Med Funcom sin historikk (nær konkurs, gjeld som konverteres til aksjer, kort periode som profitabelt selskap, høy variasjon i inntekter) så ser jeg ikke helt verdien i ROE
Kort periode som profitabelt selskap? Og høy variasjon i inntekter?
Vel, det er et faktum at EA CE var et mer eller mindre “være eller ikke være” for selskapet og et ekte startpunkt for Funcom 2.0.
Muligens kan man i realiteten takke den geniale ideen med å inkludere muligheten for justering av kjønnsorganer og titties for at man overskred kritisk masse av salg og ble hva man kan kalle en dundrende suksess (tross sine etterhvert åpenbare mangler).
Så for meg er det en fair deal å sette nullpunktet akkurat der, ved Q1 2017.
Og da snakker vi om en serie på 8 fortløpende og gode kvartalstall i ettertid, og ikke minst snakker vi om at selskapet har fått på plass en reell pipeline for nye produksjoner for de neste år - hvor man IKKE har behov for økonomisk støtte - som VIL oppholde kvartalstall på tilsvarende nivå som nå, når dagens aktuelle spill fader ut.
Flaggskipet CE er for eksempel fremdeles under utvikling og har definitivt ikke begynt på sin sykliske periode hvor man skal forvente at inntekter dabber av og at selskapet derfor også begrenser resurrsene.
Jeg mener man bør begynne å gi kreditt til en sunn forretningsmodell som beviselig har fremtidige lovende perspektiver.
Fortidens rølp og tull bør ikke være en faktor som alltid skal trekkes fram.