Bra innlegg @koe! Angående SWL, så er jeg helt enig. Samtidig, hypen rundt SWL her å forumet har vært omtrent fraværende. Det som er positivt er at MYZ kommer i 2018, så Funcom har minst to store releaser. Jeg antar jo egentlig også at Funcom kommer med en expansion til Conan Exiles i slutten av 2018 - muligens starten av 2019.
Mitt forsiktige anslag ved suksess er 40-45. Og jeg pleier alltid å legge meg alt for lavt!
Hvilke tenker du på her?
Jeg googlet som sagt etter salgstall og ser at artikkelen jeg refererte til nesten er ett år gammel, hvilket betyr at dagens tall selvsagt er høyere, men ARK ser ut til å ha nådd 9 mill spillere ila circa 2 år.
Derfor er det ikke nødvendigvis fullstendig vanvittig å snakke om 6 mill ila 2018 for CEs vedkommende, selv om dette betinger full klaff og stor suksess.
Jeg har et lysegrønn håp om at vi ser 30,- før launch, men innser at gjenværende børsdager begynner å bli få.
Men vi hadde virkelig “fortjent” at kursen stod høyere enn peaken i 2017, dette fordi selskapet er i et helt annet modus i dag.
Hva kursen kan bli ved en suksessfull launch er vanskelig å si.
Koe svarte meg på det i småprat-tråden, siden det er off-topic her
Jeg tror kursen fort kan gå opp 3 kr nå de neste dagene og mer etter launch. Jeg har kjøpt 3 utgaver av spillet og oppfordrer alle til å å gjøre det samme. Jeg har også dratt inn flere venner inkl kona mi i spillet og de digger Ce. Viktig å engasjere seg og andre når man er aksjonær, jobb for penga! Jeg har 400tusen til som skal inn.
Du får kjøpt en del CE kopier for det
Tror dere Jebsen er fornøyd med jobben Rui har gjort og tror dere han følger tallene på steamspy like mye som oss:moneybag:
Jeg tror Jebsen blir oppdatert når han måtte ønske det, med to styremedlemmer, så er han vel insider så det holder.
Jeg velger og tror han følger med selv minutt for minutt:rofl:
Men ifra spøk til halvor. Jeg er mektig imponert over jobben Rui og alle andre har gjort de siste årene. Ifra nesten konkurs til sånn det drives nå hadde jeg ikke trodd skulle skje. Spesielt under den svarteste LMO tid.
Det var en del aksjonærer som også ved EA lansering trodde 4,2 kr (tilsvarende dagens 21kr), var toppen. Aksjen fortsatte og toppet på 5,83kr a` 37% høyere.
Ingen kan spå framtiden her, men at 23 kr ( 4,6kr ) er toppen pre full lansering, det er i mine øyne, lite om ikke usannsynlig.
Dippen før EA lansering var på ca 40% etter en 360% oppgang fra emisjon et par mnd før og et massivt antall emisjons aksjer ble solgt. Risikoen var enorm på det tidspunktet, høy gjeldsgrad og vinn eller forsvinn med CE.
Nå er det kun et spørsmål om hvor mange hundre millioner Funcom kommer til å tjene på CE -En vesentlig forskjell og dette med samme aksjekurs, forstå det den som kan
Fra q4
Helt enig i det meste av det du skriver. Det er så viktig å få med seg at hele situasjonen rundt Funcom har endret seg totalt fra tidligere lanseringstidspunkt og nå. På mange måter. Emisjonsfrykt, konkursfrykt, lanseringsflopp, salgsflopp, onetrick pony, gjeldsgrad, reviewslakt, volumtørke m.m er alle eksempler på forhold som vi ikke trenger å bekymre oss for nå. Men problemet er at massene av aksjeeiere der ute ikke kjenner til noe av dette.
Enig og jeg er en av dem som mister oversikten i blant, vi trenger en påminner til tider. Jeg bruker helgene til å gå igjennom investeringene. Funcom får mye fokus nå som følge av høy eksponering og spenning tilknyttet full lansering. Jeg tror det blir episk.
Glemte å nevne et signifikant moment i innlegget over. Premium kjøpet, Fondet Swedbank Robur Ny Teknik gjorde i Funcom tidligere i år. Nå en av de største investorne i Funcom.
Ny Teknik er blant de beste analytikerne innenfor gaming aksjer i Norden.
Jeg er en enkel aksjonær og de skal man ikke alltid høre for mye på
Så, her er Carl og Swedbank Robur Ny Teknik sin vurdering av selskapet:
http://down0.80217-down0.dna.qbrick.com/80217-down0/2018-02-27/12/shb_1200.mp4
Spill #3 på Steam GTS: https://store.steampowered.com/app/637090/BATTLETECH/
Hvorfor nevner jeg det? Vel, det er et turbasert strategispill med røtter i et brettspill. Litt som Mutant Year Zero er et turbasert strategispill med røtter i et rollespill. Utfra antall reviews, så tenker jeg det har solgt ca 100k - 150k på 5 dager.
Det hadde jeg ikke trodd var mulig, et klart bevis på jeg fremdeles undervurderer potensialet med Mutant.
Google trenden til to nylig lanserte spill på Steam. Frostpunk solgte 250k på 66 timer. Battletech som nevnt over tenker jeg har solgt 100k - 150k. Fortsatt 9 dager igjen til release for Conan Exiles og Funcom har enda ikke brukt nevneverdig med penger på PR.
Det blir ikke noe fart her før volumet kommer. Torsdagen var første dag med skikkelig volum og dessverre gikk kursen feil vei.
I fjor da det stod på som mest lå omsetningen mellom 100-600 millioner kr per dag.
Jeg er i Funcom pga potensialet, og delvis interesse generelt sett for sektoren som jeg forstår meg på i større grad enn andre sektorer, som igjen kommer fra interessen.
Og herregud som potensialet er her i 2018.
Frem til siste patch så kunne ikke dagens kurs kunne forsvares på salget og kvaliteten til CE hvis man baserer seg på tilbakemeldinger og salget. Etter patchen er spillet ett annet som gjenspeilet seg i økte positive reviews og stigning på GTS. Nå kan i større grad kursen forsvares basert på tilbakemeldinger og salg.
Funcom viste de første dagene etter EA at markedet var/er klar for mer fra sjangeren, det solgte hardt i starten. Den gang stoppet det opp fordi spillet var ræv i tillegg til elendig partner på server siden som ikke hjalp heller. Rot med microsoft, generelt mye tull. Vi må huske på at mye av dette var nytt for Funcom, de har lært mye av denne prosessen.
Tilbakemeldingene er gode om dagen, jeg vil si “mye bedre” enn “bra nok”. Spillet har ett helt annet innhold i dag, det er er sykt hvor mye som er dyttet inn i spillet ifht EA. Som sagt, selv da appellerte det nok til at det solgte som det gjorde i starten. Baserer man seg på hva folk sier om spillet og hvordan det har reagert på salg så virker det som det er klart til å ta nye steg.
@christian har nok bedre oversikt enn meg her, men ved å selge som det gjorde i 2017 i 2018, si rundt 1 mill kopier, så kan man vel argumentere for at Funcom er riktig priset rundt her vi er nå, tatt i betraktning hva som kommer av MYZ hvis man er edruelig der også.
Nå kommer det som jeg tenker litt på om dagen, potensialet. Jeg kan legge til at jeg ikke synes det er noe moro å tape 50% av pengene investert, men er villig til å riske det for og mangedoble. Hvor mange selskaper har mulighet å doble seg ila måneder som resultat av reelle verdier, i denne sammenheng salg av spill. Og hva er sannsynligheten for at det kan skje!?
Hva om retail liker spillet, spesielt den asiatiske delen, hvor feks Japan ble viktig for ARK, bidrar til 500.000 solgte spill på kryss av konsoll første mnd? Hva om diversiteten i dagens CE gjør at spillere fra ARK og RUST, som begynner å bli godt voksne, prøver CE.
I skrivende stund er 2 av 40 siste reviews negative, eller tilnærmet alle positive om du vil. Den ene får crash og har spilt 0.1 timer, den andre har prøvd 1.7 timer på en x486 og kan naturligvis ikke spillet Dette sier mye om hvordan spillet er blitt formet frem til nå og den vanvittige jobben Funcom har gjort og kvaliteten på det de har gjort i ett tøft marked med nye verktøy og måten å lansere spill. Dette gjør det enklere å ta valget om å sitte med det meste over launch. Jeg tror det er stor sjans for at Funcom ikke lengre er ett selskap det ikke lønner seg å sitte over launch i.
Når starter streamerne og hvordan slår det denne gangen?