Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2019

bilde

1 Like

https://www.afm.nl/en/professionals/registers/meldingenregisters/bestuurders-commissarissen?KeyWords=Funcom#results

2 Likes

grymt! den jag ville ha. tack

1 Like

Får håpe Tencent kommer og kjøper noe av free float’en, slik de gjorde i Fatshark. Men Tencent har som tradisjon å investere i selskaper som er «best in their genre», og der er vel ikke Funcom enda, eller?

Det er nok bare noen som trader trendkanalen.

1 Like

11/03-2019 16:24:26: (FUNCOM) Press release: Funcom celebrates ?Anarchy Online?, the first Sci-Fi MMORPG

11 Likes

Tok 5k til i dag. Er ikke ferdig handlet😉

6 Likes

Har også startet så smått😊

Ja de är nu man plockar på sig inför 2020. Nästa år finns de potential för 40-60 nok imo. 3 miljarder i BV är ingenting med den portföljen man håller på att bygga upp med spel och 2 interna spelsläpp nästa år.

4 Likes

Hvor mye på Funcom ha i pipeline + andre evt faktorer for å i det hele tatt nærme seg THQ i verdi? Er et vanskelig spørsmål, men er interessert i å høre andres tanker rundt dette :blush:

Hvis de lager det neste pubg så holder det med 1 :wink:

Se på publisher spillene til Funcom, her handler det om å dekke inn kostnadene relativt kjapt for så å høste når det kommer på salg, rimeligere produksjon av Dlcs som gir mersalg osv. Fortsetter de i samme tralten som de gjør nå vil bunnlinjen sakte men sikkert vokse. De holder kostnader nede som gir en edruelig break even.

Det som gjør det spennende for min del er om de engang treffer og selger 10 mill spill med de samme utvikingshorisonter og kostnader som de har i dag. Conan singleplayer spillet vil bli utrolig spennede for min del, de solgte ca 1.4 millioner av Age of Conan før det ble f2p, og dette spillet har 2.5mill pluss spillere totalt. Da CE kom så vi boosten dette fikk, på tross av ett dårlig utviklet spill og mye problemer. Her kom det naturlig nok en masse spillere fra survival sjangeren også, ikke bare Conan fans. Så når de nå skal lanserer single player basert på samme gubben har de kanskje en spillerpool på 4 millioner som har spilt deres to foregående spill. CE fikk fort break even og det er derfor naturlig at dette spillet også potensialet kan kjapt begynne å tjene store penger ila få uker. Dette er jo fordelen med en kjent ip, og en sjanger de også har jobbet med i mange år.

Dune samme greia, de får automatisk en boost av å kunne bruke disse ipene. Så om de har tilsvarende budsjett som på CE så kan du veldig forenklet si at de “enkelt” kan tjene penger som gress takket være at det er kjent fra før å at de kan henvende seg til en haug med folk som kjenner igjen hva de lager.

Om de fortsetter å levere på publisher biten så vil den ballen fortsette å rulle, og selv snøen den ruller i kanskje bare er 1cm tykk så vil den legge på seg mye etterhvert så lenge den får fortsette å rulle.

Så har du ytterpunktene hvor de kan lage noe som ikke slår an, eller lage det neste store, blir som ett oljeselskap, om du har de rette verktøyene og har lisens til å lete på de rette stedene så kan de risikere å treffe ett stort felt. (i fall det er noen eldre Trygve H tilhengere som leser så skjønner de tegninga bedre).

13 Likes

Ikke at det har så mye å si men 1,4 mill er det riktige tallet.
“In today’s press release Funcom shared that Conan Exiles, the recently launched
open world survival game, is now the best-selling game in the company’s history.
Conan Exiles has surpassed Funcom’s previous record-holder, the 2008 massively
multiplayer game Age of Conan: Hyborian Adventures, which sold 1.4 million units
by the time it went free-to-play three years after its initial release.”

4 Likes

Takk, rettet. Det er absolutt relevant, det er break even på en publisher tittel det :wink:

Nei jeg sier ikke at det kun er topp 20 som holder på aksjene sine og det er heller ikke alle der som gjør det. Men Topp 20 er et naturlig sted å begynne å nøste i free float i og med at de tross alt sitter på 70% av aksjene.
Og så tror jeg generelt at man finner de mest stabile eierne på den delen av listen selv om det definitivt er noen unntak som ikke kan regnes i den stabile kategorien på topp 20 også.

Poenget var vel bare at jeg synes man bør understøtte påstanden om at free-float er kraftig redusert når man slenger den ut. Hadde noen slengt ut en like sleivete kommentar i negativ retning hadde man nok behørig blitt slått ned på. :slight_smile:

Hva mener du her egentlig?

1 Like

Jeg har fremdeles som drømmescenario at noen plutselig lager en total conversion mod for exiles som utløser hundretusener eller en million salg av spill helt på egen hånd, typ DayZ for Armed assault.

5 Likes

På investormøtet bekreftet de at det «ca. mest diskuterte temaet» ifbm. med CE var nettopp å legge litt ressurser ned i å typ slippe en «Battle Royale» (for eksempel) mod.

Det som svar på at jeg rakk opp hånda og spurte om de så på mulighetene i å gjøre nettopp dét.

3 Likes

At de selv skal gjøre det eller legge til rette for at andre hobbyister gjør det?

In-house.

Det sagt, tror ikke vi skal tolke det svaret som at de faktisk jobber med det, bare at det var flittig debattert.

Med tanke på hvor godt CE selger nå, og hvor positive reviews er, så er neppe diskusjonen død.

Ikke at de skal gjøre det, men at det var en feature de seriøst vurderte. Men som Rui også sa. Folk kjøper CE fordi det er en type spill. Ikke fordi de forventer funcom skal oppdatere det til å bli en annen type spill.

2 Likes