Send along a question, and every saturday morning i put my answer up on the internet, where everybody have some days to digest the answer
Vi vet at de gjør mye riktig nå. Det er veldig mange andre som ikke vet det
In 2018 I was a farmer with Funcom stocks. In 2020 I became å businessman😂
Når nan tænker på de herre CEO og CFO ved fremlæggelsen af Q1, mener jeg det var, sad på Twitch og forklarede en af årsagerne til det omvendte split, var at man ønskede en mere stabil aktiekurs fremadrettet.
Til det må man sige, at eksperimentet langt fra er lykkedes. Det er stafig dalbane
Jeg ikke uenig i noe av det som diskuteres ifht IR og jobben Funcom gjør på dette området. Men jeg mener det bør gjøre på rett måte. Om du er misfornøyd med lønnen din så hjelper de forsvinnende lite å syte til sine kollegaer eller kona. Da må man gå til sjefen,
IR er bla arbeidet virksomheten legger ned i å skape og opprettholde varige relasjoner til sine investorer, og hvordan man kan sikrer seg at selskapet når den optimale aksjepris relatert til sin fundamentale verdi.
På disse punktene er jeg enig i at Funcom ikke er gode nok, fordi selv om de konsentrerer sin informasjon til kvartalsrapportene så er jeg enig i at de kunne bidratt i større grad til å gi en mer kontinuerlig oppdatering til markedet hvordan tingenes tilstand er. Det de oppnår med dette er å gjøre informasjonen tilgjengelig for alle slik at hver enkelt kan ta en kvalifisert avgjørelse på om man mener aksjen er dyr eller billig. Nå overlates mye til synsing, antakelser osv basert på den lille og trolig noe feilaktige informasjonen vi har.
For å anslå en riktig aksjepris så må selskapet vurderes på lik linje med andre selskaper i samme bransje. Her må en objektiv analytiker som kjenner bransjen og selskapet på banen. Funcom må kanskje prestere over lengre tid for å kunne vurderes på en god måte, de er jo bare i startgropa ifht sin suksess og snuoperasjon?
IR skal også jobbe for å øke forståelse og interesse for selskapet.
Her tenker jeg på tiden før CE ble lansert og det kapitalbehovet de hadde ikke bare for å ferdigstille Conan Exiles men også for å overleve som selskap. Hva hvis selskapet havner i en lignende situasjon i fremtiden og ikke endrer sin jobb ifht IR. Hvem skal kjøpe aksjene de trykker opp for å redde de da? Hvem tør å legge slike summer i ett selskap som ikke ivaretar aksjonærene på en optimal måte?
Jeg er bare en uviten småaksjonær med interesse for gaming, og har investert en halv årslønn i selskapet. men jeg mener noe ala dette bør utarbeides med konkrete tiltak Funcom kan ta med i sin vurdering når de i fremtiden skal kommunisere med aksjonærene og markedet.
Det är så synd att man tillåter robothandel som många här på forumer påpekar och dömer människor för kurs manipulation ;D gör inte roborter det?
Hvem hadde vel trodd at vi skulle ned til emisjonsnivået igjen…ikke jeg
Det minste Funcom kan gjøre er som flere har sagt å fortelle markedet når de er break even ifht MYZ investeingen og ellers fremtidige titler. Det bidrar til å fjerne tvil hos oss som aksjonærer om det er lønnsomt eller ei og det er egentlig bare piss det de sier om at vi sier noe om det er veldig bra eller ræv. Kanskje bakdel av å ikke ha en IR ansvarlig, for mye jobb på allerede busy folk i Funcom?
Problemet i forhold til å stabilisere kursen til Funcom, som en del er opptatt av, er at de ikke har noen stabilt løpende inntekter. Sammenlikner man med f.eks Orkla, så selger de X pizza i måneden, Y toro suppe osv. Mange av tallene er like fra uke til uke.
Funcom har redusert riskikoen ved å spre seg utover flere spill, hvor de har en noe redusert cut på en del av dem. Og så fokuserer de på å bygge IPer, som forsåvidt er en form for kapital, dog men usikker verdi. Men det er fra spill til spill uklart hvor mye de vil selge. Det kan være sinsykt mye, eller det kan være en flopp.
Hva skal de kommunisere for å sikre at kursen er stabil når Funcom sin kjærnevirksomhet inneholder utabilitet? Det er ikke en enkel oppgave.
Jeg og tror det ligger her, og nå om dagen også makro situasjonen.
Det er faktisk litt synd at det er slik i gaming bransjen at det er vanskelig å få de løpende inntektene. Store spill som PUBG, Grand Theft Auto, Fortnite har nok i større grad disse stabile inntektene. Men det virker som en del mindre spill selger mye i starten, så forsvinner de helt.
Spillene kan jo fremdeles være bra, og sikker mye bedre enn de som er nye. Man skulle tro at idag hvor man kan bruke target-marketing så kunne salgskurven være en del flatere enn tidligere hvor man bare hadde topplisten å hente informasjon fra.
kopi av tidligere innlegg:
Samtlige børsnoterte selskaper driver Investor Relations (IR)med følgende målsetting:
- Bidra til hyppig, tidsriktig og relevant kommunikasjon til aktører i finansmarkedet
- Øke forståelse og interesse for selskapet
- Oppnå en effektiv og korrekt prisfastsettelse av egenkapitalen
- Redusere unødvendig volatilitet
- Bidra til likviditet og omsettelighet av aksjer og egenkapitalinstrumenter
- Oppnå ønsket geografisk spredning av eierstrukturen
- Være en kilde til innsamling og kanal for avsendelse av strategisk konkurrentinformasjon
- Bidra til å bygge selskapsprofil, identitet og kultur
Det stilles til tider brutale krav til den som er IR ansvarlig i en bedrift, en tungvekter her har en enorm betydning for Selskapet.
Det er greit, men jeg er usikker på om børskursen til Funcom likevel ville være mer stabil enn idag. Om de sa at MYZ solgte f.eks 50.000 eks etter en uke, så ville det kanskje kursen krasjet ennå hardere enn den har gjort slik de kommuniserer idag.
Jeg er enig i at de sikkert kan komme med mer informasjon, men om det hadde gjort aksjonærene rikere er jeg usikker på.
Det är precis sånt här jag menar med goda diskussioner! .
Är också helt enig i att Funcom har en väg att gå med IR. Marknaden använder i alla fall avsaknaden av information för att arbeta ner kursen. Samtidigt tycker jag inte att Funcom ska överösa marknaden med ”menlösa” uppdateringar. Då tappar folk intresset på sikt.
Problemet är antingen att arbetet med att ro iland nya investorer går dåligt eller att det tar väldigt lång tid. Precis samma sak gäller för analysedekning. I båda tillfällena så är min åsikt att man skulle gjort en bättre IR-jobb och det är detta problemet man bör försöka få löst just nu (i synnerhet i dagens marknad).
När det gäller MYZ så tolkar jag funcoms uteblivna kommunikation som att lanseringen har gått i tråd med interna förväntningar. Spelet är fantastiskt så jag hoppas de lägger mycket krut här framöver. MYZ kan sälja bra och länge om man sköter sina kort rätt…
Kanskje dette får fart på folket til å laste litt aksjer!
The Winter Sale in 2018, meanwhile, runs for a fortnight, starting on December 20 and ending on January 3.
Skal vi ned til 13,00 altså? Godt å vite, da kjøper jeg ikke før der da?
Vi så såvidt 13 tallet i dag så hvem vet hvor det bunner… Olja ned og Wall street videre ned…
Om det fortsetter ut uka, så er vel kurser godt under emisjon mulig… Tenk om vi kommer nedpå gode gamle 2( nå 10)… Der er det iallefall historisk sett god støtte😵
Hvem vet hvor det bunner…ikke jeg
Du sa jo at vi var på vei til emisjonsnivået, det var jo 13,00, så antok det var det du mente? Men jeg tok tydligvis feil?