Hmm, hvor har jeg sett dette mønsteret før tro?
Fikk fylt på litt i dag gitt. Fornøyd!
Dette har vi snakket om i flere aksjer, har vel vist seg å ha 0% innvirkning, eller mindre
-10% ?
Det kunne blitt stygt da fond skulle ut da funcom gikk ut av hovedindex i løpet av en dag, men da stod atle klar i sluttauksjonen. Mulig han hadde fått et tips på forhånd.
Mulig han vet hvilke dager indeksene endres ja. Tror til og med han har vært så hyggelig at han delte den infoen med oss her før.
Jo han har delt det men at enorme volum skal ut i sluttauksjonenhadde jeg ikke sett for meg.
Er halvårlig det endres, 1. desember og 1. juni. Offentliggjøres et par uker før hvilke endringer som gjøres.
En aksjonærliste tett opp til endringen vil jo si mye om hvor mange aksjer som kan forventes solgt i løpet av kort tid for selskap som skal ut av den.
At salget skulle skje på den måten det ble gjort sist hadde ikke jeg helt sett for meg heller da.
Hva som er rett og slett ufattelig er at Funcom fremdeles verdsettes til langt under sin gamle topp under lanseringen av CE.
Og siden den gang har vi snakket aksjen ned med jevne mellomrom selv om Funcom har gjort og gjør akkurat hva de sa/sier de har av planer.
For hvor mange år skal egentlig Funcom vise sine planer og MÅ de garantere suksess? Skal ikke en bunn på nedsiden snart prises inn til å være høyere enn dagens kurs?
Markedet har alltid rett? Really?
For å være slem med deg.
Funcom har kun bevist at de kan lage et eget spill, forvalte det og tjene penger på det over tid. Samt de har begynt å vise at de takler publishing bra. 2019 vil gi markedet mye mer svar på hvor gode Funcom er på publishin og 2020 vil bevise om funcom kan lage egne gode spill.
Risikoviljen i markedet er også helt fraværende som også straffer funcom
ASP har alltid rett
host Starbreeze host
…tror de hadde noe sånt som 12 “garantert suksess” (ihht. onns) prosjekter i pipelinen etter PD2. Tror det er noen som gjerne skulle sett den halve milliarden som skulle komme fra Smilegate når som helst.
Når det er sagt, så er jeg jo ening i at markedet ser ut til å være veeeldig skeptisk til Funcom.
Muligens pga. historien?
Det er ikke vanskelig å lage en case for hvorfor man bør være skeptisk til Funcom. Det er også derfor suksess på framtidige prosjekter ikke prises inn per i dag.
Det er ikke helt enkelt lenger heller gitt den store kontantbeholdningen og at løpende utgifter er såpass lave. Funcom må virkelig gjøre (så godt som) alt galt de neste årene for at dagens prising er kledelig. Les: Strategien med flere spillslipp og publishing betyr at det skal veldig lite til for at Funcom tjener penger, og desto mer til for at selskapet går i minus et år.
Ellers har både @Cheng og @Evilfreud gode poenger. X-faktoren (rent kursmessig) utelater dere riktignok begge, men det får vi bare la ligge.
Jeg tenker at for hver suksess Funcom får ut i markedet, så kommer forventningen til framtidige titler til å øke og prisingen på selskapet går opp. I denne sammeheng, så er MYZ en suksess, men negativt børsmarked og vanskligheter med å estimere inntekter gjorde at kursen gikk ned. Det var ikke mange som trodde på omsetning på over 8 MUSD, de fleste tenkte at disse kom til å ligge rundt 7 MUSD.
For min del er det usikkerhet rundt CU som trekker ned. Likte det jeg så av Moons of Madness. Jeg tror også Coop spillet som jeg antar blir basert på en av Mutant IP-ene vil gjøre det bra og Conan single player spillet har jeg store forventninger til.
Med en markedsverdi på 1,2 milliarder så er det jo noe suksess priset inn da
Synes ofte folk skriver som om Funcom er priset til en slikk og ingenting.
Er vel ganske vanlig at den gemene hopen på et aksjeforum ser for seg en lysere fremtid enn hva markedet er villig til å prise inn da.
@Christian, MYZ er nok helt sikkert et prosjekt som går i pluss men jeg tror markedet generelt var litt skuffet over performance. MYZ ble veldig godt mottatt og fått strålende kritikker men gjør det bare greit (ikke kanon). Hvor enkelt er det da å lykkes med andre prosjekter?
Så selv om MYZ bidrar positivt i Funcoms regnskap så tror jeg faktisk den relativt sett begrensede suksessen bidro litt til akjsefallet. Ikke lett å tilfredstillet markedet
@Krafer Poenget mitt var vel at når kursen gikk ned til 11,55 i slutten av 2018, så var det fordi folk feiltolket hvor bra MYZ og Funcom gjorde det. Det er jo først etter at de kom med Q4-tallene aksjen har blitt repriset.
Var ikke klar over at det var garantert suksess faktisk, bare at de hadde veldig mange kommende titler hvor alle skulle bli nye inntektsstrømmer. Noe de også trolig hadde blitt, dersom de hadde fortsatt med samme filosofien som gjorde at Payday 2 levde så lenge (og fortsatt lever), istedenfor å kaste alt av kvalitetssikring og kostnadskontroll ut av vinduet.
@Onns var jo lenge rimelig positiv til Starbreeze, men han endret jo oppfatning utfra hva Starbreeze klarte å levere. Det er jo helt villt hvordan de gikk bra et effektivt kostnadsfokusert firma til en skute uten styring. Det er som om Funcom plutselig skulle utsette de to titlene de har under utvikling i et par år og at CU aldri ble publisert. Det er ikke en logisk utvikling.