Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2018

Kanskje til og med EV/EBITDA

Eier aksjer som er kjøpt på gamle 2.34 og aksjer kjøpt på 18.50 så slikt sett så er det vel heller ikke det som er problemet :joy:

1 Like

Sanningen verkligen! (Nå skal det sies at jeg ikke har lært noen ting og fremdeles har lyst til å kjøpe mer til disse kursene…men nå er tom for cash så snitte ned videre blir foreløpig med drømmingen :blush:)

1 Like

Jammen det er jo fremtidige multipler man må tenke på når man kjøper en aksje da, ikke denne månedens.

CE slo bra an med kniven på strupen og tidspress. Noen jobber best under press, men ikke hvis presset blir så stort at man må ta snarveier på bekostning av kvalitet. Jeg mener dette bør tillegges viktighet for fremtidige utgivelser sammen med erfaring av å bruke verktøyet UE4. Nødvendig tid og ressurser i cash på bok vil øke potensiale til fremtidige lanseringer og derigjen salg av disse.

1 Like

og da blir jo funcom sin enda lavere :stuck_out_tongue:

I know - derav bullcaset.

Funcom innleder 2018 gjeldsfritt, med 2+ gode inntektsstrømmer, samt med 2-3 spillslipp.

Diskusjonen ovenfor ble, såvidt jeg forstod riktig, innledet med at X multipler var høye. Hvilke (utover evt. P/E frem til Q4) vet jeg ikke.

Det utgangspunktet synes jeg er rart, nettopp fordi eksisterende multipler er lave, og de fremtidige kan forventes å bli enda bedre.

Så vi er mao. enige.

Edit, og no offence til noen:

Funcom har vært- og har bare blitt mer attraktivt som case hva gjelder multipler. Så når noen kommer på banen og snakker om «multipler» og at de er / har vært høye, så lurer undertegnede på hvilke det er snakk om.

2 Likes

Det jeg lurer på (bare for å lære litt av deg) hvorfor kursen til Funcom ser slik ut når nesteår alltid er bedre enn det foregående året. Skal ikke kursen bare vokse og vokse da? Lær meg så jeg forstår.

Greit å være kritisk til Funcom. Det er lov og viktig med flere stemmer her inne. Nå synes jeg derimot du troller litt…

Det kan være, men det er jo litt trolling den andre veien spør du meg. Jeg har jo sakt at jeg synes det er lite sannsynlig at Funcom får den ene hiten etter den andre, noe denne grafen viser. Funcom leverer 2(kanskje 3) spill nesteår som publisher. 1 spill som publiser er vel tilsvarende 1/2 spill som de leverer selv, dvs at de leverer 1/2 + 1/2 = 1 spill sikkert til neste år, og kanskje Coopen. Kommer Coopen shooteren til nesteår, noe jeg ikke har inntrykk av, så ser bildet litt annerledes ut.

Skal de to publishingspillene levere tilsvarende det de har fått inn i år, må nesten begge to selge opp mot millionen, noe jeg føler er relativt lite sannsynlig. De får nok inn en del fra CE og MYZ også, så kanskje jeg kan moderere det til 700 000 basert på det. Fortsatt lite sannsynlig.

Om vi tar diskusjonen på en graf som starter i forkant av Conan EA så er kanskje jeg, @h3nk1 og andre villig til å ta diskusjonen med deg, men når man klipper ut en graf som starter i 2013 så blir det litt vanskelig å se at du ønsker å få noe fornuftig ut av det ordskiftet…

1 Like

Det blir bare 2 år, det er litt lite når det kun er ett spill som genererer 90% av inntektene i hele tidsintervallet…

Jeg overlater fakkelen til noen andre :fire:

Ha en riktig god aften og god nyttårsfeiring alle :v:

10 Likes

Om funcom leverer 2 spill i 2019 og 4 i 2020 eller 3 og så 3 spiller ikke så stor rolle hvis man klarer å se det større bildet.

Det jeg lurer på er om funcom kommer til å øke satsingen sin utfra det som ser ut til å være 50% - 100% avkastning på MYZ. De har cash til det. Da kan det fort bli 4 eller 5 spill i 2020. :sunglasses:

6 Likes

Jaja, men bør du ikke justere noe som helst for hva som har skjedd underveis? Mener du virkelig at en aksjekurs på et selskap full av gjeld med en dyster fremtid bare flyter inn et selskap som nå viser det motsatte?
Hvordan korrelerer dette sånn egentlig i din verden? :sweat_smile:

1 Like

Ja, om de klarer å få opp frekvensen så endrer ting seg. De må bare passe på så de ikke kommer i likviditetsskvis slik at de må sende halvferdige spill ut i markedet. Litt usikker på hvor mye de har investert i MYZ også, det er en del uklare tall i regnskapet.

1 Like

Det ser man… torsteinius… du får en del mina för 30kr… passar dig? Eller ska du hela natten försöka överbevisa andra? Halleluja :rofl:

1 Like

Det er greit at folk prøver å forklare eller vise utregning på mening om ting er dyrt eller billig. Sålangt har det vært nada.

Er bare å skru på mental mute og ikke bry seg så mye om de postene.

2 Likes

Jeg får de billigere på børsen, har litt også.

Joda, kommer begge spillene i Q4 2020 er det ikke bra. Funcom vil jo ha fin cash Flow framover med inntekter fra CE og MYZ uten noe særlig utgifter. Resultatet blir dog trukket ned av nedskrivninger.