Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2018

De hadde vel også drevet med noe hyping o baising kombinert med kjøp/salg.

Ja det er innafor. Å kjøpe den ene dagen og selge den andre dagen er totalt innafor! Man kan også gjøre det samme dagen. Ikke noe problem. Men du bør jo ikke være CEO og gjøre det i ditt eget selskap. Da kunne det vært manipulasjon.

Edit: Det Nofun spør om er akkurat det Evilfreud svarte. Det var i kombinasjon med å lyve på forum. Det er noe annet. Man kan ikke si at man kjøper og gjøre det motsatte samtidig som man lager en hausekampanje. Det er mye lettere manipulasjon enn om man kjøper og selger i samme aksje samme dag.

Jeg skjønner ikke at dere gidder diskutere dette mer.

Selger > Kjøpere = Kurs ned.

Dette er ikke én enkelt aktør det er mange som selger samtidig. Hvis én aktør skulle solgt og kjøpt tilbake samme antall aksjer i et miljø hvor det var færre selgere enn kjøpere ville kursen gått opp mer enn den gikk ned.

Hvis dere mener det er ulovlig manipulering i aksjen får dere melde det til Oslo Børs.

3 Likes

Nei , ikke i de tilfellene jeg tenkte på :

”Den personen manipulerade marknaden genom att under en kort tidsperiod lägga in köp så att kursen succesivt höjdes. Sedan sålde personen av aktierna till en förmånligare kurs”, säger Magnus Schmauch.

Dette er jo noe som skjer hele tiden og han her fikk en gevinst på 12k og en bot på hele 400k. Var jo en del bråk rundt disse bøtene en stund men vet ikke om de fremdeles er like strenge.

Det står jo

Det rör sig huvudsakligen om egenhandel, att man handlar med sig själv,

Nei det er ikke det. Hvis meglere ser slike handler ringer de vedkommende, de er påtvunget å følge opp slikt.

Jeg trodde spørsmålet ditt var prinsippielt og ikke bokstavlig. Men la oss si at noen kjøper 10 000 aksjer den ene dagen og selger 100 000 aksjer neste dag så ville jeg bare sagt at kursen utviklet seg ikke som jeg trodde så jeg solgte for å avvente billigere inngang. Skulle likt og sett den advokaten som kunne fått meg dømt for noe som helst i en slik situasjon. Det er vanlig trading. Det er vel ingen som klager på om ASP selger 1 aksje.

I dag er det opptur, men ikke i Funcom.

Tror deseverre at det ikke er makro som har dratt denne ned i søla. Litt påvirkning selvsagt, men ikke hovedgrunnen.

Jeg ble litt sånn meh…, til det nye de presenterte fra Petroglyph, og det tror jeg flere ble. Vi får kanskje en liten opptur om litt, men tror det blir leeeeenge i sumpa desverre. Kanskje et kursløft og ny interesse i slutten av februar. Kanskje må vi vente helt til neste spill skal lanseres… Skjønner at mange er skuffa.

1 Like

Yes, dette er nok grunnen. Aksjonærene kaster korta rett og slett. Ingen rally så da selges det og videre til andre aksjer. Og jo lavere jo flere kaster korta osv.

Jeg skulle ønske jeg hadde solgt alt på 20kr og kjøpt meg inn igjen på under 15kr. Det ønsker vel alle?
Men hva hvis jeg hadde 500k aksjer og ville ha 100k til og spekulerte i å dumpe 150k for å utløse stoploss. For deretter å plukke meg tilbake til 600k i løpet av ett par uker. Er det innafor?

Ps. Jeg påstår ikke at dette har skjedd, bare lurer.

1 Like

Nei, det er ikke innafor, det er manipulering med hesinkt å villede markedet for billigere Inngang.

1 Like

Kan ikke noen snart snu robotene til opp igjen. Nok dager med nedgang nå;-)

Bare til å gratulere @Aksjerik med en bra utgang.

17 Likes

Jeg tenkte på nøyaktig det samme! :smiley:

1 Like

Hvor langt ned skal dette nå tro? har mye i papirtap nå. grattis til de som kom seg ut.

Men hva om jeg da kun sier “kursen utviklet seg ikke som jeg trodde så jeg avventer en billigere inngang”?

Just Cause 3 solgte i lanseringsmåneden sin november 2015 for $ 5 961 095.
Just Cause 3 solgte i desember 2015 for totalt $13 323 448.

Desember er en skikkelig god måned altså! Og dette viser jo at Funcom KAN selge flere spill fra 20. desember til 30. desember (wintersale) enn hva de har gjort disse 8 dagene siden lansering.

Edit: Denne skulle ikke være et svar direkte til deg.

2 Likes

Så lenge folk her fortsetter å kaste kortene er det jo en lett sak å falle videre :wink:

Tror jeg selger alle aksjene og investerer i Kryptovalua i stedet, er det noen som vil bytte Funcom aksjer i Parsec?..

4 Likes

Det er i alle fall ingen som noen gang er dømt for dette i Norge. Så jeg hadde tatt det helt med ro. Jeg vil påstå at du må nesten si alt galt for å bli dømt for noe slikt. Det er dessuten en veldig vanlig strategi. Særlig blant pareto kunder.