Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2019

Jeg forsøker ikke å gjøre en dybdeanalyse for å finne en fasit med to streker, da tenker jeg RedEye rapporten er mye bedre lesning enn mine tanker om selskapet. På side 26 der finnes en veldig fin tabell (litt usikker på dette med copyright, så kopierer ikke inn screenshot av det her). Men det er altså en grunn til at jeg bruker EV/EBIT på 12 selv om det er stor variasjon innen sektoren. Jeg føler det gjenspeiler at Funcom ikke har lang track record med mange spill som selger veldig bra. Ting vil endre seg over tid.

Har også sett noe lignende i analyse av Remedy.

2 Likes

Grunnen er at hvis du ikke bruker penger på spillene i ettertid, så selger de heller dårlig. Da gir det mening å skrive ned og heller la ekspansjonen osv tale som egen sak.

Funcom er veldig fornuftige her og får et regnskap som reflekterer virkeligheten bra.

Er det ikke 24 mnd btw? CE blir ikke skrevet ned over så kort tid, det gjelder småspillene med mer begrenset levetid.

Btw, en veldig god diskusjon her i mine øyne. :ok_hand:

4 Likes

Fra kvartalsrapporten:

The Company amortizes investment in the development of technology and game assets on a
systematic basis over their useful life. MMO games (Age of Conan and Secret World Legends)
and technology have an amortization period of up to five years, whereas other games have
an amortization period of two years or below.

Jeg tror de varierer avskrivningen basert på størrelsen på spillet, men gitt at en svært stor del av inntektene fra spill kommer første måned, og deretter første året, så gir det mening med stor andel av avskrivningene i lanseringskvartalet.

Med Funcom sin historikk (nær konkurs, gjeld som konverteres til aksjer, kort periode som profitabelt selskap, høy variasjon i inntekter) så ser jeg ikke helt verdien i ROE. Jeg mener at man får helt fornuftig informasjon om selskapets situasjon basert på revenue, profit eller earnings per share og EV/EBIT. Men ingenting forhindrer andre i å vektlegge andre faktorer om de vil.

Kanskje jeg burde utvide og ta med flere faktorer, som ROIC, det virker jo interessant forsåvidt.

2 Likes

Med Funcom sin historikk (nær konkurs, gjeld som konverteres til aksjer, kort periode som profitabelt selskap, høy variasjon i inntekter) så ser jeg ikke helt verdien i ROE

Kort periode som profitabelt selskap? Og høy variasjon i inntekter?

Vel, det er et faktum at EA CE var et mer eller mindre “være eller ikke være” for selskapet og et ekte startpunkt for Funcom 2.0.
Muligens kan man i realiteten takke den geniale ideen med å inkludere muligheten for justering av kjønnsorganer og titties for at man overskred kritisk masse av salg og ble hva man kan kalle en dundrende suksess (tross sine etterhvert åpenbare mangler).

Så for meg er det en fair deal å sette nullpunktet akkurat der, ved Q1 2017.

Og da snakker vi om en serie på 8 fortløpende og gode kvartalstall i ettertid, og ikke minst snakker vi om at selskapet har fått på plass en reell pipeline for nye produksjoner for de neste år - hvor man IKKE har behov for økonomisk støtte - som VIL oppholde kvartalstall på tilsvarende nivå som nå, når dagens aktuelle spill fader ut.
Flaggskipet CE er for eksempel fremdeles under utvikling og har definitivt ikke begynt på sin sykliske periode hvor man skal forvente at inntekter dabber av og at selskapet derfor også begrenser resurrsene.

Jeg mener man bør begynne å gi kreditt til en sunn forretningsmodell som beviselig har fremtidige lovende perspektiver.

Fortidens rølp og tull bør ikke være en faktor som alltid skal trekkes fram.

10 Likes

På nettet finner man helt sikkert folk som mener det er riktigere å beregne en verdi utifra likvideringsverdi enn bokført verdi men da er det ikke lenger P/BV. Da dette jo pr. definisjon er pris sammenlignet med bokført verdi.

Er flere av disse finansielle forholdstallene man kan diskutere relevansen av men skal man bruke benevnelsene må man holde seg til definisjonen av de.

2 Likes

Jeg kan forstå at folk mener EV/EBITDA er overdrevent edruelig.

Men tryggest? Det er jo motsatt.

Selskap står veldig fritt til å flytte kostnader inn i immatierelle eiendeler som senere skal avskrives hvis de ønsker. Men dette forutsetter jo at man faktisk får inntekter på dette i framtiden, noe som alltid er usikkert. Og ser man på denne posten i kvartalsrapportene til Funcom så ser man jo at den er sterkt økende, nettopp fordi de flytter store deler av kostnadene sine inn der (helt logisk, de driver jo med spillutvikling).

Dette gjør jo EBITDA til bortimot den minst trygge formen å regne verdi ut fra i mine øyne. Det er her det er mest usikkerhet.

For all del, det kan godt hende EV/EBITDA gir ett mer korrekt bilde, men tryggest? Det virker som ett rart argument for meg.

Men dette blir uansett en litt merkelig argumentasjon. Alle kan vektlegge de tingene de vil.

5 Likes

Tryggest som, den faktoren man ser på om man ikke vil la toget gå fra seg :wink::sweat_smile:

1 Like

Tror vel tryggest i de fleste tilfellene egentlig betyr “den multippelen som underbygger min posisjon best” :slight_smile:

5 Likes

Ett annat sätt att se det är att Core-fonden, insiders och andra storaksjonærer akkumulerar mycket på de här nivåerna. Det brukar vara en ganska positiv signal frågar du mig, och en anledning att jag tror kursen ska upp en bra bit över dagens nivå.

Caset ser bara bättre och bättre ut tycker jag! :muscle:t2:

5 Likes

Haha, kanske det… Inte minst så tror jag de ser potentialen i caset på lite längre sikt än värdesättning “precis just nu”.

Skulle alla aktier värdesättas på det sättet så hade det inte varit speciellt spännande att vara investor :grin: .

2 Likes

Spørsmålet om EV/EBITDA er verdifull eller ikke kommer jo an på to ting som jeg ser det: om man har tillit til at Funcom har immaterielle verdier som er verdt det de har verdsatt dem til. Den andre biten er om det er en grunn til å se på den i stedet for f.eks. P/E. For meg så er en slik grunn at de f.eks. er i sterk vekst.

Jeg mener Funcom er i sterk vekst, hovedsakelig fordi de nå kjører på med to relativt store titler samtidig og har relativt lite folk på CE/SWL/AoC/AO. Tidligere har Funcom kun hatt råd til å jobbe med en større tittel av gangen. I tillegg har de nå nok cash til å drive med publishing noe som først begynte å gi avkastning i slutten av 2018, men hvor de har hatt utgifter gjennom store deler av 2018.

Når det kommer til de Immaterial Assets, så er denne pr Q4 2018 på 24711 TUSD. Hva består dette av?

• SWL/AoC/AO her er vel det meste skrevet ned, kanskje med unntak av SWL
  • CE
  • MYZ
  • CU (i full produksjon)
  • MoM (i full produksjon)
  • Coop shooter (2018: production started in q1 (march), Q2 almost fully staffed, Q3 full production.)
  • Conan single player (i pre production)
  • Dune open world (konsept)
  • Heroic signatures (kjøpspris 10,6 MUSD)

Noen som har oversikt over når de tre siste startet opp som konsept, preprod, full prod?

da har jeg fått fylt på med 15k aksjer…kom selvfølgelig for sent enn jeg ville ønsket…men tørr ikke å vente på en eventuell nedgang >_>

2 Likes

Da er jeg faktisk helt ute. Gikk litt for fort igjen… :sweat_smile:

4 Likes

Kanskje Funcom bør lage et spill som heter Robot Wars

image

Mulig disse er programert av pokerspillere. Er litt “Jeg høyner med 50” - “Jeg ser deg” tendenser her :slight_smile:

1 Like

Jeg tror du drar begrepet “tryggest” utenfor normal bruk. Det er ikke tryggest å sitte i høy-risiko fordi ellers kan du gå glipp av en 10-bagger. :stuck_out_tongue:

Får håpe blokken blir tatt i ett jafs i dag også :wink:

1 Like

Det kan godt være, jeg er helt med på at EV/EBITDA har noe for seg, jeg bare reagerte på ordbruken. Hvis du ser over, så har jeg jo argumentert for hvorfor det kan være riktig å vektlegge EV/EBITDA. :wink:

1 Like

Uhøytidelig avstemning:

• Solgt alt - høydeskrekk / “det går for fort” :scream:
  • Solgt traderpotten, og sitter med resten :wink:
  • Sitter med alt og/eller øker :sunglasses:

0 stemmegivere

1 Like

…og i mens fortsetter kursen å øke jevnt og trutt på høyt volum.

1 Like

wheresmydump

Edit:

Kan se ut til at ~50 prosent har solgt deler av- eller hele beholdningen her inne. Ser også at antallet svensker har minket i det siste også. Allikevel er trenden (sterkt) positiv.

Nye tider for både gjeter og flokken :sunglasses:

2 Likes