Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2018

Helt enig

1 Like

Det er jo ikke det helt store avviket, egentlig.

Får du satt opp en P/E beregning iht. dine anslag, @Christian?

1 Like

600-650k solgte ga vel ca. 52 mill i 2017. Viss resten av spillene holder noenlunde koken, og vi sier 2 Mill solgte er det jo fort att vi havner på ivertfall 150Mill. Viss en grovreiner litt og bruker P/E 20 så hadde jo Hektar 85,6 kr ved 321Mill. Konsoll salgene gir jo også noen kroner ekstra pr salg.
Viss vi mere en halverer dette er vi jo fremdeles over 40Kr i kurs.
Som før sagt oppå dette kommer MYZ. Ja det er økte kostnader og fallende inntekter fra gamle spill. MEN det ser potensielt meget bra ut for Funcom i 2018

Den største, mest håndfaste feilen er vel at E-en dere bruker er Earnings før skatt. Dvs Q4-tallene. Hvis dere sjekker årsrapporten, så var resultatet 5092 TUSD, eller i norske kroner, med dagens kurs 40,53 MNOK. Ikke 52-53 millioner. Samme feil er gjentatt for å finne E-en i Hektar sitt regnestykke.

*Ref http://cdn.funcom.com/investor/2017/FUNCOM_NV_Annual_Report_2017.pdf side 32.

2 Likes

Ikke glem at 1/3 av 2018 er gjort unna uten noe særlige inntekter alt da…

Relativt sett i forhold til de tallene som brukes her…

Vet du hva de asiatiske selskapene betalte i forskudd? CFO-en i Funcom, Stian Dragseth var i hvert fall veldig fornøyd. Anyway, så går jo spekuleringen her på hvor overskudd ut fra x solgte i 2018. Mine tall har i hvert fall som utgangspunkt at disse er rimelig lave for Q1. :slight_smile:

2 Likes

Vet ikkr det, men det er neppe tilsvarende Q1 2017.

Men Q2 blir neppe tilsvarende Q2 2017 heller? :stuck_out_tongue:

2 Likes

Stemmer. Jeg tror Q1 og Q2 blir rimelig sammenliknbare til sammen.

Da har vi altså Q3 og Q4 som skal generere 200 +mill på bunnlinja?

Årsrapporten ble lagt ut 18. April. Utregningen 6.

Det kommer vel heeeelt an på salget? Btw, jeg går ikke god for regnestykket til Hektar. Tallet som blir referert fra mitt regnestykke gjør seg ikke så godt uten resten av posten det kommer fra, hvor jeg forklarer en god del mer om hva det er. :stuck_out_tongue:

Btw, jeg har ikke skrevet noe om 200 +mill på bunnlinja. :stuck_out_tongue:

1 Like

Ok. Jeg trodde det var posten til Henk1 og Hektar som ble diskutert, med 321 mill og kurs over 100.

Forsåvidt men jeg har ikke tenkt å forsvare de utregningene for å si det sånn :stuck_out_tongue:

1 Like

Legg mer vekt på logikk? Tror i begge tilfeller er det uvesentlig om det er overslag på 321 eller finregning på 295, ingen av de treffer likevel. 10% i pris/fortjeneste utgjør større forskjell enn dette.

Hva er fair price ved bunnlinje på 200 millioner tror dere? Funcom beviser at de kan, og det betyr mye mer for faktoren og dermed kursen enn 20-30 millioner i fortjeneste. Prisen vil nærme seg andre selskaper i samme industri i stedet for å ligge halvparten under.

4 Likes

Vi er nok kjapt tilbake over 23 igjen neste uke💰

1 Like

nu gick patchen ut live

4 Likes

Vel, da har man fått litt ro i helgen til å gjøre seg opp noen tanker om Funcom pt. og veien videre.

Som vi har sett spesielt de siste dagene, jobbes det imponerende godt på nå, med testing og optimalisering for en smertefri lansering 8 Mai.
Trolig en meget bra stresstest spillet får nå, med 6-10k spillere gjennom hele døgnet.

Jeg er trolig mer risiko avers en selv de fleste her inne og har hatt en frykt om at CE er “yesterday’s news” men må etterhvert innrømme at dette begynner å se betryggende og lovende ut. Jeg trader Funcom mer enn jeg sitter long nettopp av hensyn til risiko, det har jeg gjort siden januar 2017. Det er mye gamle travere i Funcom trådene, men også noen nye så jeg går litt tilbake i tid, for å gjøre en kort oppsummering av ståa slik jeg ser den pt.

Med referanse til spekulering i salgstall / kurs / PE osv over.
-Går lanseringen uten nevneverdige større problemer, er estimatene på 2mill solgte eksemplarer trolig unnagjort før q3 er omme.

Hvorfor?

• Om mann husker tilbake et år, så solgte Conan Exiles over 320 000 kopier digitalt, i løpet av første uken i EA ! og dette på kun en plattform og som nevnt i EA utgave = så og si et halvferdig spill. Med store kapasitetsproblemer på server siden. Som trolig var mye av årsaken til at salget dabbet relativt fort av.

Man med stor sikkerhet anta at mange potensielle kjøpere styrer unna EA spill, og med god grunn.

• Nå er CE diamanten ferdig slipt og inne til siste polering og klargjøring, for full lansering på 3 plattformer hvorav 2 er på konsoll, med vesentlig større marked en PC. Viser til statistikk på dette lenger oppe i tråden.

• Ikke minst slippes nå spillet både digital og fysisk i butikker / nettbutikker.
    Samt lanseringen i flere land en ved EA, med tilsynelatende høyt fokus og egne distributører i Asia. -Verdens største gaming marked.

• Antall solgte spill på GTS i Mai mnd vs Januar er en del større, om ikke vesentlig. Samt at antallet Steam bruker er en del høyere nå enn for 1 år siden.

Hva angår prising av Funcom:

• Conan Exiles ligger ann til å selge 1 million eksemplarer allerede før lansering 8 Mai.
    Mye kan sies om dette estimatet fra før EA 2017, men det gir en pekepinn på prising potensialet vs antall solgte kopier. Kurser i tabellen ganges med 5 for å hensyn ta omvendt splitt. Videre er det ikke medregnet hverken Mutant eller kommende stor satsning ila 2018 her.

Hva angår PE
Kort og greit. Høy PE er langt å foretrekke over lav:

Aksjekursen

• Ser man på aksjens kursutvikling siste tid, kan vi fort stadfeste at en klassisk Funcom «hype» ikke har startet. En meget pen stigning siden desember, men prikken over i`en har latt vente på seg.
    Vi mangler enda dager med 10% og 37% kursoppgang samt topp plassering på Oslo Børs, hva angår omsetning. Uteblir det? Kanskje… Personlig tror jeg det smeller for alvor ila kommende uke. Caset har vel aldri, noen sinne sett bedre ut!?

Fort gjort å glemme hvordan stemningen var i fjor, men her er en kjapp «hype» re-cap:

D2A34A72-7FDF-4F89-93F2-B5B05B66B20CIMG_2899IMG_2898IMG_2897F7A6AB72-3B9C-4F12-B5E1-F0A059D76475IMG_2896

Her kan man kose seg med litt hype stemning ca 1 uke før EA lansering i fjor:

Fortsatt god helg ! :beers::chart_with_upwards_trend::moneybag::moneybag:

8 Likes

Hva ganger du med for å justere for endringen i antall aksjer?

Var det ikke Orion Securities som det virket mer eller mindre gjorde en bestillingsrapport for en på det tidspunktet større norsk Funcom-eier?

1 Like

Usikker, det er mer ditt område @christian, noen tanker?

Jo, var en del rufsete greier der. Men kjenner ikke historikken direkte.
Men akkurat estimatet om gjerne ruset opp en del, sa og sier noe om potensialet.

Om nån skulle undra över ps4-potentialen:

1 Like