Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2018

Litt om markedsandeler og utvikling på de forskjellige plattformene:

Ingen tvil om at mobile er der den store veksten er men nok av penger i pc og console å kjempe om også. Så det hele kommer bare an på om Funcom greier å lage spill mange nok gidder å kjøpe.

2 Likes

Funcom har vel vist det?:blush:

1 Like

Mange kjenner historien til Funcom og bruker det mot dem. Jeg synes det er viktig å se på hva som skjer i dag, ikke for 5 år siden. Hvordan drev de før, hvordan styrer de nå. De siste årene har de vist at de kan tilpasse seg og tjene penger. Tok i bruk en for dem ukjent motor i ue4. De har skaffet seg iper av verdi, hvor verdifulle vet vi ikke helt enda, men Conan er eksempel på suksess. De måtte kutte hardt på kostnader, og det har de gjort og jeg håper de fortsetter å holde driften edruelig på den fronten. Partnere på spillutvikling er vel eksempel på å minimere risiko ifht faste utgifter. Funcom må fortsette å utvikle seg etter alle disse årene. De vet hva det vil si å faile, jeg tror det er noe som er fint å ha i sekken. Suksessen betyr bare mer jobb, jeg håper de er sultne på mer, mye mer. Suksessen gir de også sikkerhet, og sikkerhet fører ofte til mer suksess. “intet er så gammelt som gårsdagens suksess” sitat slutt.

4 Likes

Ikke veldig ekspansivt i følge denne statistikken.

Er ikke dette sett ifht hverandre så man ikke ser økning pr marked?

Dette er jo søyler som er proposjonale med miliarder dollar, tar man med inflasjon er jo markedet synkende.

Fasit er at Funcom må bevege seg over mot mobil-platformer rimelig raskt, ellers vil de jobbe motstrøms. Greit at man kan lage kulere spill på konsoll og PC pr idag, men så kapitalistisk er jeg i hver fall at jeg tenker mer på hvor de store pengene kommer enn at kvaliteten på spillene må ned i en periode. Evt at de må kjøre to kvalitetsgrader.

Satse på Hugo Games da eller? :see_no_evil:
Bra, takk for info :+1:

1 Like

:jp: :heart: :crossed_swords:

26 Likes

Da tror jeg de må kjøpe opp ett selskap som er i og kan dette markedet, så de selv kan fokusere på det de er gode på og bli enda bedre i det. Er vel brukbart med konkurranse på mobilplattform også slik at det kan være tøft å nå gjennom?!

Markedet var opp på alt utenom Browser Pc.

“While we expect engagement with PC games to continue to grow, driven by competitive play and esports, this will only partially translate to higher revenues”

Det står at det er litt vekst også på PC, selv om det ikke er lett å se det på grafen. Men det erikke snakk om 20%, mer i størrelsesorden 4%

"Downloaded/boxed PC games will grow with a CAGR of +4.2% from 2017 to 2021, generating $32.3 billion in 2021. "

Men du sa markedet var ned?

Gjesp

Funcom har prøvd seg på mobilspill før (LMO), og fant ut at det var vanskelig å tjene penger i det markedet. De har sagt at de ikke jobber i det markedet, og det tror jeg er riktig av de. Mobilspill skal helst være free-to-play, og du skal tjene penger på ingame salg og/eller reklame. I tillegg må du treffe på sjanger og ip, og ha en god balanse mellom gratisinnhold og hva som kjøpes. De store titlene tjener mye penger, mens de fleste tjener lite.

Jeg tror mobilspillmarkedet vil endre seg mye fremover. Vi ser allerede i dag at du kan spille steam-spill på konsoll, tv-boks og rett på smart-tv. Det er ikke lenge før du kan spille pc-spill rett på mobilenhetene også (streame via steam). Jeg tror funcom posisjonerer seg riktig før fremtiden

3 Likes

Altså med nær 2 mill solgte av CE tror jeg alle kan være enige om at nåværende strategi funker glimrende. Så får heller de som mener noe annet kjøpe aksjer i Hugo eller noe mobil greier.

10 Likes

Så du vil at Funcom skal ta risiko og bruke store ressurser på å slå seg inn i mobilmarkedet? Litt som med Starbreeze og VR?

Flott med nye, ekspanderende markeder altså - men det er nok milliarder å mumse av fortsatt på PC/konsoll. Det er her selskapet har sin kompetanse og «edge». Og som @thomashagen sier, mye taler for at plattformene konvergerer.

Man kan snu argumentet om dårlig tid på hodet: La heller Funcom kjøre strategiløpet sitt som planlagt de neste par årene, så tjener de nok kroner til å gjøre et oppkjøp av et selskap som faktisk klarer å kapitalisere på mobilspill.

Jeg er så kapitalistisk og kjent med bransjen at jeg vet at det er kvalitet som selger. Tilnærmet
uten unntak :wink:

Er blant annet derfor Rui og Co. har vært ekstremt tydelige på at Funcom skal opp i kvalitet på produktene, ikke omvendt.

5 Likes

Tror det samme ble nevnt av Funcom. Det skal jo også sies at spillselskaper som Funcom har svært gode muligheter på PC/Konsoll hvor betalingsviljen er god og det ikke først og fremst er betalt reklame som driver salget.

5 Likes

Du har nok rett i mye av det du skriver. Jeg tror nok heller ikke at Funcom dør med det første pga at de ikke har satset på mobile platformer.

Når det gjelder kvalitet er jeg tildels enig, men spill som Fortnite og PUB selger ikke primært forde de er så spektakulære grafikkmessig. Det er mer gameplay som selger der.

Man skal heller ikke se bort ifra at det kommer nyvinninger som gjør at mobil-spill spiser opp noe av konsollmarkedet. Fortnite er jo levert til iOS og Android. Plutselig dukker det opp på Apple TV og spiser opp noen potensielle kunder som ville spille dette spillet på en større monitor. Og så kan Apple TV få et bedre grafikkkort osv osv. Ting kan gå raskt innen teknologi.

Diskusjonen begynte uansett med at jeg sa at dersom man skal gjøre det bra på PC eller konsoll, så må noen andre lide da det ikke er et utpreget vekstmarked. Og det står jeg ved.

Viktig med et mål og tilhørende fokus på det målet.

Å prøve seg på alt mulig rart (som Funcom gjorde tidligere) er ikke bra. De er på rett vei nå, og vil nok stige raskt i verdi. Jeg tror det hvertfall.

2 Likes

Jag hade en förhoppning om topp-5 i Japan, förstaplatsen är ju bara fantastiskt!! Och andrsplats på alla plattformar gör det ännu mer imponerande (speciellt när man vet hur stor Nintendo Switch är i Japan) :grinning::+1:t2:

Amazon bör ju ändå ge en indikation om marknaden generellt menar jag :video_game::grinning:

4 Likes