Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2018

Noen som vet hva salget var etter Q4 2017?

Thank you for contacting us.

The company does not provide sales figures for our game titles outside of exceptional events or circumstances. The PR and Marketing department might repeat this information as part of their activities to promote a specific game title.

Investors are always advised to wait for official statements, quarterly reports and other regulatory discloses. Press Releases to the gaming press are by their nature meant for our customers, not to our investors, and are published as non mandatory press releases on the OSE as a courtesy from us, so our investors and shareholders are kept up to date with the information broadcasted to the gaming press.

Best regards,
Rui Casais

11 Likes

“Press Releases to the gaming press are by their nature meant for our customers, not to our investors, and are published as non mandatory press releases on the OSE as a courtesy from us, so our investors and shareholders are kept up to date with the information broadcasted to the gaming press.”

Så med andre ord så bare repeterer de det som har blitt sagt tidligere for å få mere blest om CE, dato for launch i Japan og release av ekstra innhold (patch for taming av pets, DLC osv).

Og de sier vel også indirekte at det ikke kommer noen offisielle salgstall før kvartalsrapporten. Og da bare salg frem til 31. Juni. Eller evt børsmelding om 2 mill solgte om det skulle skje før kvartalsrapporten.

Så 1.7+ mill solgte per dags dato er vel fortsatt et greit estimat?

4 Likes

Kutter vi jamringen forsvinner jo 80% av aktiviteten på forumet :joy::stuck_out_tongue_winking_eye:

6 Likes

Fra et jamrerperspektiv og for oss sysler med å prøve å karre til oss noen smuler fra de rikes bord så er det alltid viktig å ha et øye til omgivelsene i tilfelle du skulle miste en smule som er stor nok til å knuse oss :wink: God sommer!

2 Likes

Denne meldingen er av typen ikke infirmasjonspliktig og er rettet mot nåværende og potensielt nye spillere for å skape litt blest om japan-release og neste DLC.

1 Like

Enig. Dette er smart fordi CE lettere vil fremstå som en suksess i Japan da. Noe som har potensiale, i seg selv, til å øke salget ytterligere.

Selvsagt litt spekulativt, men jeg tror de er obs på akkurat det.

2 Likes

Jesus att folk förstår olika meddelande :wink: Funcom säger att dom sålde mer än deras hit AoC som sålde 1.4 mln ex. och CE kan vara 1.5, 1.6 or 1.9 eller mer exemplar. En sak är säkert att Funcom sålde massor av CE men vill inte säga exakt tall än.

2 Likes

Hintet er at meldingen i dag var beregnet på gamere/presse. Det var mao ingenting nytt i pressemeldingen. :slightly_smiling_face:

8 Likes

Skulle tro det hadde vært bedre PR å nevne at spillet nå hadde nådd 1,6/1,7 millioner solgte om dette var tilfellet… derfor noe rart at de nå sier 1,4 millioner. Men mulig de sparer en slik melding til rett før Japan launch.

Se det slik, mest solgte ever, på kortest tid og langt mindre budsjett under vingen til Funcom 2.0. Og om ikke det holder for å vurdere fremtidsutsikter som noget positivt så får man bare henge seg på teknikerne! Vi skal jo ned i 14-15 kroner igjen

1 Like

Bara kolla tidigare PM alla som anger en uppdaterad försäljningsinfo har marketts med “This information is subject to the disclosure requirements acc. to § 5-12 vphl (Norwegian Securities Trading Act)”
på slutet och inte innehållit “press release”. Dagens PM har således ingen ny information

320K: https://investors.funcom.com/update-conan-exiles/ “This information is subject to the disclosure requirements acc. to § 5-12 vphl (Norwegian Securities Trading Act)”

1M: https://investors.funcom.com/conan-exiles-has-launched-over-1-million-units-sold-to-date/ “This information is subject to the disclosure requirements acc. to § 5-12 vphl (Norwegian Securities Trading Act)”

1.4M: https://investors.funcom.com/funcoms-first-quarter-financial-report-for-2018/ “This information is subject to the disclosure requirements acc. to § 5-12 vphl (Norwegian Securities Trading Act)”

12 Likes

Er en post over her med svaret fra Rui på hva dagens melding betydde (man må lese litt mellom linjene), og det stemmer 100% med det du skriver her. Godt tips du kom med om at man burde sjekke om meldingene referer til § 5-12. :+1:

2 Likes

Synes det er litt amatørmessig av selskapet jeg da. Skal man skrive tall i meldinger (uansett press release eller ikke) så bør man sørge for at de er nøyaktig eller spesifisere at tidspunktet for antallet man spesifiseres er tilbake i tid. At dette er rettet på pressen og ikke “bør” leses av investorer er for meg en dårlig unnskyldning for å eventuelt være upresis.

“is now the best-selling game in the company’s history” burde bety at dette er fersk informasjon.

De kunne jo skrevet “Earlier this summer Conan Exiles became the best-selling game in the company’s history” eller noe slikt.

Så her synes jeg selskapet bør skjerpe seg.
Jeg tror forøvrig de hadde vært tjent med større åpenhet rundt salgstallen . Å skylde på at mange andre gjør det samme er ikke for m eg et holdbart argument. Kan ikke se at det skal være noe konkurransefortrinn for de andre om Funcom hadde skilt seg ut og valgt en investorvennlig linje på rapporteringen. Derimot tror jeg en slik linje kunne gjort selskapet mer interessant for flere investorer. Et selskap som skryter av tall når de er gode men holder totalt kjeft når ting går dårlig tror ikke jeg er populært.

5 Likes

VI hadde nok vært tjent med oppdaterte tall per dags dato, ja. :joy:

Personlig synes jeg at Funcom har gjort en strålende jobb i nyere tid. Kursen er opp 50% siste 12 måneder og kommer nok også til å stige markant de neste 12 månedene. Så her er det bare å sitte rolig i båten. Evt trade på opp- og nedgangene på turen oppover. :grinning:

3 Likes

Mml for meg blir det litt for enkelt å definere at selskapet har gjort en strålende jobb i nyere tid generelt basert på utviklingen siste 12 mnd. Har de da gjort en dårlig jobb siste 17 mnd siden kursen er ned 27%?
De har gjort en del smarte valg men det er en del ting de fortsatt bør bli mye bedre på.

Informasjon til markedet mener jeg er en av de.
Jeg mener at de gjorde et elendig valg ved å gå ut av EA før spillet var klart for det. Den siste patchen viser vel tydelig at det var litt vel mye grums igjen. EA lanseringen var på ett vis greit da de ikke hadde noe valg økonomisk men nå kunne de ventet og fått bort masse feil.
Kvaliteten på patchene de leverer mener jeg definitivt er langt dårligere enn den burde. Er veldig mye forskjellige rigger og modding på PC som gjør det vanskelig men når de gang på gang hevder at ting som er fikset ikke er fikset, gjør det slik at folk mister alt eller mye av det de har gjort og rett som det er innfører nye bugs så viser det at de ikke har god nok kontroll på denne prosessen.

Så ja de gjør mye bra men de kan helt klart bli mye flinkere på en del ting. :slight_smile:

Sök job som PR hos Funcom :kissing: syns att visa vet bättre hur borde det vara skrivet och nämnd. :grin:

1 Like

Har en jobb jeg trives med jeg. Og så er jeg jo selvsagt klar over at mine meninger bare mine meninger, men inntil noen eventuelt overbeviser meg om noe annet så vil disse fortsette å være mine meninger :smile:

1 Like

Derfor jeg skrev “i nyere tid”. Folk flest referer jo til Funcom 2.0.

De har utviklet et spill som har blitt godt mottatt og flere spennende spill kommer. De har ikke jobbet for å hausse opp kursen men virker å jobbe målrettet for å få best mulig kvalitet på spillene. Kursen kommer nok på sikt om de fortsetter som de har gjort det siste året.

Men jeg er også enig i at det er forbedringspotensial med tanke på release. Jobben de har gjort etter release er dog formidabel.

1 Like

Hvis du i stedet for å velge forrige peak f.eks går 2 år tilbake, så har kursen gått fra 5 kr til 19 kr. Dette er fordi strategien de har lagt ved å levere spill med mye kortere time-to-market enn før ser ut til å fungere veldig bra. I tillegg ser publishing-delen av selskapet veldig lovende ut med Mutant Year Zero rett rundt hjørnet.

Selskapet har gått fra å være konkurspriset til å være priset til å kunne levere på strategien de har valgt. At kursen går opp og ned i mellomtiden er noe man bare får regne med i en aksje som har vært så sykt tradet som denne. Ved peaken du refererte til, så var omsetningen i Funcom-aksjen høyere enn for Statoil. Kanskje ikke et helt relevant punkt å bruke som referanse? :stuck_out_tongue:

For de av oss som var på investorkonferansen Funcom holdt tidligere i år, så fikk i hvert fall jeg veldig gode svar på hva slags selskap Funcom har blitt og hva ambisjonene framover er, og ikke minst, troen på at det som framstod som en veldig kompetent ledelse. Jeg spurte basically om alt mulig rart og fikk kun klare svar tilbake, ikke noe svada.

Til sist: prisingen av selskapet er det vi aksjonærer som står for med assorterte spekulasjoner. Trenden er i hvert fall rimelig klar. :stuck_out_tongue:

… at vi mistolker meldinger ment for gamere/presse, ikke investorer tror jeg nesten vi må ta på vår egen kappe. Jeg fikk i hvert fall relativt kjapt svar når jeg tok meg tiden til å sende en mail. :slight_smile:

9 Likes