Hva mener du med “ganske høyt”? Frostpunk som har solgt ca 900k på et halvt år hadde ca 30k samtidige brukere noen dager rundt lanseringen. 15k samtidige brukere vil for meg da tilsi en knallsuksess ettersom de slipper på konsoll i tillegg. 10k suksess?
Intet å tillegge enda
Jeg kommer til å basere meg på reviews - som alltid.
2 reviews per 100 salg funker fint, og vil (nesten) alltid ligge for lavt i anslagene.
Ja reviews er minst like god målestokk ja.
Jeg brant meg så jææævelig på å ikke ha oversikt over konsollsalget under CE full lanseringen. Savner Steam der ass.
Skal bli artig med et spill det i alle fall står “Funcom” på som lander ~90 prosent positive reviews
Alt over 80% og jeg er grisefornøyd, det er “Very Positive” på Steam
Sikken en overraskelse
Der bliver lagt 20K på ask og kort efter bliver der endnu en gang dumpet.
Forstår godt hvis folk føler sig ristet, men hold ud, det fundamentale vil sejre på sigt.
Jeg bruker denne litt, og har konkludert med at rundt 65 ganger reviews fra steam-kjøpere er en grei modell for strategispill. Det gir en feilmargin som tilsier at estimatet blir 10% for høyt til 30% for lavt sånn ca. Ja, stor feilmargin, men før man har reelle tall å sammenligne med så blir usikkerheten nødvendigvis stor. Obs: de første dagene henger reviews etter salg, så ikke konkluder basert på reviews før det har gått noen dager!
Konsoll gjetter jeg bare på ved å gange med en prosentsats etter skjønn, i dette tilfellet 50% av PC salg. Kan selvsagt være hva som helst fra ca 30% til ca 100% men uten data blir det litt fingern i været og gjett metoden føler jeg.
Steamcharts syntes jeg er ganske ubrukelig for singel player spill, da må man i hvert fall finne noen spill man tror det lønner seg å sammenligne med ganske direkte og så prøve å finne salgstall fra første 3-7 dager, noe som ikke alltid er så lett i spillindustrien.
Vi diskuterte steam global topsellers på chat her om dagen, og konklusjonen var vel at Darksiders 3 og Artifact, deretter Conqueror’s Blade og X4 er mest sannsynlig konkurrenter fram til mandagen, men fra mandag så er det tvilsomt om noen av spillene slår Just Cause 4. I så fall kan man bare juble etter min mening. Hvis MYZ ligger foran Just Cause 4 så har enten det floppet totalt, eller MYZ solgt helt enormt. Mitt estimat er at en suksess for Just Cause 4 er ca 5 ganger salget for en suksess for MYZ. En plass mellom 3 til 5 på GTS er det naturlige målet sånn jeg ser det. Viktigere kanskje å se om spillet holder seg der stabilt eller ikke. Og fra fredag 7. og spesielt mandag 10. desember så begynner vi vel å få ganske gode data på salget. Mye mer usikkert fram til da. Man kan jo bruke google trends hvis man vil eller steam community, men i mine øyne er disse usikre indikatorer.
Forøvrig har superfloppen Overkill’s the Walking Dead sannsynligvis solgt mer enn det MYZ trenger for å være en stor suksess
Hvis man vil følge med sånn ca underveis så er dette mitt mål gitt reviews på steam per 31. desember av folk som har kjøpt gjennom steam:
Forholdstall og konsolltall på 50% er jo mine grove antagelser, så vil jo anbefale folk å ikke ta dette for god fisk. Eksempelvis har både xcom 2 og total war: warhammer 2 ett forhold på over 100 salg per review på steam, og ikke 65. Mens Conan Exiles hadde ca 62. Så her er det jo mye variasjon. Og hvor mye konsoll selger sånn ca i forhold til PC er svært vanskelig å gjette på, noen vil si 30%, jeg sier 50%, 75% og 100% blir også nevnt av mange. Og det endrer jo salgsestimatet drastisk. Dette er min gjetning, det betyr ikke at den er riktig.
Uansett mye gjetninger før vi får noe info fra Funcom, som jeg antar kommer tirsdag 11. desember i form av en børsmelding, alternativt på Q4 rapporten i slutten av februar. Men vi bør vel ha en anelse om MYZ flopper eller ikke allerede onsdag 5. desember. Litt mer usikker på mandag 3. desember, jeg tror vi kanskje har en indikasjon den dagen men at det er for tidlig å konkludere.
Folkens, det kan være greit å ha i mente at “alt” (nesten) krakker om dagen (og har gjort det en stund). Slik at det er ikke sikkert det er andre grunner enn det til at Funcom faller nå.
Neida. Sikkert ingen andre grunner enn det nei.
Merkelig med det… Skulle tro vi trengte olje for å produsere spill…?
Jaja, gnidde godt på bronseballene og knalla til med en 30% økning under 16.50 i dag; helt OK.
Nyter du Black Friday salget på børs i dag også, @Dweller?
Har handlet litt Her må man forstå «spillet» også hjelper det å ha de rette brillene på
God helg
Regner med det blir en ny pump og dump neste uke igjen. Bare til å stige på.
Hur många ex behövs säljas tror ni för att det skall vara positivt gör aktiekursen? Vad tror ni marknaden hoppas på?
Det er diskutert endel i Mutant Year Zero tråden: Jeg kan anbefale deg å lese gjennom der!
Spiller ingen rolle. ASP bestemmer kurs.
Han “styrer” kursen fordi det ikke er kjøpere, salgstall over forventning kan tiltrekke nye investorer og deretter likviditet.
Ett eller annet sted mellom 150k og 215k solgte er vår beste gjetning at Funcom går i null, og begynner å tjene penger på å være publisher. Over null tjener de etter beste gjetning noe over $11 per solgte spill i snitt (pris avhengig av valuta det selges i, men antagelsen er at pris på $34.99 + lokal MVA gir $11.72 i inntekt hvis alle hadde handlet i dollar).
Hvis de når dette salget + litt til i desember, slik at Q4 2018 blir nøytralt eller positivt, så blir årsresultatet for 2018 for Funcom tidenes beste resultat (Q3 tallene er allerede bedre enn hele 2017, og 2017 var tidenes beste år for Funcom).