Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2018

Ok, men hvorfor jobbet de ikke mer og hvorfor er da ikke shorten borte?

Jeg vil anta det er så enkelt at kjøpsviljen meldte seg, og strikken var strukket så langt det gikk.

Viktig å huske at dette med all sannsynlighet dreier seg som en kvantitativ / teknisk short satt av en sofistikert algoritme. Og shorten er så liten at det knapt er lommerusk for GSA.

Selv om ganske råe kiser og rakettforskere lager disse algoritmene, så er de ikke helt i stand til å ta inn fundamentale forhold. Og det er de som driver kursen opp om dagen.

Dekker inn vil de gjøre når som helst. Om de gjør det over børs, eller har ordnet seg på annet vis vet vi ikke. Det beste for oss er jo selvfølgelig hvis de må handle som oss andre dødelige.

Nå er det vel kanskje tre forhold som påvirker kursen slik jeg ser det. Fundamentale forhold, forventninger og aktive forsøk på å påvirke kursen.

Når det gjelder nedgangen etter shorten ble satt så er det sikkert vært noen aktive forsøk på å senke kursen men de har også hatt god hjelp av fundamentale forhold (mener jeg). For etter en vellykket launch så har salget av CE dalt veldig fort ned til et ganske beskjedent nivå. Var nok en del som hadde høyere forventinger og derfor kan ha solgt seg ut.
Dalende salg og spillertall mener jeg er fundamentale forhold som har påvirket kursen.

Nå vil jo inntektene fra launchen bli synlige ved Q2-rapporten og det trekker jo opp nå men i tillegg begynner tiden til MYZ kan forventes å utgis å komme ned på et nivå som gjør at forventinger til dette spillet nå påvirker kursen mer. Forventningsrally er jo et veldig kjent fenomen i Funcom.

Det klassiske har jo vært oppgang på forventinger og nedgang på fundamentale forhold men nå har i hvertfall et par suksessfulle launcher gitt Funcomkursen litt hold i fundamentale forhold også.

2 Likes

Om man tar bort Pubg så daler alle spill etter launch :wink:

Og ting tyder på at CE “bare” har solgt 1,8mill-2mill kopier. Mener du dette er fundamentale forhold som tilsier at kursen skal ned? Hvor mange kopier mener du spillet skal selge?
Hva med DLCene som har solgt bra, teller det positivt eller negativt fundamentalt.

DE har også 3 titler for release 2019, hva tenker du om dem?

2 Likes

Ark peaket 2 år og en måned etter launch:

Det er typisk multiplayerspill uten månedskostnad som kan få denne utviklingen. Hvis man ser på Conan Exiles, så ser man jo at utviklingen faktisk har vært positiv der også (det er lettere å se i månedsvisningen enn i ukesvisningen).
image

2 Likes

Som sagt så har launchene gått bra og gitt Funcomkursen et vist hold i det fundamentale. Intektene fra solgte spill bidrar selvsagt til kursen som er i dag.

Mange spill daler raskt etter launch ja. Spesielt de som ikke blir store suksesser over tid. Launchene er på mange måter engangseffekter. Det fundamentale fremover vil jo være hvor stort salg man greier å sakpe fremover. Og utviklingen som har vært nå tyder egentlig ikke på at Funcom skal kunne få store inntekter fra CE igjen med det første.

Ja DLC’ene har solgt ganske bra og bidrar. De enorme summene er det nok ikke snakk om da salget veldig fort dabbet av. Og nye DLC’er vil være helt avhengig av at Funcom greier å snu trenden med sterkt fallende spillertall. Andre spill har klart det før og sikkert veldig mange spill har feilet i å gjøre det. CE kan komme sterkt tilbake og kanskje etablere seg på topp 20 om noen måneder men det er også en risiko for at CE har sin definitive storhetstid bak seg. Tiden vil vise :slight_smile:

Det at CE har gitt Funcom muligheten til å ha flere spill under utvikling samtidig er selvsagt flott for det fundamentale (mange flere bein å stå på/redde seg inn på). Siden de er frem i tid vil mye av kurspåvirkningen av disse være på forventning akkurat nå.

3 Likes

Ja, men hvor stort salg de klarer å skape totalt sett, for alle spillene de har, over alle plattformer. Ikke bare for Conan Exiles på PC som man fort kan ende opp å fokusere på.

Jepp, og forventningen er jo at Funcom klarer å få en jevnere inntektsstrøm over tid med flere og flere spill. “Halen” på et spill som Conan Exiles vil jo være veldig lang, om ikke så feit. Det siste kommer an på hvor hardt Funcom satser på videreutviklingen. :slight_smile:

2 Likes

1

Stiv kuling formasjon

1 Like

@Christian, selvsagt vil alle spill og alle plattformer være avgjørende fremover. Men akkurat nå står CE for en veldig stor andel av inntektene. Og utviklingen på de forskjellige plattformene har vel ikke vært veldig forksjellig. PS4 har nok som forventet hatt litt bedre utvikling. Har jo ikke brent av deler av potensialet med EA der så er jo det helt naturlig.

1 Like

For H2 2018, så er det mer avgjørende hvordan MYZ gjør det enn hvordan CE gjør det. Det har selvfølgelig mye å si om CE selger 200k eller 400k i H2, men det spiller større rolle om MYZ selger 200k eller 1000k.

Utfra beregningene jeg har gjort, så ser det ut til at Funcom i 2018 allerede har klart hatt høyere inntekter fra CE enn de hadde i hele 2017. Hvis man ser bort i fra Humble Bundle, så tenker jeg salget er ca likt, men snittprisen er rundt 33% høyere og royaltysatsen er halvert.

For H1 2019, så er jeg litt mer avventende, først og fremst fordi vi har hørt veldig lite om spillet fra Petroglyph. H2 2019 håper jeg USA-studioet til Funcom kan få ut et spill, eller være veldig nære.

Selvfølgelig er det bedre hvis MYZ selger 1000k og CE selger 400k, men kursen går opp hvis det blir 1000k/200k også. :stuck_out_tongue:

3 Likes

Meningen er jo ikke at de skal leve på Conan Exiles i all fremtid.

CE har levert et gigantisk overskudd. Jobben er gjort for CE sitt vedkommende. Videre salg er ren bonus, og det ligger an til å bli en fin bonus også.

Men nå er det MYZ som gjelder. Hypen alene får oss over 30.

6 Likes

Hva med Japan release 23 aug ?

1 Like

Det blir jo et nullsumspill, det eneste som har noe evt å si er reklameverdien ved å ha en short flagget.

Hvis man shorter, kan man akkumulere aksjer “billig” på en annen konto. Når så shorten handles inn, og kursen stiger. Sitter man med et pent snitt man kan selge med grei fortjeneste?
Trodde det var slik de store gutta jobba. Vertfall slik jeg ville gjort det hadde jeg hatt noen mill å rutte med… :sweat_smile:

1 Like

Det kalles å hedge, det er ikke uvanlig.
Du reduserer risiko, og som sies har har du egenskap til å presse på kursen opp eller ned. Dog hedges det mye i store markeder som f.eks valuta, hvor en ikke har evne å påvirke i nevneverdig grad, kun for å redusere risiko. Styrer du milliarder er %-utslag meget betydningsfullt.

2 Likes

Poenget er no at da kjøper du jo og selger til deg selv, du shorter og kjøper samtidig, Det går i null? Du flytter verken kursen opp eller ned.

2 Likes

Når man hedger kjøper man ikke de samme aksjene som man shorter, man bruker opsjoner eller liknende som ikke påvirker markedet i øyeblikket, men man risikerer ikke like sstor nedgang.

2 Likes

Det er mulig, skulle tro begge deler er løsninger. Men det er ikke noe jeg har erfaring med, så obs, fare for mangelfull kunnskap. Vet ikke om du finner slike opsjoner for selskapet Funcom?
Men angående å kjøpe å selge til seg selv, så er det lovstridig. Da ville de nok heller avtale med noen å bytte aksjer frem og tilbake med om det skulle være noen market maker funksjon en ønsker.

Tviler på at noen gidder å ta risikoen din i Funcom, den er for vollatil.

Du finner det i større selskaper. Muig man kan tegne en kontrakt som har samme funksjon, men tror du vil slite med å finne en motpart til kontrakten.

Jeg tror på at selskapets verdi skal mye opp.

1 Like