Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2019

Hvordan er Funcom priset ifht snitt PE på spillselskapene i feks Sverige? Noen som har denne oversikten?

THQ och PDX har P/E mellan 40-60.

Har du mulighet å sjekke snitt av flere? Ville vært interessant :slightly_smiling_face: thq og pdx er vel i en litt annen situasjon?

Litt som det jeg snakket om bare at jeg sa 5 kroner over natta. Hvis atte om atte. Fullt mulig!

3 Likes

Nåja, det kommer helt an på om ikke “alle rallytendenser blir stoppet hardt og brutalt”.

2 Likes

Svarer her for å holde trådene ryddige…

Vel, det kan jeg godt forstå med utgangspunkt i hva som er normalen her inne i circle jerk. La meg gjøre et forsøk på å oppklare det hele.

Jeg har samme beholdning som forrige uke. Laster ikke fult før på vesentlig lavere kurs eller brudd opp av fallende trend.

To vesentlige faktorer:

#1
Det er stor forskjell på å baisse og det å tørre å være ærlig på hvordan man tolker aksjekurs utvikling opp mot det fundamentale. Jeg er ikke redd for å påpeke vesentlige negative faktorer selv om jeg sitter med aksjer i selskapet. Jeg antar du refererer til mine innlegg tidligere i dag, som er min tolkning av hvorfor aksjen handles på dagens kurs. Nå er det en gang slik at majoriteten av de som trader Funcom er på dette forumet, samt i stor grad sitter med tilnærmet samme bilde, men det skrives sjelden rett fra levra. Slikt skal pyntes på og ellers sutrer og gnåler man om roboter og trading i stedet. Som om robothandel og tradere er noe unikt i Funcom.

#2
Aksjekurs perspektiv kort vs lang sikt
Selv om Dune ser veldig, veldig bra ut for Funcom vil ikke dette vises i chartet før snøball effekten kommer inn i spill. Skal vi spille videre på den, er det enda sommer og langt fram til rim i barten og enda lengre fram til man kan sette fart på en snøball.

5 Likes

Greier Funcom å vise nok til å skape store forventninger eller vise til veldig gode resultater er det ingen potensielle kandidater for slike oppførsel som er store nok til å å stoppe et ekte rally.
Ser man et ekte rally i emning vil nok de fleste ri bølgen i stedet for å være bremsekloss også.

2 Likes

Jaja er jo lov å håpe, men den mannen har jo noen millioner å leke seg med.

Jeg tror jo også den tiden kommer, hvor vi vil se Funcom reprises. Men så lenge han er inne med såpass beholdning som han har nå kan han når som helst kjøre den ned til det nivået han ønsker.

Har du glemt hvor stor omsetningen i Funcom var rundt CE hypen, Funcom var oppe på topp 5 mest omsatte aksjer på OSEBX sammen med den gang Statoil og de andre tungvekterne. Samt at du muligens overvurderer asp og hva man kan utrette med 1,5m aksjer når en aksje har fått skikkelig momentum.

2 Likes

Anbefaler deg å lese en deg opp på diskusjoner i etterkant av det “volumet” som ble produsert der, kunstig volum blåst opp av noen få aktører.

Jeg overvurderer heller ikke ASP all den tid han stod for mesteparten av volumet på top 20. Han er blitt litt mer forsiktig nå, eventuelt så avventer han til kursen er gått opp så han kan kjøre sin vanlige dump. Men han handler ikke fullt så mye mellom kontoene sine i alle fall som han gjorde før. I alle fall ikke åpenlyst.

Spørsmålet er jo hvorfor skulle noen gi han motstand når de vet de får aksjen billigere når han har gjort seg ferdig? Altså, når OSE og Stockwatch ikke gjør jobben sin og lar slike ting gå, så får vi slike situasjoner.

1 Like

Du glemmer Storvestre, Bagger og flere

1 Like

Jeg kjenner litt til teoriene i etterkant, jeg var med på det rallyet på godt og vondt husker flashing av store poster og intradags nedsalg som ikke lignet noe annet, men på tross av det gikk aksjen fra 6,5-8,5kr til 29kr. Men som du sier så er det de store gutta som bestemmer når rallyet skal få ta fart og hvor det tilslutt ender, men at det blir rally igjen når Dune og muligens coop shooter skal lanseres, det er jeg trygg på.

1 Like

Usikker på hva poenget ditt er. Maktkampen mellom asp og storevestre er ikke glemt om det er den du tenker på. Begge to er inne i bildet enda, jeg ser ikke for meg at de ikke blir å finne med stor aktivitet i topp20 listene når det smeller neste gang også. Samt tilskudd av nye storfisker.

1 Like

Ingen storfisker kjøper Funcom på børs nå basert på det fundamentale. Og jeg skjønner dem jo godt, for hvorfor skal de kaste bort tiden på å sitte langsiktig når de kan tjene langt mer på å ikke gjøre det?

Problemet slik som jeg ser det, er at Oslo Børs legger opp til at dette som foregår er lovlig. Man må jo skjønne det at en aksje skal prises etter markedsverdi så langt det lar seg gjøre, ikke en “manipulert” verdi som nå er tilfellet. Det er jo helt feil og jeg synes det er helt utrolig at det går gjennom.

2 Likes

Ville bare belyse poenget ditt rundt “bare” 1,5 mln aksjer. ASP har mye mer og mye større muskler enn som så. Om han og resten av gjengen hadde klemt til kunne vi lett gått opp mot hundre prosent den neste uken.

1 Like

@Hakon @koe
Tror mann i bunn og grunn er enige her, men å dekke “alle” poenger blir utfordrende i en skrivende post. Slik asp har holdt på, er ikke lovlig handel iht lovverket. Men håndheving er fraværende. Slik er det ikke bare i funcom men de fleste andre små aksjer.

Tiden for de gode gamle funcom rallyene er forbi, inntil neste store lansering. Da kommer småfiskene stimende og asp, storevestre mf sirklende like bak.

1 Like

Det er noen som lusker i sivet og dokumenterer det som skjer av handler, og er det mer snusk som skjer så skal det i det minste innrapporteres.

1 Like

Jeg har rapportert asp 3-4 ganger til Finanstilsynet og OsloBørs fra 2017-dd. Det vet jeg flere andre også har gjort.
Noe har skjedd de siste mnd basert på meldinger fra meglerhus og roligere gemytter, men det må straffeforfølges skal det bli tatt på alvor, på sikt.

4 Likes

Gjort det samme selv og blir bryst avfeid dessverre

1 Like

Jeg har ikke blitt avfeid direkte selv, mer indirekte :sweat_smile:
Fått denne av OsloBørs:
13

Intet fra Ft.

3 Likes