Jeg tror q2- resultatet blir bra, men vi må huske at de periodiserer inntektene over 1-2 måneder, så det kan hende noen av inntektene er forskjøvet til q3. Noen blir kanskje skuffet, men vi får det i tilfelle igjen i q3. Nå kom vel de største inntektene midt i perioden, så dette et kanskje ikke noe stort “problem”.
De periodiserer vel ikke CE inntektene? De føres vel i det kvartalet spillet er solgt.
I 2017 var noe av inntektene forskjøvet fra Q1 til Q2 men det var vel fordi de ikke hadde nok informasjon til å føre det i Q1. Mener de sa på Q2/Q3 at dette var bedre da og at inntektene kom mer i riktig kvartal fremover.
For Xbox inntektsførte de jo også for Q2 selv om betalingen først kom i Q3.
Eller er det noe jeg ikke har fått med meg?
Regner med det er 1. kvartal 2017 du tenker på? Er i hvertfall det kvartalet jeg mener det er verdt å sammenligne med
Funcom er forøvrig i en helt annen finansiell situasjon nå en enn for 2 år siden ja. Dog er det fortsatt snakk om kun ett spill som finansierte 2017 og kommer til å finansiere 2018 og så sent som forrige kvartal brant de en del cash når man ser bort fra emisjonen, så de har fortsatt litt å bevise fremover slik jeg ser det. Men strategien har jo ikke fått virket lenge nok til å bevise seg heller i og med at release takten blir høyere fremover.
Min konklusjon er at, ja de har fått en flying start på den nye startegien med CE og det ser definitivt bedre ut enn kanskje noen gang, men de har fortsatt igjen å bevise at de klarer å gjenta suksessen i tilstrekkelig grad med kommende releaser og forhåpentligvis et greit nivå på inntektene fra CE en god stund fremover.
Og dersom de klarer dette (som jeg vet mange her har ståltro på) så må man selvsagt være inne på eiersiden før bevisene foreligger
Både stian og Rui har bekreftet de periodiserer. Vi antar det er over en 60dagers periode
De bokfører inntektene lineært over en periode på 30-60 dager. Antar det delvis er for at serverkostnader og salgsinntekter skal matche bedre.
Takk så mye for svar @Evilfreud og @Christian
Edit: Ble Evilfraud som kanskje gir navnet litt annen betydning
Men noen av inntektene fra q1 vil også bli forskjøvet til nå (!).
Men Krafer, de har jo allerede bevist at de klarer å gjenta suksess, med foregående releaser og nåværende Ce og Myz, de kan det med å skape suksessfulle spill, det har de bevist! De har også klart å gjenta suksessen over og over igjen med samme spill , Conan Exiles som nå heter Conan Outcast i Japan .
De kommer nok til å nevne suksessen i Japan i rapporten.
Gleder med til fortsettelsen!
Nå Christian, nå er jeg spent på hvor nært du treffer med estimatet.
NB. Håper selvfølgelig at du var for forsiktig i estimatet
Mottagelsen av MYZ så langt lover bra men det er nå salg som teller. Så synes ikke MYZ kan stå på bevislisten enda Forhåpentligvis står den der ved årsskiftet eller når Q4 legges frem.
De klarte å gjenta launchsuksessen med CE (EA og FL) og CO har gjort det bra. CO er for meg CE det også (du er vel også enig i det). Er litt vanskelig å måle suksessen i salg da det er en veldig rolig periode de har lansert i så selv en førsteplass kan bety ganske begrenset salg. Men ser ut til å ha hatt en smitteeffekt over på andre plattformer også. Så CO har vært en suksess men fortsatt litt uklart i hvor stor grad.
Ikke? De har jo fått 2 priser, mest engasjerende spill osv og en haug gode tilbakemeldinger., det vil jeg si er en soleklar suksess (!) Suksessen med Ce er heller ikke over.
Penger definerer suksess i denne bransjen, så myz må selge. De har gode forutsetninger for å selge litt da det er mye positiv blest rundt spillet. Kan tenke meg at de kan selge rundt 500.000 på Pc første år og noe på konsoll. Kan bli mer, kan bli mindre
Lite penger i de prisene. Som sagt så tyder det bra men det gir ingen garanti for en salgssuksess. Er kun salgssuksess som teller hos meg. Om de får verdens beste metascore og selger 50k spill er det fortsatt en fiasko. Ikke at jeg tror de selger så lite da.
CE tjener de fortsatt litt på men jeg er litt skuffet over nivået som har vært i det siste egentlig. Hvis reviews er en pekepinn så er jo 427 recent reviews på Steam et godt tegn på hvor mye inntektene har falt. Så får vi se om de greier å piffe opp salge igjen etter hvert.
Ja og det er fremtidig suksess som blir prisatt på børs ikke absolutt de verdier vi har her og nå.
Med 1.5 milliard i markedsverdi så skal man ikke glemme at det er en viss fremtidig suksess som også er priset inn.
Og med flere suksesser og litt mer stabile inntekter så vil nok markedet være villig til å prise inn enda mer sannsynlighet for videre suksesser.
Men nå får vi glede oss til kveldens rysare og se hvor bra den blir
Har de ikke 1.5 milliarder på bok snart? Skal ikke glemme det heller. Selskap blir raidet når kontoen er for fet, så tror ikke Funcom kan prises stort lavere.
Du kan iallefall være noe seriøs. Funcom har ikke 1,5mrd på bok.
Nå er dette sikkert blitt sagt, men ved hvilket klokkeslett kommer rapporten i dag?
Etter stengetid.
Takk
Funcom will present its financial result for the Second Quarter of 2018 on
Tuesday 28 August 2018 at 20:00 hrs CET. The presentation will be held in
English on Twitch by CEO Rui Casais and CFO Stian Drageset.
To watch the presentation please visit the Funcom Channel on Twitch