Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2018

@Christian er bedre enn meg der - jeg husker ikke helt finurlighetene, men også svenskene er enige i dette (at rangen 650 - 800k forsvarer dagens prising) - hvis man legger til grunn at Funcom skal prises noenlunde som svenske peers.

Si at Funcom selger 700k kopier av CE - dette gir (hvis man er konservativ og regner 210,- (trolig er det mer) per spill i fortjeneste etter alle royalties etc.) 147.000.000 rett i foret. Så kan man leke seg derfra med P/E og andre multipler.

1 Like

Ja, jeg kan lett se for meg hvordan det ser ut, men det hadde vært gøy å se den faktiske utregningen. Alt kan forsvares bare man skrur opp faktoren nok. Også i fjor skulle Funcom prises etter svenskene men 500-600k da forsvarte likevel ikke halvparten av dagens.

Er ikke plusser og minuser jeg stusser på men rent logisk går det en liten varsellampe der.

Godt instinkt, det. Til orientering er utregninger her inne på insider-delen som har massevis av plusser og minuser :slight_smile:

Nå ser vi jo hva som har skjedd med aksjen etter Robur Ny Teknik og svenskene oppdaget caset. Vi er på vei mot svensk reprising etter at aksjen gjennom hele 2017 var regjert av enkeltpersoner og frakoblet “normal” atferd for spillselskaper.

Vel, dét, samt at det tross alt tar litt tid for Funcom å bevise at de er et nytt selskap. Noe de faktisk er, men det sitter (forståelig nok) langt inne å ta innover seg for alle som har tapt penger i aksjen og sett selskapet mislykkes tidligere.

1 Like

Bakpå-servietten-regnestykke:
Går ut i fra at inntektene fra alt annet enn CE i 2018 blir tilsvarende som i 2017. Mao, at de tjener mindre på SWL/AOC/AO, men at dette blir dekket av MYZ.

Spørsmålet blir da hvor mye CE må selge i 2018 for å øke resultatet fra ca 50 MNOK til ca 100 MNOK for å bli priset til P/E 20. De solgte vel rundt 800k i fjor, og med de økte prisene i 2018, så trenger de vel noe omkring det samme for å få 50 MNOK ekstra på bunnlinjen.

6 Likes

Steamspy sto vel på rundt 630-660k i lang tid rundt årskiftet.

Det gir faktisk enda mindre mening for meg, prisen på spillet er da ikke doblet. Sånn jeg leste utspillet over så skulle salg på 650 000 forsvare en verdi 3 ganger høyere enn det lå på rundt samme antall i fjor. Det er det som skurrer.

1 Like

Jepp, du blander sammen omsetning og resultat :wink:

For å utdype, siden det virker som du ble en smule fornærmet av svaret mitt. Omsetningen i 2017 lå på 23 162 TUSD. Resultat på 5 127 TUSD. Med samme utgifter, så trenger omsetningen bare å gå opp med rundt 7000 TUSD for å gi ca 10 000 TUSD i resultat. Mao, en økning i omsetning på 30%. Prisen på CE har gått opp med 33% pr kopi.

4 Likes

Jeg avslutter min del av diskusjonen der tenker jeg.

2 Likes

Tänk också på att de får mer pengar för varje såld kopia av CE nu tack vare JV med Cabinet Group. Det tillsammans med högre pris gör en hel del.

“Funcom will benefit from its share of the IP royalties including those for Conan Exiles and Age of Conan, effectively seeing a 50% reduction in IP royalty cost for those titles.”

Länk till tidigare pressmeddelande från Funcom

Det som er kult er att vi ikke er langt unna att 500k av de 800k de trenger er i boks nå, etter drygt 2 uker. 500k er ihvertfall RETT rundt hjørnet.

1 Like

Og kostnadsbildet? Lokaler, asiatiske partnere, retail og distribusjon, antall ansatte, ansatte med overtid osv. Inntekt etter andeler er nok høyere, men hva med ren fortjeneste per kopi?

Det er mange ting det ikke ser ut til å hva blitt tatt høyde for, men jeg merker meg at det går ikke an å påpeke sånt uten at det ender med usakligheter så jeg skal holde meg unna det temaet.

1 Like

Tycker absolut du ska fortsätta diskussionen! Den är ju bra och saklig. Alla behöver lite kritiskt tänkande på sin investering ibland tror jag.

Jag menade inte så, det var mest en liten “Har du tänkt på detta också?”. Jag har själv lite svårt att uppskatta ren vinst per kopia såld så om vi kan hitta någon bra uträkning för det så blir jag bara glad. :wink:

Det salget vi har sett hittil har jo i høyeste grad vært drevet av USA/EU salget. Hvis salget fra f.eks. Japan blir betydelig, så skal nok de ha sin del av kaka, men dette kommer vel fort i tillegg.

2 Likes

Er da vitterlig ingen som har vært ufine eller usaklige her. Bare fint at du stiller spørsmål.

@Berntsen det meste du spør om er det svart på føe. Mange ganger

Virker som om du har rimelig god oversikt over kostnader forbundet med utviklingen av dette spillet(ikke sarkastisk), kunne du satt opp et regnskap (evt. en selvkostkalkyle for CE) for 2. kvartal?

Kan jo hende jeg er for bull i mine tanker selv, fint med andre innspill også.

1 Like

Da conan solgte 500 000 på en måned i Feb i fjor:

EUR i februar i fjor: 8,86
EUR snitt foreløpig mai 2018: ~9,55
Endring: +8 %

USD i februar 2017: 8,32
USD snitt foreløpig mai 2018: ~8,07
Endring: - 3 %

Uten å vite andel salg for USD vs EUR, så er jeg meget trygg når jeg sier at valutaene påvirker nøytralt eller svakt positivt vs i fjor.

1 Like

Ser CE ps4 selger som nr 1 i tyskland
https://store.playstation.com/de-de/just-for-you

4 Likes

Är det kl 20 idag som gäller?

Yup.