Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2019

Var kan jag se alla insiderköpen i Funcom och andra norska aktier?

https://newsweb.oslobors.no/

1 Like

Hvilken tidsperiode er det du tenker på?
Og hva/hvilke aksjer er det du definerer som free-float?

Nå tenkte jeg på de siste par ukene, hvor blant annet Core Ny Teknik har kjøpt over 1 million aksjer og lagt i skuffen. Free-float er free-float…? Altså de aksjene som trades / omsettes kortsiktig. Når det blir færre av disse blir det vanskeligere for enkelte (slik de har hatt for vane) å tegne aksjekursen på en…innbringende måte.

https://investinganswers.com/financial-dictionary/stock-market/float-1078

Liten free-float betyr gjerne mer volatilitet som sådan. Men i tilfellet Funcom, som de fleste her inne mener er billig gitt fremtidsutsiktene, så vil kursen gå desto raskere opp i det øyeblikken noen nettokjøper aksjer.

Når mange aksjer havner på langsiktige hender på kursnivå X, så utgjør dette naturlige gulv - for eksempel Robur og nå senest Core. Hvis selskapet gjør det bra, og salgsviljen kombinert med freefloat er lav, så vil den reprises raskt i det øyeblikk andre større aktører også ønsker å skaffe seg et knippe aksjer.

2 Likes

Det med freefloat er jo tydelig når folk prøver å handle 10-20-30k aksjer da stiger kursen rimelig fort.

1 Like

Og pga dette er free float kraftig redusert ?

Det er jo opp til deg selv å vurdere hva som kvalifiserer til “kraftig”. I Funcom har det vært mulig å tegne kurs med et ikke veldig-stort antall aksjer når volumet er lavt.

Uansett, det er visstnok andre enn Core som også har kjøpt ikke ubetydelige antall aksjer, men som ikke synes på listene.

Lurer på om redeye må oppjustere sine Q1 estimater, blir spennende å se på toppsellers etter gratis “helgen” er over :thinking:

Ja men lurte på om du knyttet det opp mot noe mer spesifikt enn bare at CNT hadde kjøpt litt.
Feks. topp 20 listen. Topp 20 har jo sittet på 69-72,6% av aksjene de siste 9 mnd. Med 70,48% på siste liste. Topp 20 (med definitive unntak) representerer jo ofte en mer stabil aksjonærgruppe enn de utenfor.
Synes ikke det er så mye som tyder på at free float er så veldig redusert jeg da.

Adjektivpreferanser til side: selv så lite som 1,5 millioner færre tradingaksjer har noe å si for Funcom-handelen.

Om det er ASP som sitter på 1,2m aksjer eller om det er et fond spiller ganske stor rolle da, blir ikke reflektert i topp 20 lista :stuck_out_tongue:

Derav:

mm, free float har vel kanskje blitt redusert med 2-3% av fondet. Spørsmålet er om de er ferdige. Jeg synes 1,2m aksjer høres lite ut. :stuck_out_tongue:

1 Like

Fondet er jo mye mindre, hvor stor % utgjør Funcom?

Vi snakker om hvor mye mindre free float har blitt, ikke hvor stor aksjeandel fondet har. Aksjene til Jebsen, det andre svenske fondet osv tar jeg ikke med i free float. :slight_smile:

1 Like

Nå er det jo ikke bare top20 som holder på aksjene sine, så selv om TOp20 sin andel er lik så kan freefloat fortsatt reduseres.

Mon tro om det var siste dump på bid i dag.

Godt å se at :hotdog:-fingrene lever.

Ser at 15,5 ordren min gikk inn ;D
( da er det strake veien ned til 13,50).

4 Likes

Min gikk inn den og gitt :see_no_evil:

1 Like

med tanke på att det är så många på topp 20 listan som antingen köpt eller sålt efter varje lista som ni plockar ut så säger de ju sig självt att free-floaten fortfarande är hög. Behövs fler som Core