Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2018

Se forrige svaret mitt

Jeg tror absolutt de vil kommentere full-launch av CE. De har kommentert CE EA-launch og SWL-launch i forrige kvartalsrapporter.

Tror nok ikke vi får tall, men “more profitable than the EA-launch / exceeded expectations…” type formuleringer er jeg 99 % sikker på at vi får.

1 Like

Ja, altså en kommentar er vel en selvfølge. Det er jo det man får i kvartalsrapporter. Men jeg ser mange snakker om guiding og jeg har ikke sett noe som skulle indikere at det kommer, siden det ikke har vært noen guiding på 5-6 år her.

Hadde jo vært veldig flott, de har kommentert at forskuddet fra asiatiske partnere var større enn forventet pluss om man dømmer utifra server-situasjonen ville guidingen ha ligget flere meter under det de faktisk ender opp med. Og da ville det blitt profit warning for ihvertfall Q2, muligens Q1. Bare lurer på om noen blir skuffet om det ikke kommer?

2 Likes

Tviler på det. Antar mange bare er upresise når de sier “guiding” og egentlig mener at de ønsker Funcom kommenterer launch (og ikke nødvendigvis forventet fremtidig inntektsstrøm).

1 Like

Tenker det er greit å få klarhet i begrepene i så fall. En guiding må være tallfestet og er en veiledning om fremtidig lønnsomhet. Være det seg range av inntekter, vekstbrøker eller prosentvis reduksjon av kostnader m.m.

3 Likes

Det er vel tilnærmet umulig å guide salgstall på spill, så det er ikke så sannsynlig nei. :slight_smile:

2 Likes

Det er det vel ikke. Du ser jo mange spillselskaper har “sales expectations” og det omtales ofte i spill media. “Fails to hit target of 5 million sales” osv.

Å sette seg et salgsmål er da veldig, veldig vanlig?
(Det var første resultatet som kom opp når jeg googlet “Failed to hit sales target gaming”)

Guiding er svært uvanlig så vidt meg bekjent i gamingindustrien.

Rui (CEO) har i alle fall vært veldig tydelig på at de ikke vil guide i et marked som er notorisk vanskelig å spå (med usikre variabler som reviews, launch-vindu, konkurrenter, tekniske problemer, salgsappell i målgruppen ++++).

1 Like

Jeg tror de guider Q2 tall dvs hvordan. Ce har solgt til nå. For å gjøre det klarere hva jeg mener

Uvanlig kan det umulig være. Rent sånn praktisk. Lager du et business case så må du ha inntektspotensiale du vurderer mot andre potensielle prosjekter.

Tror ikke spillselskaper famler i blinde og velger på måfå akkurat.

Salgsmål for CE: Det var satt for lenge siden egentlig da, målet var å havne på topp 10 listen som de viste i en presentasjon for lenge siden, og jeg tror de allerede nå ligger på den listen med spillet sitt.

Tror Funcom hadde edrulige mål for sitt spill denne gangen, og ikke “minst x,x mil spill solgt innen 2 mnder” Heldigvis bare de største som har slike forventninger til salg. (Kjipt å være skuffet av 3,5 mil salg på 4 uker som i den lenken…)

1 Like

Det er akkurat det jeg tenkte også. Var vel Bylos som presenterte det der? De har nok et salgsmål uten at vi har blitt kommunisert det. Prosjektvurdering :wink:

1 Like

CE kom inn på topp 10 i sjangeren i løpet av noen få måneder, så de nådde målet sitt fortere enn de forventet selv :wink:

1 Like

Tenker at selv med all investeringen de gjør i 2017 og 2018, så er de nok i null ved max 750.000 solgte, og da er alt over bare god bonus kanskje?

Hvis deres scenario for svært bra salg ligger på 1-2 mil kopier totalt i sitt første driftsår etter lansering (EA inkludert) og kanskje 2-3 mil i levetiden til spillet, så kanskje det ligger der som en intern drøm.

Tok noen lodd på 24.62, travelt på jobb idag, gikk vist ikke ned i lunsjen akkurat :face_with_raised_eyebrow: Sitter vell 40% lastet. Syns den virket sterk idag ift til tidligere rapporter. Men går jo en av veiene i morgen, så får vi se :nerd_face: Håper selvfølgelig på en reaksjon ned først, slik at jeg får grabbet litt der, men skulle den gå opp, så har jeg også en grei posisjon til å tjene litt cæsh. :woman_shrugging:

2 Likes

Nå er vi snart på gamle 5,- Ifjor når vi touchet så var det en helt annen lyd her inne. Da var det helt bonanza og halleluja stemning. Føler vi mer nå at «dette skulle bare mangle» kurs? :grinning:

6 Likes

Med det vi antar er solgt nå, skulle det bare mangle.

1 Like

Trenger bare å selge 650 - 800k kopier av CE (etter full-launch) for å fortjene dagens prising. Dette er foruten MYZ og annet snacks.

Jeg tror vi ender med over 2 millioner solgte i 2018 - så derfor selges ingenting før kursen er langt, langt høyere. Selv 1 million solgte gir et flott kursløft.

Og på toppen av alt er dette pipeline:

• E3
  • Q2
  • MYZ
  • Publishing
  • Spillet som utvikles av Red Alert-gjengen
  • Info om nytt spill NC
  • Info om nytt Oslo spill

Ca-ching :money_with_wings:

15 Likes

Lykke til for de som er inne i kveld. Håper på god indikasjon/direkte salgstall, og at disse er i tråd med forventning :slight_smile:

3 Likes

650 000 solgte forsvarer verdi på 1,9 milliarder? Det regnestykket må du gjerne vise.

1 Like