Du glemmer at Funcom har fått et STORT forskudd ( som STian sa i Q1 rapporten tror jeg). Som har kommet med i Q3 tallene.
DEt vi vet er at de har fått et stort forskudd. Cut kan være konstant eller variabel.
Er den variable er den lav i starten så øker den når forskuddet er tjent tilbake av lokal partner.
Er den konstant er cuten konstant vil den være litt høyere enn over i starten men lavere etterhvert.
Som @Evilfreud skriver over, jeg antar at Funcom har avtalt å selge rettighetene i Japan og sitter igjen med en lavere royalty. Betalingen antar jeg kom i Q3 når de leverte produktet.
Det jeg referer til angående Q4 er salget, som dabbet kraftig av på slutten av Q3, I Q4 antar jeg derfor salget blir mye lavere og uten engangsbetalingen for rettighetene så vil inntektene være vesentlig mindre.
Nei, Funcom får ikke 500kr i omsetning pr solgte kopi i Japan. For det første er salgsprisen lavere enn dette, for det andre, så får Funcom kun en royalty i Japan, ikke hele salgsprisen. For det tredje, så ville Funcom hvis de solgte CE på Steam i Norge for 500 kr kun ført 500-100kr mva -120kr steam cut = 280 kr på omsetningen.
Nå har de jo høy margin på inntektene fra Outcast da de jo har minimalt med kostander (partneren har disse) men cut’en er det vel vanskelig å konkludere med ut ifra EBIDA marginen. Inntekter og utgifter pr. kvartal henger jo ikke nødvendigvis så tett sammen i spillselskaper. Lanser et spill tidlig i et kvartal og sett alle til å jobbe med nytt prosjekt som ballanseføres så har man sikret seg veldig høy margin det kvartalet hvis salget er brukbart
Regnestykket ditt henger ikke sammen for fem flate øre. Det er 10% moms i Japan og Steam/Microsoft/Sony skal ha minst 30% og Funcom får kun en royalty av det gjenstående beløpet. I tillegg så er utgangsprisen din for høy.
Hei Bagger?
Min analyse var 5-8 MUSD omsetning, jeg stemte på 8 MUSD i pollen, de endte på 7,5 MUSD. Synes jeg traff veldig bra.
Grunnen til den store rangen i hva jeg trodde var mulig var at jeg ikke var sikker på hvor mye Funcom fikk for rettighetene i Japan og hvor høy royaltysats de fikk.
Neeeei. Fikk en hunch, du er ikke så vanskelig å spotte når du stikker hodet frem
Mine tall var feil? jeg bommet med 7%, kommer ikke stort nærmere enn det gitt
Nei, skal vi ikke snart få litt fart oppover igjen da?
Fylte på med 1000 aksjer til i dag. Håper vi starter oppturen snart, ellers blir det en mager jul
Etter Black Friday og den siste nedgangen nå så kan ikke julen bli noe magrere om den ikke skulle snu >_>
Med OSE i pluss og få dager til lansering, hadde jeg faktisk trodd vi skulle få oppgang. Sånn med tanke på nivåene vi er på nå. Kommer vel i løpet av uken.
Skal vi ned på 15 tallet igjen nå da???
Håper da virkelig ikke det…må ta fart snart!
Så lenge ingen gjør mottrekk så kan Onkel Skrue manipulere som han vil…
Sånn går det når en aksje utsettes for langvarig manipulering.
Utrolig at aksjen selges på disse nivåene.
Selv han må jo være interessert i at kursen går opp om han vil tjene noe.
Hur ligger det till med blankning i aktien? Finns det statistik på det?