Er forsåvidt enig med deg, men har begynt å få litt erfaring med dødperioder i Funcom og har på følelsen av at det kan bli en del kjedelige stunder før 2020 kommer dersom de ikke klarer å klemme inn 3 spill i 2019. Dvs, kjedelig for eiere av aksjer, bra for kjøpere. For de tolmodige har det lite å si. De bør selvfølgelig ikke forhaste seg av den grunn.
Tok en ny vri i år, hadde regnet med ribbe og indrefilet i julen. Men under forholdene i Funcom ble det boksmat istedet (takk alle involverte). 5 bokser = julemiddag.
Visste dere at det er priskrig på boksmat om dagen? 25×5 er innafor

Så det fundamentale er bra, men vi skal ned allikevel?
Skal jeg spå 2019, så går det opp i forkant av årsrapporten, deretter dump, så opp før når CU lanseres, deretter dump, så opp før RP spillet, deretter dump, så litt opp på slutten før 2020. Når tallene kommer, og dersom de er lavere enn 2018, så skal man ikke se bort ifra at kursen er lavere på slutten av 2019. Kommer selvsakt mye an på Makro-tilstanden.
Så markedet ignorerer fullstendig Conan spillet i 2020 som har mye større potensiale enn CE? Jeg er skeptisk…
Coop shooter vært på konseptstadiet i lang tid (har vært en del av kvartalsrapportene siden 2016 at det amerikanske studioet har ett spill på konseptstadiet), gikk inn i pre-production i mars, produksjon i Q2 2018 og full produksjon i Q3 2018. Vi vet også at Funcom sin strategi er at spill skal være i full produksjon i 1-2 år og at de skal lansere ett spill per år. Vi vet også at de forsøker å jevne ut inntektene over kvartalene så det ikke blir ekstremt store forskjeller fra kvartal til kvartal, og fra år til år.
Jeg føler det er veldig rart hvis Funcom på Q3 2018 rapporten visste at de sannsynligvis ikke lanserer noe egenutviklet spill i 2019 men samtidig presenterer følgende informasjon som en essensiell del av kvartalsrapporten:
“New internally developed games” skal i følge planen øke med +1 i året. Hvis de var usikre på dette for 2019 så ville jeg tro at tallet hadde vært 0-2 i stedet. Tross alt har 2017 og 2018 kun gitt Conan Exiles, og hvis 2019 gir null egenutviklede spill og 2020 gir 2 så er guidingen fra Funcom misvisende (dvs, den er misvisende hvis Funcom på Q3 2018 rapporten visste at de sannsynligvis ikke vil lansere noe spill i 2019, ikke hvis de på ett senere tidspunkt finner ut at de må utsette - da er konklusjonen i steden at de ikke klarer å levere i henhold til guiding).
Jeg antar derfor at Funcom ønsker å lansere coop shooter i 2019, enten i Early Access eller ved full lansering, men at de enda ikke har bestemt seg for hvilken strategi de skal følge og at de vil se an hvor langt de kommer i utviklingsprosessen før de tar en beslutning.
Hvis man mener at Funcom sin kvartalspresentasjon enten er misvisende, eller at selskapet sannsynligvis ikke klarer å levere i henhold til guiding, så bør man jo åpenbart ikke være investert i selskapet. Da forventer du jo skuffende nyheter, og all logikk tilsier at i så fall vil kursen gå ned.
Q4 2018 er i slutten av februar, omtrent ett halvt år etter at full produksjon startet, og 11 måneder etter at spillet gikk inn i pre-production. Jeg håper at selskapet kan si noe om hvordan de ligger an på det tidspunktet, men hvis ikke så vil vi nok få vite dette på Q1 2019 rapporten som kommer omtrent når Conan Unconquered blir lansert.
Uansett, jeg gjentar min tidligere konklusjon om at før vi vet noe mer om spillene til Funcom så er det bortimot umulig å estimere inntektene for 2019. Vi vet ikke lansering, IP, kvalitet, har ikke sett trailere, kan ikke måle hype, vet ikke prising på spillene, eller kostnader på spillene. Vi vet heller ikke planene for coop shooter. Denne generelle usikkerheten grunnet manglende informasjon tynger selvsagt kursen for tiden.
Jeg ser fram mot gameplay trailer for Conan Unconquered og deretter Q4 2018 som jeg i utgangspunktet tenker vil berolige en del bekymrede personer - men det får tiden vise Fram til da vil nok først og fremst makro styre kursutviklingen.
En god stund vil de ignorere det, ja. Inntil det begynner å se virkelig ut og man begynner å se potensialet. Blir litt som CU nå, man vet noenting om spillet ennå, og ennå mindre om hvor mye det vil selge. Eneste man vet med sikkerhet er regnskapet. Over tid vil, om de klarer å holde en fin trend i KPIene, potensialet til Funcom gå inn i bevistheten til investorer. Men det er en grunn til at ingen vil skrive analyser om Funcom ennå. (Dersom noen skriver analyser basert på det Funcom har levert til og med q4 2018, så kan det være at det endrer ting en del selvsakt.)
Det som er hoved ex-faktoren i Funcom er hvor mye de klarer å få ut av hver investerte krone. Om det er spill de lager selv eller om det er spill de får andre til å lage, de må klare å generere overskudd i en forutsigbar form. De har ikke veldig lang historie i så måte så de har fremdeles noe å bevise mener jeg i hvert fall. Pr idag har de levert CE (suksess) og MYZ (overskudd, men hvor mye) å vise til. Med bagasjen til Funcom er kanskje ikke det nok til å overbevise selv om de har gjennomført en snuoperasjon og fått inn ny ledelse.
Tror man det er samme funcom nå som tidligere er det jo bare å skygge banen.
Forskjellen ligger jo i at der de tidligere bommet med år bommer de nå med måneder og de tar gjerne avgjørelsene flere kvartaler i forveien, ikke et par mnd før forventet lansering.
Dette gjør at analyser de har gjort av markedet fortsatt er relevante ved lansering. Kostnadene er også sterkt redusert, slik at selv om de bommer er sjansene for å gå i null gode.
Som jeg ser det så er det veldig god risk/reward i Funcom. Man må selvfølgelig beskytte kapitalen sin så godt som mulig. Jeg har lykkes med det i en begrenset grad i Funcom. Hvis markedet krakker er det få aksjer som er ok å sitte i. Er det bare en korreksjon…
Du pratar om att 2019 inte kommer bli så bra som 2018. Jag gillar resonemanget för det känns som den största delen av marknaden tänker samma som du. Tror man att 2019 kommer bli ett bra år med så sitter man ju ett rejält informationsövertag nu.
CE har inte slagit av på takten. Tvärtemot. Dubbla kundbas idag mot Q4-17. Spelet växer och det finns väääldigt mycket kvar att göra på spelet.
- Optimera mera
- Content med sorcery, dungeons, mounts, DLC osv osv
- f2p weekend och bara haft 50 % rea. Underskatta inte hur många som vill köpa spelet för 9.99 dollar och sedan effekten av att de köper DLC.
Sedan har vi MYZ som på 1 månad sålt runt 150-200k. MYZ har ett högt baspris så kommer sälja bra på reor under hela 2019 sedan får man inte utesluta expansioner, dlc osv osv.
Förutom detta ska 2 publisher spel med expansioner, DLC osv komma ut 2019.
Glöm inte att Funcom sagt att deras interna produktioner ska ha en max produktionstid på 2 år. Den ska variera mellan 1-2 år. Premium shooter spelet har varit i full produktion sen i början av Q2-18. Finns definitivt chans att spelet kommer i Q419-Q120.
Sedan ska man presentera MINST 2 publisher spel 2019 som ska släppas 2020.
Sedan har vi generella bolagsnyheter som exempelvis möjligt förvärv och andra saker. Tex. 2 tv serier produceras nu, en Conan av Amazon och en av Secret World.
Man måste kunna se det på ett längre perspektiv och inse att när spelen skeppas ut så blir man inte lika beroende av en titel. CE är inte dött på låååånga vägar.
Få tak i en graf over mcap på funcom så ser du at selskapet øker i verdi
Jada, mye som skjer. Jeg håper på det beste, men du prater om som om det bare er inntekter hele veien, det er jo utgifter med hvert eneste spill også,
Senaste kvartalet är väl ett kvitto på att de är extremt duktiga på att hålla i utgifter.
Det är klart att det är utgifter också men om du inte tror att Funcom klarar av att driva projekten med positiv Roi så är du i fel bolag.
Inför ett enskilt släpp finns alltid risken att det inte kommer vara profitabelt men i takt med att Funcoms spelportfölj ökar så blir den här risken inte lika stor för bolagets överlevnad.
Det er vel også noe med å gå litt inn i hva man egentlig regner på. Dvs. din tankegang er en helt annen enn hva de proffe tenker, de mente aksjen nå nettopp var billig på 20,-.
Hvem som regner “riktig” blir jo da spørsmålet.
Og dette er sett bort fra en makro som har en ikke-eksisterende reell påvirkning
@torsteinius Du nevner cash skvis i ett innlegg tidligere her.
Der tror jeg att jeg kan berolige deg noe.
Cash beholdning Q3 2017 var : 8481 Mill US
Q1 2018 var: 16533 US
Q2 2018 var: 18250 US
Q3 2018 var: 20923 US
Q 4 vet vi jo ikke enda, men blir ikke overasket viss den er nærme 25 Mill US. Så jeg sover ihvertfall ikke dårlig når jeg ser denne utviklingen.
25MUSD er kanskje litt mye, men 22,5-25MUSD er nok rimelig sikkert. At Krona er supersvak er jo faktisk ekstremt positivt for Funcom siden de har størstedelen av utgiftene sine i kroner.
Når slippes neste aksjonærliste?
Mye cash er også i nok som en hedge, dersom de ikke har endret praksis
Funcom pleier å legge ut ny liste en gang i kvartalet eller noe sånt. Men er bare å bestille ny liste hos DNB. koster 350kr.
Hvilke incentiver har ledelse og styre?