Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2019

Hundre tusen prosent enig👍

1 Like

Det här är väldigt stort för en (liten) norsk spelstudio!:

Hoppas Funcom har dem på radarn för ett potentiellt samarbete :slight_smile:

1 Like

Godt innlegg! Veldig bra, og tror du tar mange ting på kornet her nå :wink: En ting er forventingene om hva som skal skje, fordi slik har det alltid vært eller noe.

Noe annet er at man tror folk ikke lærer og utnytter erfaringer, for det er jo det man legger opp til. En grå masse uten evne til læring og erfaring. Uten midler til å gjennomføre. Men slik er ikke vi mennesker i lengden. Ei heller er maktpersonene særlig robuste når man går i dybden :stars:

I aksjeverden generelt setter man 5 år minimum som horisont for en investering, er kanskje noe å tenke på.

2 Likes

:clap: godt innlegg.

1 Like

Vis gjerne regnestykke og logikken bak dette :slight_smile:

5 Likes

Jeg bruker en strategi på Funcom som kan kalles mer psykologisk analyse. Kjøpt og solgt Funcom siden 2005 med ca. 3-400% avkastning totalt på den tida. Er litt vanskelig å regne totalt da jeg har handlet gjennom flere kontoer som også har inkludert en del andre selskaper så klart. Men det ligger rundt der. Sitter for øyeblikket med pluss på kontoen som de fleste andre etter en fantastisk utvikling siste måneder.

Det jeg tenker tilbake på nå er den gangen ASP sist snakket med oss her på forumet. Da skulle han i møte med investorer noen måneder frem som da var november. Han mente interessen for aksjen var fraværende. Han ville få fond og profesjonelle investorer inn og snakket mye med selskapet om dette.

ASP var etter mitt syn den som sørget for at aksjen snudde ned på tross av total snuoperasjon og at markedet så en strategi som utfolder seg omtrent akkurat som man håpet på etter Funcom endret fra å satse “alt på ett kort” til å spre investeringen på flere spill med kortere produksjonstid og heller øke investeringen på de spillene som lykkes.

Han har sikkert tjent penger på det samtidig. Men fakta er at vi trolig aldri hadde sett at Fond og store private svenske investorer hadde gått inn i selskapet om Funcom hadde fortsatt videre fra området 22-25 kroner slik det egentlig lå an til, uten hans handlinger (nedsalg). Nå vil Funcom sannsynligvis komme inn på hovedlista igjen som følge av økt omsetning i aksjen etterhvert som flere og flere fond kommer inn samtidig som det også gjør aksjen mer attraktiv for flere nye fond og større private investorer. Jeg tror vi kommer til å se ASP med 1 mill aksjer igjen snart. Han har ikke gjort dette for ingenting.

Tilbake til det psykologiske. Jeg tenkte hele veien at nedgangen i Funcom var for å få inn disse. ASP sa det også mellom linjene følte jeg. Alle var begeistret over suksessen til Funcom. Den nye strategien virket fra første start. CE ble suksess og fikk mer midler. Suksessen fortsetter. Nå lykkes også publishing delen av strategien. Merkevare strategien betaler seg gjennom DUNE avtalen. Basert på verdens mest solgte fantasy roman. Sagt på en annen måte, mer enn Ringenes Herre! Alt er på stell, kursen øker jevnt og trutt igjen nå. Nye store investorer kommer inn hele tiden. Ledelsen selger selskapet bra og vet nå hva de skal selge inn og til hvem. Her har ASP også spilt inn.

Nå bygges det sten på sten. Utrolig billig oppkjøp bør også fremheves. Funcom er nå i en utrolig sterk posisjon. De må bare fortsette akkurat som de gjør og har gjort siste par årene. Psykologisk virker det tryggere enn noen gang å gå inn i Funcom nå. Som en langsiktig posisjon. Noe som de fleste foretrekker. Noen liker trading, men de fleste på børsen ser etter lengre bets. For å ta et lengre bet vil man ha selskaper som eies av langsiktige investorer i større grad. Vi er nå over 70% på topp 20. Mange fond ligger rett bak topp 20. Mye høyere andel fond enn før. Da føles det tryggere å kjøpe Funcom. En x-faktor nå er Jebsen. Som alltid. Men jeg tror ikke det vil vare mer enn maks 1-2 år til. Trolig mindre før han selger seg ut/kraftig ned. Men med økende interesse fra fond, en økning av internasjonale oppkjøp til høye priser i bransjen så virker ikke den situasjonen skremmende i det hele tatt. Tror faktisk det vil bli en trigger for kursen nesten uansett. Med mindre det ikke skjer før selskapet feiler stort med et par-tre spill på rad.

Nei, jeg tror ikke kursen er i nærheten av toppen en gang nå. Vi pløyer gjennom motstand og sjansen er stor for at ASP blir den som svelger de aksjene der. Og da har man et fundament i aksjen for alle de store vil da sitte lastet med aksjer og ingen vil ha interesse for å få kursen ned igjen før et eventuelt oppkjøp er i gang. Og det vil nok ikke bli så enkelt å styrte kursen med 50% som det var høsten 2018. Selv ikke for ASP eller en oppkjøper.

Jeg er utrolig optimistisk nå. Glad jeg stolte på magefølelsen hele veien og bare kjøpte og kjøpte nede på under 13 kroner. Det var en av de beste kjøpsmulighetene vi har sett på Oslo børs.

God helg :sunglasses:

19 Likes

Akkurat siste dagers fine oppgang tror jeg skyldes mest at piratos frontrunner det svenske fondet og drar kursen bra oppover på den måten. Hvem har ikke måtte betale litt ekstra for funcom-aksjer når PAS er i gang med sin trading? Det har jeg. Mer enn en gang. Nå ser man ikke lengre hvilke hus handelen skjer igjennom.

Funcom som selskap imponerer stort nå, en gang kommer reprisinga av aksjen for alvor. Men det kommer nok til å bli en humpete tur før vi kommer dit. Jeg er i alle fall godt med.

6 Likes

Logikken at kursen skal dobles pr i dag er vanskelig, men ila de neste 2 årene så er det høyst mulig. Reprising kan komme som det gjorde i forkant av CE når de begynte mer og mer og komme med bilder, info og gameplay. En gaming community kjenner igjen potensiale når de ser det. Så når de begynner å promotere coop shooter og conan singleplayer (som jeg er sikkert på selger 380.000+ første måned) så kan det bli lurvete fremover. Nivået på kursen da kan fort være flere og tjue kroner, og fra dagens ca 18 så snakker vi kanskje en 10 kroning. Kurs på 36 kroner tilsvarer ca 2.8 mrd i mcap. Det er enten storsalg av en nevnte over eller ok salg av “alt” de neste årene. Dobling pr i dag ut fra hva vi vet om fremtiden er noe annet, men dobling som Kursmål ser jeg på som helt innafor på alle måter, gitt man kan gi det noen år :crossed_fingers:

2 Likes

Funcom KAN komma att ha samma MCAP som Paradox och THQ i framtiden. Det är inte en omöjlighet om de fortsätter på samma bana som idag.

Är det givet att det blir så? Nej, många bitar måste falla på plats, men ni som klingar er fast vid multiplar om P/E 19x och tycker dagens värde är dyrt måste släppa hockeysargen och komma in i matchen.

Funcom har en urstark pipeline och kommer förr eller senare att jämföras med peers i branschen.

4 Likes

Skal selskapet komme opp på mange milliarder marketcap trenger de en kjempesuksess. Så lenge Funcom 2.0 fortsetter å bygge stein på stein slik de gjør nå kommer de til å få mange skudd på mål.

4 Likes

Jeg er ingen regnskapsmann eller profesjonell analytiker, men dette er da grunnlaget mitt som jeg bruker på forrige 4 kvartaler (estimater neste 4 kvartaler er noe annet, men der tror jeg det er best at folk enten forholder seg til de profesjonelle i RedEye eller gjør egne analyser). Ser dere noen åpenbare feil tar jeg gjerne i mot korrigering så jeg får rettet opp i det. Og så er jeg ikke like opptatt av alle tallene (EV / EBIT syntes jeg virker mest fornuftig, sammen med PE ratio).

Grunnlag:

Fornuftig prising:

Verdsettelse Funcom (mørkeblå er target, lyseblå er fornuftig range, basert på forrige 4 kvartaler):

Jeg kan absolutt ha gjort en utregningsfeil eller ti, og tallene er jo avhengig av dollarkursen man bruker. Og så endres selvsagt tallene seg hvert eneste kvartal. Etter Q1 2019 tallene vil tallene endres i positiv retning!

Uansett er det viktigste at hvis man ser på det fundamentale, så gjør man seg noen tanker om hvilke verdsettelsesmetoder som er mest fornuftige å bruke, og deretter om man skal bruke siste 4 kvartaler (fasit), neste 4 kvartaler (estimater), en miks (forrige 2, neste 2), eller hva man måtte ønske.

Så vidt jeg kan se er EV / EBITDA den eneste verdsettelsesmetoden som tilsier at Funcom er sterkt underpriset, med kursmål rundt 25kr basert på hva selskapet leverte i 2018. Dette er også en verdsettelsesmetode som normalt kun er fornuftig å bruke på selskap i sterk vekst, og så kan man ha delte meninger om det passer på Funcom eller ikke.

Slik jeg ser det er Funcom generelt ok priset basert på det fundamentale de leverte i 2018 og hva jeg forventer de skal levere fundamentalt i 2019. Selskapet er billig basert på hva jeg forventer de skal levere fundamentalt i 2020. Og så er det spennende om de kommer til kort eller overgår forventningene selvsagt.

Det lureste man kan gjøre hvis man har sterk tro på at Funcom skal lykkes som ett vekstselskap, med stadig større inntekter og overskudd, er å sitte stille i båten til de har lykkes, og markedet har forstått det. Det tar tid, men vil gi svært god avkastning. Forøvrig samme argument jeg pleier å bruke om biotek - hvis man har troen på lang sikt, og investeringen er på lang sikt, så er kursbevegelser på kort sikt støy man helst bør ignorere. Det gjelder både når kursen går opp, og når den går ned.

PS: Per i dag er jeg ikke investert i Funcom, men jeg skal nok inn før coop shooter i 2020 hvis det ser bra ut, og kanskje før hvis kurs + makro + framtidige triggere tilsier det. Med en tidshorisont på investeringer som normalt er fra intradag til 1 måned fram i tid passer det meg best. Og siden jeg forventer at 2H 2019 vil være relativt dårlig økonomisk for Funcom basert på RedEye analysen og egne estimater så ser jeg for meg at det er helt greit å se etter andre muligheter i det halvåret. Med mindre det kommer fundamentale nyheter som selvsagt overstyrer løse gjetninger.

23 Likes

At de ansetter folk og skal til og med doble antall ansatte i Portugal er et godt tegn på vekst. Det er også signering av opp mot 6 nye spill nylig. Med konferansen som nettopp var over så forventer jeg flere publishing nyheter snart. Da begynner pipelinen å bli stor :sunglasses:

2 Likes

Jeg er enig, hvis man ser på 2017/8 Vs 2019/20, så går man fra 3* titler til 4, med antakelse om to ekstra ubekreftet, så 3 Vs 6**.

Forøvrig deler jeg mye av de samme synspunktene som jcp, men er endel mer positiv til kursen i 2019 og er 50% investert. Har måttet redusere fordi jeg trenger endel penger i sommer.

*swl, CE, myz
**Conan SP, coop fps, CU, mom +2 publishing titler til.

7 Likes

Er det som i dag best illustrerer potensialet til aksjen, sett i lys av det vi kjenner til fundamentalt: ingen gjeld, stor kontantbeholdning mv.

De andre multiplene henger litt etter, men mye er jo gjort med Q1 19.

EV / EBITDA passer spesielt godt siden Funcom er et selskap i sterk vekst, med stadig flere inntektsstrømmer og prosjekter i pipeline. Ikke minst kan et spillselskap finne på å mangedoble inntektene over natten, dersom de får en mega-hit.

Edit:

Både kursmessig og inntektsmessig er jeg mer optimistisk for 2019 (i fravær av børskrakk). Tror (heldigvis) folk undervurderer inntektene fra MYZ på Switch, CE, CU og MOM.

Et fond eller to til vil også alene være nok for å sette et nytt gulv på ~20 kroner.

3 Likes

Hvorfor er det en bedre multippel enn de andre, bortsett fra at styrkene/svakhetene til den passer som hånd i hanske for Funcom. Ser bort fra capex, som står for brorparten av kostnadene til funcom og hensyntar EV, som belyser at selskapet har en mycket pen balanse.

JCP gjør det eneste rette, og sammenligner flere måter å verdsette selskapet på.

2 Likes

Hvis du henviste til meg, så må du se nærmere hva jeg skriver: illustrerer potensialet, gitt at Funcom (slik jeg ser det) er et selskap i vekst og som man med relativt god r/r kan forvente at øker inntektene i fremtiden.

Ingen multippel er verdt noe alene, og eller er «bedre» enn andre. @anon80503862 hadde et glimrende innlegg!

Vi som handler i dag handler jo ikke basert på multipler som per definisjon indikerer at Funcom er dyr.

4 Likes

Ja var deg jeg henviste til :slight_smile:
Jeg er bare uenig i at det illustrerer hva potensialet er. En multippel er tross alt basert på historiske verdier.
Når vi ser på multipler her argumenterer vi jo om selskapet er verdsatt korrekt pr idag basert på all kjent informasjon. Og da sies det ofte at den burde ligget godt over 20 tallet, mens regnearket @anon80503862 viser til sier at neida, de fleste er enige om at en pris rundt 18kr er korrekt.
Nå kan jo Funcom fort være verd 10x dagens kurs om noen år, det er tross alt et veldrevet selskapet, som virker å ha stålkontroll på det finansielle. Treffer de innertieren på et spill de neste årene kan det fort være en realitet, men å påstå at en multippel på noen som helst måte er her for å si noe om potensialet til et selskap blir i mitt hode feil :slight_smile:

1 Like

Ah, da skjønner jeg hva du mener. Men blir jo litt semantikk.

EV / EBITDA sier meg noe om «potensialet» hvis jeg ser på denne i sammenlignbare selskaper - gitt hypotesen om at Funcom lykkes fremover :wink:

Apropos kjent informasjon så vet vi jo at flere av de andre multiplene blir (veldig) mye bedre allerede med Q1.

Noe som bidrar til at jeg anser fair value i dag til å være i rangen 21 - 25 (oppjustert litt etter Q4 og Legendary-avtalen).

Mener å huske at @anon80503862 selv har nevnt 20 - 23 som relativt rimelig prising.

3 Likes

Det er korrekt, men det var også basert på at MYZ skulle selge bedre enn det gjorde i Q4 2018. Ting endrer seg jo hele tiden. Eksempelvis er jeg nå svært usikker på hva inntektene for Conan Unconquered, MYZ Switch/Retail, Conan Exiles gratis på PS4 vil være, så Q2 2019 oppfatter jeg som ett ganske stort spørsmålstegn.

Q1 2019 vil forbedre tallene, men Q2 2019 vil sammenlignes direkte med Q2 2018 hvor Conan Exiles ble lansert og Conan Unconquered lanseres i år. Derfor forventer jeg samlet at 1H 2019 blir omtrent som 2018 eller noe bedre, mens 2H 2019 forventer jeg blir noe dårligere enn 2H 2018. Dette kan jo selvsagt vise seg å være helt feil. Estimater er jo kun gjetninger på fremtiden, og der bommer vi alle hele tiden.

Baserer man seg på at RedEye vet hva de driver med så vil “fair prising” av Funcom basert på hva de oppnår i 2021 være i området 50% - 100% bedre enn “fair prising” av Funcom basert på hva de oppnådde i 2018. Det er rimelig greit på 3 år. Så vil selvsagt alt justeres kontinuerlig basert på fundamentale nyheter, lansering av spill, kvartalsrapporter, osv.

4 Likes

Sammenlignet med andre spillselskap. Er da Funcom fornuftig priset?