Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2019

Ahh burde eg ikkje ha sagt det kanskje… ? Det hadde vært morsomt å sett^^, eg dealer med hva dere andre kaller lytteposter. :slight_smile: Bare øver meg og lærer. Så om eg ryker på stoploss så trenger ikkje noen å bekymre seg for at det kommer til å gjøre en forskjell :smiley:

Så er det kjekt å interagere litt med dere som faktisk har litt skikkelig tak på dette. Leser flere timer om dagen. :slight_smile:

1 Like

Var ikke rettet mot deg, kun et svært middels forsøk på humor :sheep:

2 Likes

Særlig! Men greit å si i fra med litt glimt i blikket da :sunglasses:

1 Like

Om du vil lære deg å trade eller hvordan tjene penger, så er dette neppe en representativ aksje🤣. Her er det litt sånn bakvendtland.

Om du er “forelska” i Funcom, har et lengre perpektiv en rundt neste sving og har stålkontroll på magen så er du på rett plass🙂.

8 Likes

Veldig bra sagt, men også…

Dersom du ser hvordan selskapet utvikler seg med høyere inntekter, stålkontroll på kostnader, aggressiv nedskrivning av utgitte spill, så mange nye spill som allerede er halvprodusert, hvor mye penger de har på bok, hvor lite gjeld de har og hvor bra bransjen og markedet utvikler seg (større enn film- og musikkbransjen tilsammen) så kan man også bare sitte rolig. Med fare for å være en av de som er forelsket i Funcom så er det jo bare desto mer fantastisk å se hvor sterk posisjon Funcom står i nå. Perfekt og ready for lift-off. Det helt uavhengig av hva man personlig syns om spillene de lager.

14 Likes

Jeg skal kjøpe mer. Mars er bonus måned :sunglasses:

3 Likes

Ja. For all del. Jeg er dødsimponert over selskapet. Hadde et, i norsk investorsammenheng stuerent selskap, hatt samme forutsetninger som Funcom har nå til å lykkes, så hadde ALLE villet ha en del av kaka.

De er golden i maaaange år om ikke de gjør noe alvorlig feil, og det er det ingenting som tyder på skal skje. Om potensialet reflekteres i aksjekursen etterhvert, så er det bare å lene seg tilbake å le hele veien til banken.:moneybag:

6 Likes

Alle som har fulgt med de siste par årene er innforstått med årsaken til at kursen er ræva nå.

Et fond eller to til inn og/eller analysedekning fra nye meglerhus og disse kursnivåene er et tilbakelagt kapittel. Oppkjøp er en annen mulighet i all den tid selskapet og caset er så sterkt som det er (på relativt lave kurser som dette).

Poenget er at man vil ha en stor del av beholdningen i Funcom. Bare det at SEB og Core har redusert freefloat med (minst) 700k hjelper.

Kan hende man må vente til 2020 for å se store prosenter, men det er ikke sikkert. Og har man ikke dårlig tid ser jeg få bedre risk-reward aksjer på OSE.

Som sagt før mener jeg Funcom burde byttet indeks allerede. Men det er en diskusjon litt på siden. Det sagt ville man ikke sett den type handel man har bevitnet en rekke ganger (for eksempel) på Stockholmsbørsen.

5 Likes

Nå vil jeg ikke snakke negativt om andre selskaper, men når man ser utviklingen til Nel kontra hvilke nyheter som har vært og Funcom sin utvikling kontra hvilke nyheter som har kommet så er det jo ikke til å fatte at Nel er opp 100% på samme tid som Funcom er ned 25% eller så.

CE vil jo gå i pluss så det suser lenge. Det har ikke kommet noen nye gode survival spill så CE er fortsatt topp notch i den sjangeren.

Dune åpner opp for helt nye fans. Mange fans. Trolig ca som Conan.

Nytt Conan spill der man får spille som Conan selv. Etterlengtet og sterk merkevare. Ikke sånn som Mutant. Mye mye sterkere merkevare. Så CU vil også nyte godt av det, selv om det har mindre budsjett.

Alle spillene lanseres som multiplatform. Globalt og på mange språk.

Potensialet bare i 2020, 2021, 2022. Herregud, det er ikke ett selskap på Oslo børs jeg heller ville hatt. Man må bare ha tålmodighet.

Og før @Krafer gir meg en smukk som emoji, jeg har ikke solgt en Funcom aksje. Kun kjøpt. Og ligger fortsatt i minus. Så helt ærlig snakker jeg ikke opp kursen for å selge. Jeg blir bare glad når jeg stadig ser høyere kurser og deler gleden gladelig :kissing_heart:

12 Likes

Og en annen ting, På Mutant så er jo Funcom bare publisher. CU er work-for-hire. Altså Funcom betaler Petro og beholder alle inntektene? Stemmer ikke det? Dette kombinert med ca dobbelt så mange solgte blir jo et helt annet inntektspotensiale. Jeg tror CU vil selge minimum dobbelt så mange. Fra der og oppover. Det er basert på sjangeren. CU treffer markedet når sjangeren er sulteforet på et nytt bra spill. Da er det perfekt å ha Conan merkevaren.

2 Likes

:church:, where i heal my hurts. :church:

Du ser nicket mitt er “alt i exiles”.

Min første aksje. Min første fordobbling… need I say more…

“Eg klarar isje å slutte”…

:smiley:

7 Likes

Jepp, men også dobbelt så store utgifter hvis det ellers er likt. :slightly_smiling_face:

1 Like

Ja, men den er jo allerede tatt. De har vel betalt Petro underveis? Vil ikke tro at de har jobbet i halvannet år (eller 2) uten betaling.

Edit: Ikke alt selvsagt. Spillet blir jo fortsatt jobbet på helt til lansering (og etterpå).

1 Like

Mitt råestimat som ikke tar hensyn til mersalg for DLC er i dag er at Funcom “tjener” (inntekter minus kostnader per spill) i 2019 følgende i 2019 per solgte spill:

MYZ: $9.56 av en gjennomsnittlig salgspris på $30 (Bearded Ladies får 50% av inntekter).
Conan Exiles: $22.08 av en gjennomsnittlig salgspris på $35.
Conan Unconquered: $16.41 av en gjennomsnittlig salgspris på $30 (Petroglyph får 10% av inntekter).
Rock Pocket Games skrekkspill: $20.85 av en gjennomsnittlig salgspris på $35 (Utvikler får 10% av inntekter).

Stor usikkerhet selvsagt, og selges en større del av spillene på salg eller i fattige land med billigere pris må selvsagt prisen justeres noe ned. Samtidig vet vi ikke prisingen av spillene før det nærmer seg lansering.

Jeg hadde også satt stor pris på om noen hadde tatt en kikk på regnestykket og sett om de så noen åpenbare feil. Jeg har som utgangspunkt at 3% unreal engine regnes av salgspris (også før Steam tar 30%, og at Petroglyph ikke betaler lisenskostnad da jeg antar at de bruker sin egen engine). Dette er jeg usikker på hvorfor jeg bruker, det er ett gammelt tall jeg har brukt en stund og jeg husker ikke hvor jeg har det fra. Hjemmesiden til Unreal sier lisenskostnader er 5% men at man kan betale en sum penger for å få lavere prosentsats (noe som vil gi mening for kommersielle studioer som Funcom). Jeg har googlet og funnet 0.15 Euro som pris på Denuvo piratkopibeskyttelse, og antar at prisen er den samme i dollar (og ikke 0.17 eller lignende hvis man skulle konvertert). Noe usikker på om MYZ fortsatt betaler denne kostnaden da de har deaktivert det fra spillet… sannsynligvis ikke? Jeg har derfor delt den i 4 der (en del spill ble jo solgt før kopibeskyttelsen ble fjernet).

Kostnadene ved utviklingen skal skrives av, sannsynligvis over 18 måneder som MYZ.

13 Likes

Veldig bra Jcp! Så på tallene og jeg er enig i alt det. 10% kunne vært 5-15 på Heroic så midt i mellom er bra der. Noe usikkerhet i den prosentsatsen. Salgspris inkl. rabatter vil nok være et noe lavere tall etterhvert.

3 Likes

Takk for at du deler. Håper jeg får tid til å sette meg ned og bruke noen timer på 2019-estimat i (relativt) nær fremtid.

1 Like

At Funcom altså vil tjene nesten dobbelt så mye per spill som Mutant er nok helt korrekt. Og når de da også nesten garantert kommer til å selge dobbelt så mange så blir ikke 2019 så galt heller. Dette er en perfekt match med Steam. CU altså. Jeg er mye mer usikker på hvordan det blir mottatt på konsollene. Det har jo egentlig alt med hvor bra gameplayet blir på de. Men det er nok et mer typisk Steam-spill uansett. Og det trenger ikke være negativt. Det var jo Mutant også.

Slippes kun på Steam / PC :v:

RTS og konsoll er dårlig match.

1 Like

Ok greit. Jeg skjønner det godt ja. Men tror jeg har sett at alle andre spill Funcom kommer med nå fremover skal lanseres på multiplatform. En vesentlig del av Funcom 2.0.

Utelukker ikke at det er en mulighet - men vi har ikke fått noen signaler i den retning enda :slight_smile: