Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2019

Fucket opp en launch? Funcom gjorde vel ikke noe galt her, annet enn å bruke et dårlig publishing-selskap?

At de faktisk ikke greide Top 50. Skuffer jo litt. Men nå kommer choop choop. :grin:

1 Like

Hvis jeg ansetter en underleverandør for å gjøre en jobb hvor jeg har hovedansvaret så er det meg det reflekteres negativt på. Ja, dette var publishingsselskapets feil, men Funcom valgte dem, så jeg blamer Funcom. Det er tross alt det som betyr noe for aksjonærene. Hvilke valg de gjør.

1 Like
  • og de rettet opp feilen etter under 1 dag? Og konsekvensene av feilen har vi ingen grunn til å tro at er store. Skjønner ikke helt hvor “alt er så forferdelig” kommer fra her. Er det pga kursen?

Når review-copys inneholder denne feilen er det klart det betyr mye! Hvor mange reviews tror du blir revidert etter day-1 patch? Dette må i tilfelle være om dette er normal kotyme på Switch, noe jeg ikke aner om det er.

Herre fred :man_facepalming:

Det er en launch som ikke er uten utfordringer, den er ikke «fucket opp».

Anmeldelsene på Switch fra Nintendo sine outlets er ~80 / 100. Til tross for en tilsynelatende ikke optimal port til den håndholdte delen av Switch. Det sagt, en jævla gjøk hos BL eller det jeg antar er PR-byrået fucka opp og ga anmeldere feil versjon. Skaden er derimot begrenset da det tok timer og ikke dager å oppklare og kommunisere.

100% positive anmeldelser på PC. Noen dager utsatt på PS4. Sistnevnte var dårlig kommunisert og burde selvfølgelig vært unngått.

Dersom noen trodde dette skulle bli en GTS-hit ispedd hype har de tatt sørgelig feil i utgangspunktet. Hype (eller rally for den saks skyld) har man ikke sett på 3 år.

Dette er en launch av en utvidelse som vil selge jevnt og trutt gitt kvaliteten til banespillet, og som vil selge desto bedre ved salgsevents.

Men «fucka launch» og selge på 14-blank nå som TA er stygg på litt volum?

Tja, det gidder ikke jeg. Men ingenting ville overrasket meg mindre enn om lemenåret fortsetter og vi ser enda tristere kurser.

7 Likes

Hvem stenger med størst % nedgang i dag?

#1 Funcom

#2 Scanship

1 Like

Hvis kursen hadde vært +10% i dag ville du fortsatt vært like streng med Funcom? Case og kurs er to forskjellige ting i Funcom, det vet alle nå håper jeg. Uansett får vi vite lite før det har gått litt tid. Situasjonen er uoversiktlig nå, som alltid etter launch. Vi får bare vente og se om Funcom, reviews, steam eller andre kilder kommer med oppklarende info etterhvert på hvor i terrenget launchen ligger.

Ofte er det mye verre ting som skjer. F.eks. at man ikke kan komme inn på spillet (CE), at serverne crasher(World of warcraft), lange køer for å få spilt(World of warcraft) etc.

1 Like

Hehe, hadde kursen vært +10% i dag hadde jeg nok solgt meg ut for lenge siden :slight_smile:

1 Like

Altså. DLC PR har vært helt fin.

PC lanseirng har vært fin.

De dreit seg ut med feil version til Switch = ikke bra.
Og personlig synes jeg det er rart at ting er klare på PS4 om en uke.

Hvor mange har sett reklame for Anno1800 og arma 3 DLCen som kom igår? Akkuratt. Og de spillene har 10-40x mer salg enn Myz.

4 Likes

Kommer store spill hele tiden, men det har vært et dårlig år for gode nye spill hittil så Myz har nok en del interessenter som bare leter etter noe bra og nå finner Funcom sine spill. Så Anarchy Online bli nevnt blant gode MMOs for 24k viewers på Twitch for et par dager siden. Folk graver nå, tror det er en god tid for Funcom. ^^

1 Like

2 posts were merged into an existing topic: Norwegian - Småprat (NAS) :airplane:

Får du presset den ned så vi stenger på dagens laveste, @Cirmes? TA-strekene peker ned, så det er sikkert en fordel at kursen tegnes etter streken.

Her er det bare å avvente, grådigheten til de involverte er i kjent stil for stor til at dette er over allerede nå. Akkurat samme patetiske opplegg som alltid, som å se den samme dårlige filmen år etter år :sunglasses:

2 Likes

Ikke rart kursen er som den er :slightly_smiling_face:

så la oss holde fokus på aksjen og ikke personer.

Så slipper noen å få ferie.

2 Likes

Spillene blir nok levert, men du tenker på om de ikke leverer, dvs resultatet blir dårlig ala CU? Da er nok dagens prising ikke så halvgale vil jeg tro, om ikke neste storspill skulle slå an.

Edit: men kursen ville nok gått ned mer enn i dag om en storsatsning ville failet og kun solgt til halve kostnaden eller så. Men det er heldigvis ikke så mange eksemplarer som skal ut for å gå break even, CE var vel på ett i overkant av 300.000 solgte, om salget hadde stoppet det ville det vært å regne som en fail. Jeg tror personlig Conan Singleplayer leverer mellom 2-300.000 første mnd

Med P/E på 20, så er det vel visse forventninger innbakt allerede, men hvor mye?!

Funcom verdsettes ikke direkte ut fra “fornuftige” kriterier for verdsettelse.

Basert på inntektesestimatene til RedEye (eneste som analyserer Funcom) så kan fint kurs på 4kr forsvares i Q4 2019, 24kr forsvares i 2020, og 35kr forsvares i 2021. I tillegg har vel RedEye justert sine estimater for 2019 kraftig opp og ned kontinuerlig siden de begynte dekningen. Det sier seg vel selv at med usikre inntekter og så stort sprik i forventede kvartalsinntekter basert på når spill lanseres at det ikke akkurat er lett å konkludere med hva som er “korrekt” prising av selskapet. Selvsagt skal ikke kursen ned til 4kr, og like selvsagt får man ikke betalt for forventede inntekter i 2020 / 2021 før man vet noe om prosjektene.

Det kommer veldig an på om du tror RedEye treffer eller bommer, og hvor mye du vektlegger inntekter 2+ kvartaler fram kontra siste 4 eller siste 2 + neste 2. I tillegg blir historisk prising noe ødelagt av konvertibel gjeld og den finansielle situasjonen selskapet var i før lansering av conan exiles early access.

7 Likes

At vi i dag er på 13,87 med gammel kurs 2.77 Er for meg smått utrolig med hva alt Funcom har fått til. Vi er altså snart nede på Emikurs med Robur. Aksjer kan virkelig være uforutsigbare. Får vel trøste oss med att oppsiden blir bare større da. Om det da i helle tatt er en trøst. Og så har vi ennå ikke brukt noen kroner fra den emisjonen . Ikke værst bare det. :muscle:

4 Likes