Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2018

Meget bra skrevet Paddy :+1:

3 Likes

Det viktigeste er vel at de klarer å lage bra spill som får inn mange nok spillere. Hypen får vi nok uansett i forkant, så får vi håpe de treffer med spillere som er villige til å bytte ut PUBG med noe annet :slight_smile:

1 Like

Kult bilde😃

6 Likes

Litt frekt å henge ut folk for at de har et par kilo for mye!! :wink:

9 Likes

Veldig bra skrevet Paddy, tankene dine minner litt om det jeg sitter å tenker på fortiden. Så her kommer det en større hype post fra meg også. De av dere som stadig spør om tips og råd om hvilke aksjer jeg handler i, her er det bare å ta frem lupen å lese nøye.

Spørsmål er jo, skal jeg kjøpe Funcom nå eller er det en dårlig investering. Svaret er at det kanskje er børsens mest potente investeringscase frem mot sommeren. Jaha tenker du sikkert. Hvorfor har ikke proffene kjøpt seg opp. Og svaret er dessverre enkelt, Proffene har ikke skjønt Funcom eller Gaming. Ikke i Norge I Sverige heldigvis. Nordens råeste porteføljeforvalter, jeg snakker da om Carl Amfelt med sitt Ny Teknikk Fond http://www.swedbankrobur.se/fonder/ny-teknik/index.htm

Så hvordan kan jeg si at finansbransjen i Norge ikke har “oppdaget” Funcom og spillbransjen enda? Jo fordi jeg prater med Meglere, ganske ofte og i ulike hus. Og hver gang jeg snakker om spillaksjer så er svaret " GIG!". Sånn seriøst. Og det sier ganske mye om potensialet. Men jeg tror ting er i stor endring pga Funcom. Og status om 2-5år sannsynligvis er lignende som det vi ser nå i bio selskaper post algeta. Ca alle bio selskapene på børsen prises LANGT høyere iforhold til Risk nå enn før Algeta. Fordi alle vil bli rike. Så er spørsmålet om det er en dårlig ting? og svare er ikke nødvendigvis, men casene der du får 10x avkastning+++ er langt færre. Tilbake til spill aksjer ( nei ikke gambling aksjer), så ser vi at Funcom fungerer som en inkubator på miljøet som sakte men sikkert er på vei opp. De deltok på dette cruiset sitt og de bidrar med masse små andre iniativer som på sikt vil sørge for at børsen fylles opp med spill selskaper.

Så over til Funcom, jeg tror det er viktig å se litt historisk på ting, faktisk se 1 år tilbake i tid.
31.01.2017 kom CE ut. ATH ble nådd en drøy uke senere 07.02.2017. Kursne var da 5,37 eller 26,85kr om man regner etter splitten.

Det som er viktig å huske, Når Funcom lanserte CE early Access så var det ikke fordi de følte spillet var klart for Early Access men fordi pengebingen var tom. De tok en kalkulert risiko og utviklet spillet så lenge de kunne. Når pengebingen nærmet seg tom slapp de spillet. Noe som kan sies å ha vært et meget smart valg. Med nesten 1 million solgte under Early Access er det en suksess uavhengig av hva enkelte mener og Funcom i dag har cash nok til drift ut hele 2018 og litt til ( før man ser på pengene fra Ny teknikk).

CE kommer som full Version 8 mai. Det er 95 dager til. Hvordan utviklet kursen seg de før early Access tenker du kanskje.95 dager før early Access var vi ca på 29 oktober. kursen stod i 1,2 eller 6kr og utviklingen mot lanseringen så sånn ut.

image Merk at grafen er omjustert til etter spleis priser

De fleste vil jo se at kursen nå 95 dager før er langt bedre og det skyldes jo at risikoen er betydelig tatt ned fordi Funcom nå ikke står i fare for konkurs.

Men som de fleste vet er det ikke bare CE vi venter på. Mellom nå og CE full launch kommer også SWL sesong 2, som betyr at SWL for første gang på mange år får HELT nytt innhold. Dette betyr nok at selv de mest die hard haterene som elsket TSW vil ta turen over, hvor mye penger betyr dette for Funcom sier du ? ikke godt å si men at det vil vise igjen på resultatet er det ingen tvil om.

Så la oss se litt på Ny teknikk og pengene de kom med, Joint venturen med Cabinet Group gjør at rettighets kostnadene til Conan går ned med 50%. For de som lurer på om dette blir mye penger så er det bare å se på Q2 2017. Resultatet av sammarbeidet heter for øvrig Heroic Signatures https://www.heroicsignatures.com/ og det er verd å lese litt der.

La oss se videre på Ny Teknikk, de kom med 88mill NOK som kun skal brukes til Publishing. Ifølge Funcom gjorde de dette grepet for å komme i gang fortere siden alternativet var å spare opp nok penger selv. De pengene er nå på bok. Og mange tenker nok, hva skjer nå ? Kommer Funcom til å salte ned disse pengene. Svaret er definitivt nei. For de som Følger stillfront så gikk det 1 måned fra lånet de tok opp til første oppkjøp kom. ( i april / mai 2017). Med andre ord kan vi vente oss ting snart! Funcom har nå IPene og De har pengene. Neste spørsmål er hvor mange Publishing titler har de penger til, og svaret her blir estimert gjetting. Ser vi på SB så gikk de inn med følgende summer
Raid : 4MUSD
DBD : 2MUSD
Anitsphear : ca 200k USD.

De 88Mill NOK blir ca 11,5MUSD. Med andre ord tror jeg Funcom har penger til 2-6 Publishing titler og jeg tror dette er det de annonserer ila året. Med første tittel rett rundt hjørnet.

Men hva med bearded dragons/ladies osv! det er jo forsinka! eller hva!

Alt tyder på at bearded spillet er forsinket/flyttet, og helt personlig synes jeg det er bra. Rett og slett fordi Q1 og Q2 allerede er fullpakket med SWL og CE og evt andre nyheter. Personlig tror jeg vi ser bearded spillet over sommeren. Det vil passe perfekt i en periode med lite andre nyheter fra SWL og CE. ( Jeg tror første DLC først kommer litt senere på høsten).

Så gårsdagen sluttkurs var : 13,80 ATH var 26,85 i 2017. Klarer vi ny ATH? Det må den enkelte avgjøre. Personlig tror jeg det. Det vil si 100% oppeside fra dagens kurs. La oss si at du kjører litt passivt. så 50% oppside. Hvor mange aksjer på Oslobørs har minimum 50% oppside de neste 95 dagene? ingen? tenkte det.

Lykke til. Husk risikostyring, det å kjøpe aksjer med kredittkort er fryktelig dumt. I alle fall så lenge det finnes aksjebelåning.

34 Likes

Lurer du å hvordan du kan bidra til å hype kursen?

Da bruker du grafene under.

Og vi er nå 95 dager før launch. Dette var sist uvikling 95 dager før launch.

5 Likes

Mulig det er litt anderledes å få CE prelease anno 31.01.17 contra full release 08.05.18? Mesteparten av spenninga er vekke slik jeg ser det. Jeg vet ikke. Hva mener dere?

Hadde jeg vært enig hadde jeg hatt mine penger plassert på andre steder :slight_smile:

Edit: Jeg har 40 k aksjer og er all in i Funcom. Forventer himmelferd :chart_with_upwards_trend:

2 Likes

Hadde det ikke vært for Ps4 og Xbox hadde jeg kanskje vært enig.

Men jeg tror de selger mer på Console i 2018 enn de solgte på Pc i 2017.

Er jo ikke for sent å kjøpe seg inn igjen.

4 Likes

CE EA Success -> Ny CFO -> Ny teknikk -> New publish :smiley:

1 Like

Funcom 2.0 <3

2 Likes

Rart, men det virker i dag også som ren panikk om 14,- skal ryke…

Hvis spillet solgte som normalt, så ville kanskje fordelingen vært noe slikt som

PC - Digitalt 80%/3
Xbox - Digitalt 50%/3
PS4 - Digitalt 50%/3 (lanseres 8. mai)
PC - Retail 20%/3 (lanseres 8. mai)
Xbox - Retail 50%/3 (lanseres 8. mai)
PS4 - Retail 50%/3 (lanseres 8. mai)

Mao, de har lansert der man normalt ville hatt rundt 43% av salget, og skal lansere der man forventer å ha 57% av salget. Inntektsmessig, så vil prisen være mye høyere enn ved lansering, men kostnadene vil også være større. Totalt sett, så går jeg ut i fra at de vil tjene vesentlig mer pr solgte kopi enn ved PC EA. Det avgjørende punktet, som jeg ser det er hvor bra de selger på PS4. For å selge på konsoll, spesielt retail, så må man kjøre på med reklame, og man må ha et produkt som er teknisk veldig solid og morsomt uten masse “blir fikset snart” patcher.

Det som holder kursen tilbake som jeg ser det er at det er høy usikkerhet rundt hvor godt de vil selge på konsoll, og spesielt på retail konsoll. Det er også høy usikkerhet rundt hvor bra Conan Exiles vil selge etter lansering.

Konklusjonen min er at det er definitivt rom for vesentlig høyere forventinger til Conan Exiles enn det er pr dags dato. Det samme gjelder Bearded Dragons prosjektet og andre publishing-avtaler de inngår framover.

3 Likes

Ganske så enig, men du glemte et vesentlig punkt:

Ny CEO -> CE EA Success -> Ny CFO -> Ny teknikk -> New publish

6 Likes

@Paddy80 @Evilfreud

Tack för 2 fantastiska inlägg! Mer sånt här. Tror också på en väldigt fin uppsida framöver. Väl mött!

3 Likes

14 NOK verkar ha blivit ett nytt mentalt motstånd.

En veeeeeldig gammel motstand. Det er 2,80 *5. :stuck_out_tongue:

4 Likes

Tok dem på 14 jeg… tar mer etterpå hvis jeg får sjansen.

3 Likes

Hør hør - årets beste hype-post er ikke engang hype!

Dette er grunnen til at jeg er helt komfortabel - selv med et drittsnitt relativt til nesten samtlige andre her inne :ok_hand:

4 Likes

Skaff deg gearing, kjøp mer aksjer. få bedre snitt.