Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2018

Men nå er det da sånn at et så lite selskap som Funcom ikke kan tåle veldig mange flopper på rad, og de har enda ikke etablert den followingen som de store spillselskapene har.

Starbreeze virket også ufeilbarlige i 2016…

Legg på dette at fryktelig mange småinvestorer har tapt fryktelig mye penger på funcomaksjen tidligere, og at veldig mange nå er kjent med at det sitter topp 20 aktører og råselger på hele dagsvolumet så snart aksjen går 10%, så er det faktisk ikke veldig rart at det bare går sakte men sikkert oppover med akssjekursen. (Gitt at den ikke plutselig kollapser helt, noe jeg ikke tror kommer til å skje,)

Hvis man ikke er mentalt forberedt på sånne drawdowns så må man enten lære seg å bli det, eller så kan man ikke drive med aksjer…

2 Likes

Bouncer den på 12.60 i dag også? Kan dette bli det nye 2 nivået tro…

Vet ikke hva du legger i veldig mange men heldigvis tåler Funcom noen trøkker før det er økonomisk krise. Det kan vi jo i stor grad takke Robur for som helt bevist kom inn via emisjon og ikke via kjøp av aksjer på børsen.
Gjennom publishing og work for hire avtalene har de også skaffet seg en rask og clean nedskaleringsmulighet dersom suksessen uteblir.

Med tanke på makroutsiktene de kommende årene er det egentlig veldig bra at Funcom har fått på plass et økonomisk fundament som burde holde en god stund selv uten spesielt stor suksess. Men må jo ha suksess for at det skal bli gull av dette for aksjonærene :slight_smile:

1 Like

Den tredje siden av saken er at det blir lettere å oppnå dette når man ikke har gjeld. Og det kommer til å bli rift om de selskaper som faktisk klarer å levere.

Men tiden vil vise.

Jeg er nettokjøper her nede. Hvis man begynner å se på hva Funcom er priset til når man tar bort cash/gjeld, så begynner det jo å bli smått latterlig. :wink:

6 Likes

Utrolig vanskelig å kvantifisere et sånt tall, fordi det kommer helt an på hvor stramt og disiplinert Funcom klarer å drive.

Merk at jeg tror på Funcom 2.0 og investerer her, men det er fryktelig mye skriking i tråden bare noen påpeker hvor de tekniske støttene for Funcomaksjen ligger.

1 Like

Ja det er mye sutring :joy:
Dessverre drukner ofte gode diskusjoner i sutring og konspirasjonsteorier.

Men når det gjelder Funcom 2.0 så vil det selvsagt der også begynne å tære på kassen ganske fort om man får noen flopper på rad. Men heldigvis så er det flere releaser pr. år og kortere utviklingstid så man har langt større justeringsmulighet nå enn før. Er man 2 år inn i det ene spill man utvikler og som skal utgis om 2 år er det håpløst å justere kostnadsnivået. Nå kan man egentlig justere flere ganger om året uten stor dramatikk.
Så får vi jo se da om man greier å utvikle spill som selger godt nok til at aksjen reprises med denne strategien.

1 Like

Funcom har jo en ganske grei kasse nå også. De har jo penger til litt over et år totalt uten inntekter. Funcom har jo også denne gangen ikke bare vokst internt, men også via publishing-avtaler. Dvs at de kan justere opp/ned kostnadsnivået sitt ved å stå for flere eller færre publishing-titler. Helt uten å måtte si opp folk og skape uro. Rui var jo ganske klar på at det er veldig destruktivt for arbeidsmiljøet og effektivitet.

5 Likes

Ja, tycker de i mycket större grad sätts i det båset till trots för förbättrade fundamentala forhold. Vi får se vart det bär, men jag ger i alla fall mig själv en bunt nya Funcom-aktier i tidig julklapp :santa:

1 Like

Har og køber funcom, udelukkende oga det fundamentale.
CE har tjent sig hjem mere end en gang, gætter på at MYZ allerede er tjent hjem.
5-6 spil i pipeline og penge på bogen, samt ingen gæld.
Funcom er latterlig billig nu

1 Like

Er enig i at mye ser bra ut, og jeg sitter på ca 40% av det jeg tør ha i Funcom. Men jeg avventer litt før jeg kjøper mer mest pga usikkerhetene i markedet idag. S&P har falt mye og kan falle mer. Det smitter over på Funcom desverre.

Ellers synes jeg det er litt skuffende av Funcom det de har klart å få ut av et så bra produkt. Hadde jeg jobbet i Bearded Ladies hadde jeg vært litt skuffet. Det ser ut som om de nærmest stoler på at produktet er bra nok til å selge seg selv. Det betyr at de ikke har tilført så mye annet en cash til samarbeidet. Dette igjen gjør at jeg er usikker op hva de vil gjøre for å selge Conan Unquoncuered.

Ikke at de skal lasse på med penger i markedsføring, men det å treffe riktig målgruppe på nett er en kunst. Jeg har har ikke sett en eneste reklame for MYZ på google eller Facebook, selv om jeg har søkt masse på det på nett. Kan de dette egenlig, eller må de ha pupper og peniser for å selge spill? Just asking…

3 Likes

MYZ er en ukjent IP, Conan er verdenskjent med mange filmer. Det er kanskje lett å glemme. :slightly_smiling_face:

1 Like

Men kjøper man alt som er Conan spill fordi Conan er kul? Og sprer det seg lettere på nett, eller bruker de kundelister for å selge nye spill av Conan? Hvordan sprer et spill seg lettere pga at man bruker ordet Conan når det ikke er en oppfølger til et tidligere spill?

Jeg forstår at man legger merke til spiderman spill mer enn andre, og at det er tilsvarende for Conan. Så ja, det vil ha en del å si, men det er et helt nytt spill. Jeg har ikke nok fartstid til å se effekten klart.

Nei hva skal man si, man må nesten klype seg selv i armen og kjøpe mer :money_with_wings:

Råere kjøpsanledning har jeg knapt sett.

Uansett, når markedene over dammen summer seg og får slutt på handelskrigen tidlig på nyåret så er det opp fordi opp igjen.

Det er nå man må skille mellom emosjoner og vurdere den faktiske tilstanden i både Funcom og verdensøkonomien. I førstnevnte er kassen full, gjelden borte og prosjektene mange. Status for sistnevnte er heller ikke så gæli.

4 Likes

21 Likes

Då har vi kursen under Robur lägsta gav :rofl: 2.54

3 Likes

Synes Funcom holdt bra stand i dag.

Det er tydeligvis en grense for hvor billig folk er villig til å gi fra seg aksjer.

3 Likes

Holdt bra stand? den er ned dobbelt av det hovedindeksen er :s

Selv etter et fall på nær 50% fra topp

Det ser jo heller ikke lyst ut for i morgen?

image

2 Likes

Det som er kult er at kursmålene vi har snakket om tidligere er like inntakte da det fundamentale er det samme eller kanskje styrket som følge av feks kronekurs mot dollar.

Tja,

Tror jeg at Funcom kan stå i 30 kr igjen ? - ja!

Tror jeg at vi får det når resten av verden går labert? - ikke fan.