Det finnes en «Bagger» i oss alle
Bare så det er sagt 2018 er ikke ferdig ennå…
MYZ nå nr. 38 på Gamespot top 50.
Til sammenligning var CE på plass 22 ni dager før release, og nr. 13 en uke før. Men der startet hypen mye tidligere, og kurven var ikke fullt så bratt som den er på MYZ, hvor hypen går kraftig på kort tid. Faktisk var CE helt ute av listen før det kom inn igjen i januar. Og siden Gamespot-algoritmen baserer seg på de siste 30 dagene kan vi forvente videre oppgang de neste dagene.
MYZ trenger en dongslider… MUTERT DONGSLIDER
Ja, ganske interessant. Jeg tok en kikk på tallene, og så vidt jeg kan se så opererer de med at Funcom får omtrent 60% av inntektene fra MYZ og ikke 50% som jeg gjør (eneste måten jeg får deres antatte inntekter ved 200k solgte til å stemme).
Jeg føler nok de er litt optimistiske både ved inntekter ved salg av MYZ og inntekter fra Conan Exiles, men så føler jeg de er litt for pessimistiske ved tanke på antall som vil selges av MYZ (200 000 i desember). I sum så får de høyere driftsresultat enn jeg antar i Q4 2018, men det skyldes nok litt forskjellig utgangspunkt for beregningene.
Hvis jeg gjetter på EBIT på $2 800 000 og resultat etter skatt på $2 223 000 omtrent som jeg gjør uten å vite noe som helst om MYZ salget, så ligger jeg mye lavere enn den RedEye analysen, men da tror jeg at jeg ikke kan bomme for mye i negativ retning i hvert fall. Og oppsiden er stor.
Så er greia at Funcom i 2018 har gått fra å dra med seg masse gammel gjeld osv til å bli gjeldsfrie. Det setter sine spor i selskapet som gjør at EV/EBIT og PE tallene blir styggere enn de vil bli framover, og at EV/EBITDA gir ett mer realistisk tall i mine øyne for prising av Funcom som ett vekstselskap. Men det må man jo mene hva man vil om.
En PE ratio på omtrent 25 som han bruker gir etter mine beregninger en kurs på 20+, en “fair” prising basert på EV/EBITDA som jeg antar er mest fornuftig gir en rettferdig kurs på 26 - 31 med EV/EBITDA forholdstall på 13 til 16. Samme EV/EBITDA for Q3 tallene (før MYZ) gir en fornuftig prising på Funcom på 21-25. Det er 23-26 jeg personlig mener er rettferdig prising av Funcom per i dag før vi vet noe som helst om MYZ salget, men det er bare synsing.
Så vil jo tallene forbedre seg enda litt antar jeg til når vi får byttet ut Q1 2018 (dårlig kvartal) med Q1 2019 (ikke kjempebra, men sannsynligvis bedre) kvartal.
Greia er … vi vet allerede nå at Funcom 2017 var tidenes beste resultat for selskapet. Etter Q3 - før MYZ lansering - så er allerede Funcom 2018 enda bedre, ergo tidenes beste resultat for selskapet igjen. Og i 2019 så får Funcom inntekter fra Conan Exiles, Mutant Year Zero, og slipper 2 spill som publisher og 1 spill som er egenutviklet.
Og endelig i 2019 er det også sånn at alle tallene for Funcom passe bedre sammen. EV/EBITDA, EV/EBIT, og PE ratio vil gi noenlunde samme svar. Det er fordi Funcom ikke lenger vil slite med gammel gjeld som trekker noen av disse verdivurderingene mer ned enn de andre, og det ikke konverteres gjeld til aksjer osv. Dette har gitt, og vil gi i 2018 også, men ikke i 2019, ett misforhold mellom de forskjellige verdivurderingene.
Jeg vet jeg er kjedelig, men jeg har fortsatt tro på at en reprising ikke kommer før ett godt stykke ute i 2019 forutsatt at Funcom leverer omtrent som vi antar. Men det er jo også derfor potensialet i aksjen er så stort. Selskapet trenger ikke ha noen enorm suksess fremover, de trenger bare levere ok til bra, og så vil etter hvert alle indikatorene fortelle den samme historien.
Takk - dét er grunnen til å fortsatt være long i denne mildt sagt krevende aksjen.
For å trekke frem et etter hvert kjent sitat:
Ta lærdom.
-100 Bagger 2008-2018
Imorgen tror jeg blir siste sjans til å laste opp under 19. Jeg håper på dump imorgen, men tviler egt sterkt. Til helga starter sirkuset og aksjen åpner på 19,50 mandag morgen.
En ting jeg lurer på @anon80503862, er ikke dette bare tull?
Om Mutant floppar och bidrar med 0 Kr når vi ändå ett resultat på 70 MNOK
Etter Q3 så hadde de 7,3 MUSD i pre-profit resultat, med 0 kr i inntekt fra Mutant, så regner jeg med rundt 2 MUSD i minus i Q4 og man får da 5,3 MUSD i resultat som gir 45 MNOK før skatt, med 23% skatt blir dette 34,7 MNOK i resultat. Dette er med forventing om at Funcom har rundt 4,5 MUSD i investeringer og utgifter i kvartalet, litt lavere enn i Q3.
Hvordan han har regnet ellers vet jeg ikke, men dette får meg til å tenke at tallene er rimelig optimistiske.
Du burde lagt på bilde av en heks som sier det @Frodoen, sist gang du kom med en spådom om kurs, så stemte forbannelsen altfor bra
Yep, det er ikke noe jeg ville lagt vekt på. Det er også basert på en antagelse fra før/rundt Conan Exiles lansering med estimerte Conan Exiles salg langt over hva jeg estimerer. Den estimeringen bommet med omtrent 20% for mye på inntektene i Q3, og ligger ikke langt fra 25% for høyt i forhold til inntektene jeg tror på i Q4 (med en del andre forutsetninger).
Ting endrer seg, og han var for optimistisk før Q2 for salget, noe som gir litt rare tall i estimatene framover.
Hans PE 25 = kurs 29, er jo min PE 25 = kurs 20+ for å si det enkelt.
Godt å vite, jeg lurte på om jeg var ute på tur nå
Jeg tror caset er skikkelig bra samme hva, for i 2019 tipper jeg det også kommer en DLC til MYZ som gjør at kanskje 60% av inntektene kommer der, sammen med at CE fortsatt selger greit nok og at de får inntekter fra det jeg antar er to spill til på størrelse med MYZ hvor de får mesteparten av inntektene og fra et multiplayerspill som de har utviklet selv.
Mao, jeg tror, for at 2019 skal bli bedre enn 2018, så må de tre spillene de kommer med gi bedre inntekter enn forskjellen i CE salg mellom 2019 og 2018. Jeg tror det går riiimelig greit.
Ja, og det er kanskje greit å påpeke at Funcom coop shooter ikke trenger å matche salget til Conan Exiles.
Conan Exiles ble lansert som Early Access i 2017 og store deler av salget og inntektene kom jo i 2017. Derfor har totalinntektene fra Conan Exiles allerede gjort at 2017 ble tidenes beste år for Funcom, og at 2018 blir enda bedre.
Funcom coop shooter i 2019 trenger ikke bære lasset på samme måten, og inntektene fra det spillet er det jo stor sjanse for at blir mer konsentrert i 2019 i stedet for å spre seg over så lang tid som Conan Exiles gjorde (hvis vi tror på at spillet ikke kommer i early access, men blir lansert til flere plattformer samtidig).
Det er det jeg mener med at Funcom ikke trenger å lykkes mer enn ok til bra … de trenger ikke at mange spill fremover selger 1-2 millioner, selv om det ville vært hyggelig. De trenger bare ok til bra salg fra flere kilder, og resultatet blir likevel hyggelig.
Ville ikke sett så mye på åpningen
Det lå vel litt i korta at den skulle ned igjen.
Ikke så rart når det er null kjøpsvilje
Kanskje vi stiger etter hele TekInvestor er ferdig med å selge sånn rundt kl. 09.45?
Hvilke kort? DEn trades opp og ned intradag, slik den har blitt tradet de siste ørten ukene.
er så morsomt å se konkluderingen så tidlig inne i handelen, har gjort det selv ved tidligere anledninger men til liten nytte