Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2019

Sykt! Han her må Funcom få til å spille sitt nye coop multiplayer shooter spill :wink:

7 Likes

Ja det og. Også må vi få han til å kjøpe Funcomaksjer for premien. Bør bli en fin gevinst om han går inn nå og sitter et halvår eller så.:champagne:

3 Likes

Blir en spennende tid fremover

  • Gamescon
  • Q2
  • Choop Choop

Et kjøp nå er nok ikke så dumt😉

3 Likes

Du glemte mom

2 Likes

Ja, tenkte mer på at alle de 3 kommer mellom 24.08-03.09. Kan fort bli et par gøy uker på rappen

Mom kommer litt etter👍

4 Likes

Jeg er ingen ekspert på Funcom, men registrerer at kloke hoder, mener at det ikke er risiko i aksjen.
La oss bare ta en kjapp titt på Murphy’s Lov.

Ingen ting er idiotsikre idiotene er altfor oppfinnsomme.

Hvis alt ser ut til å gå godt – så har man tydeligvis oversett noe

Hvis det er noe som ikke kan gå galt, så går det likevel galt.

Det er nesten alltid risikoen du ikke ser som dreper deg, men dere får bare leve i menigheten til Funcom-Freund som bare ser risikofaktorer i andre aksjer og ikke de han selv sitter i. Her er det mye optimisme-bias, bekreftelses-bias, og mest av alt: Dunning-Kruger-effekten som er gjeldende.

I aksjemarkedet kan selskaper som er i industrier med dårlige fremtidsutsikter være helt eksepsjonelt gode investeringer, mens selskaper med fantastiske fremtidsutsikter være helt elendige. Kan noen tenke seg grunnen til det? :thinking:

8 Likes

Jokes on you! Vi er bare asiatere her :smirk:

1 Like

Har selv en gambler i magen, men klarer heldigvis å begrense trangen til at den løper helt løpsk og hele porteføljen ender i ett og samme papir.

:sweat_smile:

Setter stor pris på å lese dine innlegg som ofte er fulle av interessante momenter og innsiktsfulle vurderinger. Er også enig med deg i at det er mye bias ute og går blant Funcom-aksjonærene her, men Murphys lov og at risiko eksisterer blir jo veldig generelt for en fundamentaltråd da… :wink:

Hadde vært veldig interessant om du med den fundamentalkompetanse som du viser i andre selskaper hadde vurdert Funcom mer spesifikt og gjerne med spesielt fokus på usikkerhetsmomenter og negative sider ved selskapets tall.

5 Likes

Den er så langt utenfor mitt kompetansefelt som du kommer, og da må jeg bare holde meg på en armlengdes avstand fra den rent fundamentalt.

Det jeg kan si noe om er at den har risiko knyttet til finansmarkedet, som alt annet. Jeg har sett sykere ting i aksjemarkedet enn at en aksje folk mener er “risikofri” kan falle 50%.
Det ble ganske klart synlig i Q4 2018 (edit). Den sammenhengen der må man bare forstå, for når markedet går åt skogen, da går alt. Det er greit å minne folk på at det ikke er noen aksjer som er helt uten risiko, selv om forskjellen er stor.

Det er en ekstremt stor forskjell på selskaper som er bunnsolide og selskaper på størrelse med Bisett Kebab. I tillegg er det åpenbart at de er helt avhengig av å levere spill, og det vanskelige med det er at det er en kontinuerlig prosess som aldri slutter.

Jeg tjente noen kroner på Funcom i 2007 ved å posisjonere meg før en eller annen lansering, på den tiden var jeg en ung blind høne, men noen korn fant jeg. :see_no_evil:

1 Like

I spillverdenen, så er det gjerne i at selskaper med vellykkede spill gjerne får gjentatte suksesser. Viktige faktorer er strategi,

Funcom har nå tre vellykkede lanseringer og en som ble mageplask. Sistnevnte er utfra mine beregninger, funcom sin minste. Utfra tidsaspektet, så ser det også ut som funcom så at det gikk ræva, og fikk spillet ut døra. I motsetning til hva de har gjort med de tre vellykkede lanseringene, hvor de har lagt på 3 - 6 mnd med polish. Dette gjelder også deres neste spill.

Nå er jeg kanskje litt naiv her, men jeg tror, utfra hva Rui har kommunisert og levert de siste årene, at evt store skjær i sjøen er at han slutter. Utenom det, så ser jeg på kan som en los som har tatt et synkende skip gjennom skumle farvann.

Har vært innom et noen spillselskaper og tenker at jeg har relativt god sans for når ting går rett og gal vei. Er bare å sjekke Stillfront og Starbreeze trådene. Gikk på en bitteliten smell i SB på vei ned, men var klar over risikoen, så posisjonen var minimal. Ca 5% av det jeg har i Funcom nå.

Solgte Stillfront for tidlig, men de gjorde en sinnsyk deal ikke så lenge etterpå, som man vel måtte ha vært synsk for å se komme. Dvs et svært tysk spillfirma som basically gikk på børs ved å bli kjøpt opp.

Jeg er heller ikke positiv til alt funcom driver med, og så store skjær i sjøen for CU. Noen av de samme er der for MoM, ikke bra, men langt fra alle faresignalene er de samme.

8 Likes

Sånne innlegg passer bedre i småprat. Det er heller ingen som har påstått at aksjen er risikofri.

Du har selv sagt at aksjen har formidabel risiko, dette er jo en fin tråd for å utdype hva denne risikoen består i.

Jeg tror det er flere som ønsker å lære hva du ser som alle andre ikke ser.

Folk kan også drite i å poste emojis på innlegg de ikke liker, vi har sett rapporteringene, derfor er innlegget flyttet. Men å poste emojis blir teit.

5 Likes

Finns väl lika mycket möjligheter och risker i de flesta aktier, inte bara i Funcom.

Noen som har estimert trolig salg for MYZ på Switch?
Utfra mine kalkuleringer så vil det selges ca 50k av orginalspillet på switch og 125k av DLC (alle platformer) den første måneden.

2 Likes

Det hadde jo vært veldig interessant å se hva du har lagt til grunn for beregningene dine?

Jeg har for det meste gjettet, ettersom jeg ikke har noe godt tallgrunnlag synes jeg. Det er verdt å ta med seg at det er retail release på PS4 og Xbox også, og at deluxeversjonen også kommer til å selge relativt greit.

Deluxe = original + dlc.
https://store.steampowered.com/bundle/11109/Mutant_Year_Zero_Road_to_Eden__Deluxe_Edition/

1 Like

Sleng gjerne beregningen inn i fundamental tråden. Så linker du den hit, så diskuterer vi den her.

Jeg har forsøkt å finne ut hvordan man skal estimere salg til Switch, og konkludert med at jeg ikke har nødvendig kunnskap til å estimere det. Jeg har hverken datagrunnlag eller noen gode kilder å gå etter.

1 Like

Her er en liste over spill som har solgt over 1 million kopier.

Det som kommer nærmest Mutant er Mario + Rabbids Kingdom Battle, som står oppført med 2 millioner kopier. Men siden de har Mario-ip’n er det vel vanskelig å sammenligne med.

Jag vet att den japanska tidningen Famitsu estimerar försäljning för switch på den japanska marknaden. Här är det i alla fall lite data att se på:

1 Like

Stille her nå… dvs «alle» fyller opp :wink:

1 Like