykkes🙂
Minner om aksjespillets største selvfølgelighet. For at kursen skal nordover til feks 30,- så må det finnes investorer som mener at dette er en grei pris for en god investering.
Markedet venter på mottakelsen av nye CE
Tok 3,5K til på 21 nå. Casen ser bare bedre og bedre ut! God helg
Tok 30k selv
Stream starter for de som vil se
Var det nåt intressant som sades på streamen idag?
Og det spillet har ikke ligget som #1 hele tiden.
Hva tenker du om dette anslaget til Hektar, @Christian? Han er jo ikke kjent for å hause.
I tillegg til dette vil jeg ta med et enkelt overslag på hva vi kan forvente angående kursbildet fremover. Teller her kun med CE da vi vet ikke lanseringsdato, pris eller hvor mye Funcom får pr salg for Mutant-spillet.
Uansett, noen antagelser:
- La oss si Conan Exiles selger 1 million i 2018. Fordeler 50/50 konsoll/PC bare “fordi”.
- Konsollversjonen koster nå 440 - 480 kr på ulike nettsteder, la oss si 450,- for enkelhets skyld ($49,99 kommunisert av Funcom).
- Spillet blir å koste 399,- på PC via steam.
- Både PS4, MS og Steam tar 30%.
- Lisenskostnader finnes ikke lenger.
- Jeg har hørt rykter om at Epic Games kanskje ikke tar 5% likevel for bruk av UE4, men velger å ta det med uansett.
Vi ender da med følgende inntjening:
PC: Pris 399,- med 35% inntekt til lisenskostnader og regner med en del salg blir nettopp gjennom Steam Sales (altså salg) og antar gjennomsnittlig inntekt per enhet på 230,-. Total inntekt: 115 MNOK
Konsoll: Pris 450,- med 35% inntekt til lisenskostnader, men litt færre salg og antar gjennomsnittlig inntekt per enhet på 270,-. Total inntekt: 135 MNOK
Funcoms totale inntekt for 2018 for kun Conan Exiles blir da 250 MNOK (2017: 185 MNOK)Om vi antar samme prosent av inntekter ender i overskudd (da selvfølgelig høyere kostnader enn i 2017 for å ta høyde for nye ansettelser, mer PR osv), ender vi med en fortjeneste for 2018 på 71 MNOK (mot 53 MNOK i 2017). Dersom P/E holder seg på 25 som den er akkurat nå kan vi da forvente en markedsverdi på 1,78 milliarder fordelt på 75 millioner aksjer som gir kurs 23,7.
Selger Funcom 2 millioner enheter av CE og vi regner med samme kostnader ender vi på 321 MNOK fortjeneste, markedsverdi ved P/E 25 på 8 milliarder og dermed:
Kurs 107,-
(85,6,- ved P/E 20 og 64,2,- ved P/E 15)
Sannsynligheten for at CE i nåværende form selger mer enn 2 millioner kopier i 2018 er veldig stor.
Tenk om Funcom melder 1 millioner nye solgte noen få uker etter launch. Det er fullt mulig.
Hva tror dere skjer da? Da blir det tidenes - som vi sier på Hedmarken - haraball.
Dette er fullt mulig:+1: Vi ler av kurs 25 om 1år, da er 25 den nye 1.99 Larsen spesial:rocket:
Vi snakker da 2019 kurser om CE blir en megasuksess. Vi har jo MYZ og.
Mye feil i det regnestykket, de betaler fortsatt for conan lisens. Men prisen er halvert
Kurs 107, har bagger skiftet nick?
Det virker litt i overkant, men når nano var verdt 5 milliarder så er det vel kanskje ikke galskap heller. Må se sammenhengen med bunnlinjen og verdien. Om bunnlinjen viser 300 millioner så er 5 milliarder minimum fair price.
Ditt medium estimat er interessant @Christian, der har du i overkant av 2 Mill solgte og en inntekt på 295 Mill profit. Hektar har ved 2 mill solgte 321 Mill. Forskjell ja, men i samme bane.
Kluet her er vel att, viss CE skulle selge 2 Mill kopier . Da har vi en MEGET hyggelig kursutvikling foran oss .
Vi har også noe som heter MYZ Jeg spår att dette kommer forholdsvis tidlig i høst, dette fordi jo lenger utover høsten tidlig vinter jo større blir de spillene de skal konkurrere om spalteplassen med.
MYZ kommer jo som en sannsyneligvis mega bonus oppå CE slippet. Dette også på tre plattformer.
Jeg vet ikke hvordan det er med dere, men jeg lokter store penger i 2018. Både for Funcom og oss som aksjonærer.
Tallet mitt er forbedring i ebit, så for å få earnings, så må du trekke fra driftskostnader, skatt, osv, osv.
Først og fremst vil jeg si jeg har bommet på PC vs komsollsalg. PC versjonen ser veldig sterk ut, konsoll-versjonen er jeg mye mer usikker på. Versjonen de hadde tre uker før launch var ikke bra nok. Klarer de å fikse den til launch?
Joda men da må vi jo begynne å reine på inntekter fra de andre spillene til Funcom også. Noen kroner vil det komme inn herfra.
Helt spesifikke regnestykker får vi ikke til. Poenget mitt er att ved 2 Mill solgte av CE og 4-600k solgte av MYZ har vi ikke 21 i kurs.