Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2018

Estimert solgt siden 8. mai og melding om 1m solgte = 650k. Forhåndssalg PS4 utfra reviews før 8. mai: 60k. Salg på Steam før 8. mai: 50k. Totalt salg 760k ± 15%, så 646k - 874k.

Hvis man ser på reviews pr salg på Steam, så går jeg ut i fra at det var solgt ca 70k på xbox + 60k på PS4 ved 1m solgte. På det tidspunktet var det 15124 steam purchase reviews. Antall salg pr review blir da 1m-70k-60k/15124 = 58.

Jeg ender i hvert fall med at salget i verste fall er 100k+ bedre enn i Q1 2017, som er Funcom sitt hittil beste kvartal, og prisene her var 33% høyere. Det går bort mye i retail salget og Funcom har brukt endel på reklame, men det Funcom sitter igjen med på bunnlinja pr salg regner jeg med at er bedre i Q2 2018 vs Q1 2017.

Edit, mente bunnlinja pr salg :grin:

13 Likes

Syntes du safer veldig her med å si at Q218 > 6,100 TUSD.
Du er jo excel Guruen :stuck_out_tongue:

1 Like

Veldig spent på om den “reviews metoden” fungerer. Jeg har jo tidligere sagt at jeg synes tallene som er blitt presentert høres noe høyt ut, men jeg har ikke noen informasjon som tilsier at det blir lavere, kun magefølelsen. Ref. når jeg utfordret en del her inne for en tid tilbake siden.

Når det er sagt håper jeg at du har rett, Christian, og basert på de tallene som du presenterer synes jeg jo at regnestykket ser fornuftig ut. Jeg har uansett lastet opp så mye jeg kan, og kjøper fortsatt når jeg har muligheten. Jeg synes fortsatt at Funcom som selskap i det lengre perspektivet ser attraktivt ut. Ikke så mye pga. P/E og antagelser om salg ut 2018, selv om det selvfølgelig er interessant, men mer fordi at ledelsen virker fornuftig, strategien virker fornuftig, produktet(produktene) virker å ha tatt seg opp i kvalitet og at spillmarkedet generelt virker veldig sterkt for tiden (nå har jeg mest erfaring fra mobilmarkedet og ikke konsoll/PC markedet). Samtidig liker jeg balansen til selskapet veldig godt.

Alt i alt tror jeg Funcom er et sterkt business case sett i et lengre preskeptiv, og det virker som det er litt under radar til den jevne investoren som har en del/mye cash,

6 Likes

Ja dette er et generelt at kunnskapen og interessen for dataspill-bransjen er liten blant større norske investorer. Dette er et problem som også faktisk regjerningen ser og det er satt igang enkelte tiltak. En megastor bransje globalt i vekst og norske større investorer er stort sett helt fraværende her dessverre. Godt at svenskene har oppdaget caset med robur ny teknik i spissen.

1 Like

Mener jeg hadde 750k ved launch; jekket det opp til 800k-850k etter å ha vurdert steam salget bl.a men også den betydelige bedre salgstrenden vi har sett helt siden full release. Har ikke excel-arket med meg på ferie denne gangen så det blir sånn “ish” og uten utregninger. :blush:
Mener jeg også lå meg drøyt 10% over det som tallene mine sa da Funcom sålangt har overasket oss flere ganger på det positive mtp salg og salgstall. Kanskje “litt” bull, men. :cow2::cowboy_hat_face:

DLCen har eg ikke sett på enda (litt for lite data syntes eg til å finne en klar trend). Den hadde heller ikke så mange dager å selge seg på i Q2. Ikke har eg tenkt å begynne på det heller; det holder å puffe cigar og drikke kaffe (på morningen) og vin om kvelden atm. #feriemodus

3 Likes

Jeg mente bunnlinja pr salg ville være bedre. Har redigert teksten så det reflekterer det nå. :grin:

Salget ser jo mye bedre ut, så jeg antar vi får et nytt bestekvartal med god margin. :slightly_smiling_face:

4 Likes

Svenske toadman kjøpte norske artplant for kort tid siden. Ikke tilfeldig at det gikk den veien. Hvis ikke norske investorer kan bruke kalkulatoren kan definitivt utenlandske investorer det.

2 Likes

Nå var det jo et lukrativt underskudd å hente

Ja synd at funcom sitt gigantiske ikke ble bedre utnyttet pga teknikaliteter.

1 Like

Kjøper svenskene noe mer aksjer?

Har brukt tallene ved 1m og 1,4m til å kalibrere, men utvikling videre kan jo bli litt anderledes. Derfor det er så stort sprik i hva jeg tror på. :slightly_smiling_face:

1 Like

Betyr dette at du i verste fall regner med 18 000 000 $ omsetning i Q2 fra Conan Exiles (uten andre spill og DLC?).

https://phoenixpoint.info/

Denne konkurrerer vel ganske direkte med Mutant

Hva skjedde. Tok et svalestup til 18,32

1 Like

Kanske shorten kör racet? :kissing:

Stop loss under 19 ble trigget

Synd ingen hadde salg ned til 18 hvor jeg står med et stort kjøpsønske.

Plutselig så var ikke 17 tallet så langt unna likevel :hushed::hushed:

Nå ser aksjen direkte billig ut.

1 Like

Vi visste alle dette kunne skje. Kursen tegnes uten minste problem på disse volumene. Så gjenstår spørsmålet om når vi ser bunnen. I dag? I morgen? Neste uke?

Uansett vil Q2 levere noen heftige tall som er alt annet enn priset inn på disse nivåene.

Bare å nyte :sunny:

1 Like