Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2018

Nå har vi ikke sett noen rapporter med bokførte tall enda, så synes det er vanskelig å si den ene eller den andre veien. En kan hverken si at noen rapporter taler meg midt i mot eller bekrefter det jeg sier. Det eneste en vet er at det er solgt 400k flere eksemplarer. Nå har jeg ikke sjekket hvor mye av disse som var pre-orders og hvorvidt noen av disse er inntektsført i Q1. Transaksjonsprinsippet skulle jo tilsi at det skjer når kunden får adgang til spillet i Q2, men om noe salg til retailer skjedde i Q1 vet jeg ikke - om noen har en beregning eller husker tilbake om de nevnte dette i Q1 presentasjonen må de gjerne legge til.

Funcom leverte et resultat på 21,4% i 2017 og da er det bare sånn rent logisk vanskelig å se at de plutselig skulle levere, ja, la oss si det dobbelte. Har bare loosly sett at folk snakker om et 100 mill resultat for 2018, det synes jeg er vel høyt. Da er det mange ifs and buts.

MYZ kan bli bra, det kan også bli dårlig. Japan launch kan bli bra, det kan også bli dårlig.

Så å paint the picture som at dette er raka vegen til kurs på 45,- synes jeg er å være vel optimistisk.

Et annet poeng, mens jeg er på den negative siden er at jeg synes denne steam comparison gir et litt negativ bilde på utviklingen. NB. Jeg vet ikke hvor nøyaktig denne er. Noen som vet?

http://steamcharts.com/cmp/440900,346110,252490,251570#All

3 Likes

Litt fart i funcom igjen. Tror det er 2 grunner til at funcom stiger. MYZ embargo den 20 og THQ på kjøper’n. Hvis ikke norske investorer kan bruke kalkulatoren, kan definitivt svenske investorer det.

2 Likes

Med unntak av den fis sperren på 21 så er det ikke aksjer pr nå for salg før vi er over 22 kroner.
Det at shorten har fått spesielt traderne til å få vann på mølla er helt normalt, men før vi vet ordet av det er shorten vekk, det negative teppet dette medfører er vekk og fokus på driften til Funcom er tilbake.

Japan kan bli dårlig for CE. Det er ikke ett holdbart argument. Resten av verder har vært bra på PS4 .Japan kan bli dårlig. Tror ikke det er sjanse for det gitt.

1 Like

Ser på twitch-sändningen av MYZ; tydligt att det inte bara är vi i “team Funcom” som tycker spelet ser bra ut, chatten är överöst med positiva kommentarer och sjukt många verkar intressera sig för spelet :slight_smile:

Tycker BL-snubbarna gör riktigt bra ifrån sig också :+1:

5 Likes

Greia er at de har ikke solgt 400k i Q2, de solgte 400k fra 8. mai til 24. mai. Jeg tenker forhåndssalget, beregnet ut fra reviews* lå på over 100k. Etter det solgte de 400k som du nevnte, og salget var riktignok på vei ned 24. mai, men utfra reviews, så var det fortsatt over 10k om dagen. Det er godt ned nå, kanskje 5k totalt sett pr dag nå. La oss si at snittet blir 5k pr dag ut Q2, og du har 165k bare der. Mao, 665k i Q2. Dette sammenlignet med Q1 2017 hvor de solgte rundt 500k-600k til 75% av prisen. Q2 i 2017 var veldig svakt, så jeg tror det er sammenlignbart med Q1 2018 inntektsmessig fra salg.

Det kan komme andre inntekter fra asiatiske partnere som trekker opp Q1 og ned Q2. Ref. dealen Stian Dragseth nevnte på Q1 presentasjonen. Spekulasjon fra min side.

Jeg tror CE vil selge mye bedre i Q3 og Q4 i år enn i fjor. Spillet er såpass mye bedre, og med den høyere utgangsprisen, så kan de fint kjøre 25% rabatt og tjene like mye som de gjorde pr salg til full pris i fjor. Funcom har også allerede sagt at de kommer med en større patch som inkluderer temming. Hvis det øker salget nok, så kommer de til å komme med slike patcher jevnlig. Jeg tror det vil fungere bra sammen med å kjøre spillet på tilbud.

Når det kommer til andre inntekter, så fikk Funcom gode inntekter fra SWL i Q3 i fjor. Det får de neppe i år. MYZ må da “tette” dette hullet, noe jeg tror det helt fint vil gjøre. Potensialet er mye større dog.

Hva er det Funcom må gjøre for å forsvare dagens kurs er vel spørsmålet, og jeg mener det er veldig lite. De klarte 5 MUSD i 2017. Klarer de 10 MUSD i resultat i 2018, så vil de i mine øyne ha vist at de kan levere. Jeg tror det er rimelig bankers. Alt over er bonus og er det som evt vil drive kursen oppover.

Det er ingen her som tror det er rake vegen til 45 kr, men veldig mange her som synes 20 kr er billig. Det er forresten aldri noen som tror det er straka vegen til noe som helst i Funcom. :joy:

Btw, posten din er en nyttig kritisk post, håper svaret mitt ga deg litt mer innsikt. Finner du noe jeg har sagt som er feil, så rett meg gjerne, jeg har puttet penger i Funcom basert på tankegangen over.

*Forhåndssalg, som i at man kunne kjøpe/reviewe spillet på steam før launch, det samme gjaldt på PS4. Det var over 200 reviews før launch på PS4 og rundt 800 når de meldte 400k.

18 Likes

Jeg mener også dette er på ballen - et nøkternt anslag.

Regner vi 200 i fortjeneste per spill, betyr dette 133 000 000 kroner rett i foret til Funcom - i Q2 alene.

At selskapet leverer langt over 100 mnok. i fortjeneste for 2018 må vi nesten kunne legge til grunn (allerede). Veien opp på 40-tallet blir humpete, men det er nå en gang oppover kursen er nødt til å gå.

Det skjønner vi når vi en sjelden faktisk stikker fingeren i jorden og gjør konservative og realistiske anslag av hva selskapet faktisk har- og vil ha av inntekter. Jeg synes vi gjør det alt for sjeldent.

@Hakon sitt- og mitt kursmål økte fra ~40 til ~60 av denne grunn ^

3 Likes

Inntektsmessig, så mener jeg du er på ballen, jeg er bare usikker på hvor mye penger Funcom har brukt på reklame, servere, osv. Jeg har regnet med endel, men det kan godt være for lite.

1 Like

En hel del, det er sikkert. Men ikke enorme summer slik jeg kan forstå. Uansett blir disse utgiftene mer enn oppveiet av at CE vil selge vesentlig bedre ved inneværende års pulssalg og events :slight_smile:

Og det morsomme er jo at disse store, saftige tallene ikke en gang inkluderer MYZ eller andre inntektskilder.

1 Like

Ska vi äta upp spärren idag?

Ja, men jeg har på en måte allerede regnet med at CE selger bedre ut 2018. Må passe på å ikke regne med ting to ganger. :stuck_out_tongue:

De hadde jo inntektskildene i 2017 også, den største forskjellen er at inntektene fra SWL blir en brøkdel, mens inntektene fra MYZ blir mye større. Utenom det, så er det vel lite andre forskjeller? Forsåvidt, så finansierer Funcom Petroglyph sitt Conan-spill, det vil jo synes i regnskapet.

Og hvis noen lurte, så ja, jeg er tilbake ca samme antall aksjer som før et par uker launch. Klarte sikkert å tape noen kroner på traden, men må bare innrømme at jeg solgte for tidlig. Framover så er jeg usikker på hvor høye topper/dype daler vi får, men føler meg sikker på at kursen om 6mnd er over 20kr. :slight_smile:

4 Likes

Vi er i en situasjon hvor vi altså kan fastslå at Funcom vil sitte med 100mnok+++ i ren profitt for 2018. Smeller MYZ like bra som det ser ut til, kan dere legge til ytterligere 30 - 80 mnok+++ (spillet er nominert til flere priser på E3, og slippes samtidig på alle plattformer).

Så enkelt er det.

Lykke til med å finne bedre R/R på OSE :v:

7 Likes

Sperra på 21 blir tatt ut i løpet av kort tid

1 Like

Kan noen trekke i nødbremsen? Jeg står igjen på perrongen. :steam_locomotive: :tired_face:

3 Likes

Blir veldig overrasket om shorten fortsatt står…

1 Like

Og her snakker han om at enkelte her inne hausse Funcom til 30kr. Det er jo ikke haussing. Det er en realitet.

2 Likes

Han jobbar för shorten :grin: registrerad bara för att provocera. :sunglasses:

1 Like

270k på 21.00 forsvant på 9min.
Bra volum.

1 Like

Han ble iallfall stille når han fikk en «storm» mot seg

Ble vel bannet.

2 Likes