Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2019

Jeg har ett håp om at det går an å pusle sammen noe, men det blir jo ett puslespill som jeg kanskje ikke er kompetent til å løse :slight_smile:

Jeg er jo litt overrasket over typen oppkjøp Funcom har gjort her, for å redusere risiko, så er det jo ikke så dumt å sette ut endel av jobbene.

På den andre siden, hvis man tenker at Funcom vil sikre seg tilgang til kompetente utviklere som har vist at de kan jobben sin, og kan den godt, så er nok dette en god deal. Kjedelig hvis de for deres neste prosjekt ble nedprioritert og måtte gå til noen andre for å få gjort samme jobben. Det har de sikret at ikke skjer nå.

Hvis man tenker at dette er et ledd i Funcom sin vekststrategi, så gir det jo også mening, og siden Funcom mener det ikke er nødvendig å gå ut med summen de har betalt, så er den neppe veldig stor. Jeg tenker at hvis det var Bearded Ladies Funcom hadde kjøpt opp, så hadde alle her vært veldig positive. Noe å tenke på? :slight_smile:

3 Likes

Er mulig du ikke greier å løse det men tror vel kanskje mest det går på manglende brikker enn kompetanse :slight_smile:

1 Like

Nå har jeg vært grinebiter på det før, men nei - jeg ville ikke være positiv til ett oppkjøp av Bearded Ladies :slight_smile:

Jeg mener det er å pådra seg unødvendig stor risiko og personalkostnader. Man vet aldri hvem som var viktigst i ett sånt selskap, og om de vil forlate selskapet hvis det blir kjøpt opp.

Derimot er jeg svært positiv til eventuell ny publishingavtale :slight_smile:

De har akkurat levert et spill som mest sannsynlig har gått ca i null i løpet av første måned. For meg tilsier det at det er en gjeng kompetente karer som godt kunne vært en del av Funcom. :slight_smile:

Jeg liker organisk vekst best da, men jeg ser jo på Stillfront at en mer aggresiv oppkjøpsstrategi kan gi mye merverdi. :slight_smile:

2 Likes

Robotten er indstillet til ned i dag

Tipper dette er skattemessig fordelaktig

Perioden fra januar til og med Q2 2018 tror jeg vil bli påfallende lik de neste ukene og månedene frem mot Q4 (og analysedekning?), årsrapport og slipp av Conan Unconquered.

1 Like

Kunne ikke dette være et strategisk valg for ZPX også. At de var short for cash for å finansiere sitt eget prosjekt og funcom steppet opp som investor fordi det ser bra ut?

Yep, de får penger til spillet, penger i banken for å vokse, og eieren får litt aksjer.

Memes mens vi venter på at Bottolf skal slippe aksjen fri igjen :robot:

7 Likes

Har du uppdaterat din gaming-watchlist @Evilfreud ? Jag har sett på några andra spelbolag från c:a 14 dgr tillbaka och förutom Hugo (5th planet) är det ingen som ser lika turbulent ut som Funcom. T.o.m Starbreeze är ganska stilla för tiden…

Hade varit kul att se hur Funcom står sig i jämförelse med de andra. Gärna graf om du enkelt får till det :). Vill inte pålägga dig en massa jobb -bara om du har tid :slight_smile:

Det er bare å gå inn her: https://www.investing.com/equities/funcom-chart og maksimere tech-analyse vinduet og legge til de du vil sammenligne med via image -knappen. :slight_smile:

4 Likes

Tackar! :slight_smile:

Mutnant nummer 76, CE nummer 107.

Gode tider.

Edit: Fortsatt ca. det samme X timer senere.

2 Likes

Eftersom inga andra orkar räkna lite så gör jag det :slight_smile: Jag har estimerat Q4 själv (som såklart kan slå HELT FEL. Tror inte de gör jättemycket för nyckeltalen ändå.

Jag har helt enkelt jämfört 2017 med 2018. Det man kan konstatera följande är

  • 2017 hade Funcom skattelättnader på tidigare förluster över hela året. Därför är vinsten högre mot vad den normalt skulle varit.
  • i 2018 har Funcom, inklusive mina beräkningar för Q4 betalat 2,358 miljoner usd i skatter.
  • Klipper in ett stycke från Q3 rapporten “Growing investments into game development which are expensed for tax purposes create temporary differences which is expected to significantly reduce or eliminate the tax amount payable for the fiscal year 2018”. Detta innebär att delar eller hela skattebeloppet tas bort.
  • Jag har därför längst ner på bilden räknat på lite olika scenarion på nyckeltalet P/E. Det man kan konstatera efter Q4 är att på 13 nok så har FC P/E 16. Skulle de få skattelättnader på hela beloppet går det ner till P/E 12,3. P/E 32 på 26 nok och P/E 24,5 med skattelättnader.
  • Det vi får komma ihåg är att Q1-18 blev en förlust. Får vi vinst även i Q1-19 blir ju rullande 12 månaders P/E ännu bättre.

Att ett bolag som Funcom, med omsättningstillväxt på 47 % och en vinst tillväxt mellan 42-88 % beroende på skattelättnader är för mig helt otroligt att vi stampar nere på 13 nok.

Ett bolag som framgent kommer spotta ut produkter, DLC, expansioner, nya avtal, förvärv m.m är för mig förvåntansvärt att vi harvar här. Med denna tillväxten borde vi ligga på 25 nok.

Två faktorer som blir avgörande för att komma dit: Inflöde av kapitalstarka fonder OCH analyser!

Tack för mig.

31 Likes

Jeg har også regnet på det og tallene mine er ikke så langt borte fra dine tall. Det er jo noen kjempeusikkerhetsmomenter rundt MYZ og inntektsfordeling og hvor mye GamePass drar inn, men jeg tenker at du ikke har vært så aggressiv med forventningene du heller. :slight_smile:

Det som er mest positivt for min del er at Conan Exiles salget på Steam i Q4 2018 er ca like bra som i Q4 2017, men salget på Xbox er mye bedre også får man PS4 og Japan i tillegg.

Jeg lurer på om Funcom kommer til å øke Depreciation, amortization and impairment charges noe, ettersom jeg antar de begynner å skrive av MYZ-investeringen i Q4. Jeg tror du da fint kan legge på 200-300 TUSD vs Q3, så det blir ca 2000 TUSD, 200 TUSD mer enn det du har satt opp.

Her er Q3-tallene som referanse:
image

EDIT: også hvis noen lurer på hvorfor @antzzo har økt Operating Expenses i Q4 såpass mye, så er det fordi det er antatt at Funcom får alle inntektene fra MYZ og så betaler Bearded Ladies en royalty som i regnskapet blir ført som Op Ex. Det kan være pengen splittes på veien, i så fall blir Revenue og Opex tilsvarende lavere.

12 Likes

Nej precis. Mina Estimat för MYZ kan du se här https://twitter.com/EFattrac/status/1080182984626581504?s=19

Svårigheten är att avgöra hur avtalet ser ut. Men de vi vet är att som förläggare så tar du alla intäkter efter generella avdrag. Jag drog upp operating expenses för antar royalty kostnaderna ligger där. Jag räknar med recoup men ändå lagt mig konservativt på kostnaderna. Kan såklart slå helt fel detta

3 Likes

Hur har du kunnat se att Xbox gått bättre i Q418 än Q417 på Conan Exiles?:slight_smile:

Jag räknar ganska lågt på CE konsol. runt 1.5 musd i revenue. Jättesvårt att räkna där men lägre ratings mot Q3. Dock verkar Japan gått hyfsat i Q4 med. runt 200 ratings.

Busted! :wink: Har ikke tallene for Q4 2017! Jeg tenkte først å bare skrive konsoll-salg, men så tenkte jeg det var fint å få fram at CE på PS4 ikke ble solgt i 2017, så da splittet jeg det opp. Min antagelse er CE på xbox solgte veldig dårlig i Q4 2017 og har solgt ca 20k i Q4 2018 og at det derfor er en oppgang. :slight_smile:

For Japan, så regner jeg med at Funcom kanskje har en 30% cut, så ikke all verden. Nok en gang så vet vi ikke hvordan avtalen ser ut, men Funcom har vel solgt publishing-rettighetene i Japan?