Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2019

Tålmodighet er en dyd…

Fundamental utvikling spiller ikke inn i det hele tatt? Tror det viktigste er å bygge track record og bevise at den nye strategien virker over tid. Fortsette å levere på det man lover.

3 Likes

Tror dere skjønner det var spissformulert. Og jeg avsluttet altså med:

Hadde det fundamentale hatt et spøtt å si for prisingen av selskapet hadde ikke aksjen vaket på lavere nivåer enn på samme tid i fjor (pluss/minus emisjonskurs).

Funcom leverer tidenes årsresultat for andre år på rad, kursen følger ikke etter (enda).

Tid vil hjelpe, naturligvis - sten på sten og alt det der. Jeg mener ikke annet, og ingen er mer bull på caset enn meg.

Men:

Greia er bare at jeg ikke tror kursen får forankring i fundamentale markedsmekanismer før Funcom sitt IR-arbeid evner å kommunisere nettopp bunnlinje, marginer og case til rette mottakere.

1 Like

Problemet er kanskje at mange forventer at 2019 blir dårligere enn 2018?

1 Like

Tja, vi her inne vet jo at det ikke stemmer. Ellers er det jo ingen konstruktiv deking i medier eller analysehus av Funcom, så hvordan i alle dager skal folk som ikke allerede kjenner (eier aksjer) selskapet vite det.

Hvis du tenkte på kursutviklingen, så er fortsatt hovedproblemet:

Jeg tenkte på inntekter/resultat og tror faktisk at det er en del som var i aksjen før release av CE som forventer at inntektene fra CE faller mye. Jeg tror jo at både CE og MYZ vil generere gode inntekter i 2019 . Med 2 nye spill i år hadde jeg ikke blitt overrasket om inntektene for 2019 blir på nivå med eller høyere enn 2018.

5 Likes

Har ikke Funcom meldt at alle kvartal fremover blir positiv? Da tror jeg lite på at Q4 skal risikere å være ned mot 0. Har ikke regnet på dette, men av den grunn jeg nevner så tror jeg resultat for Q4 (worst case) er 1 mill USD. Sannsynligvis mye høyere.

1 Like

Tippar på att de flesta tror att CE inte kommer leverera mer och därför säljer de. Jag ser ganska tydligt att CE kommer leverera i 2019 med

2 Likes

Jeg skjønner logikken til mange rundt inntektene i 2019. Men samtidig så mistenker jeg at disse folkene ikke skjønner hvordan pengestrømmen til blant annet CE og Mutant virker over tid.

Fordelen er jo at Q4 vil rette opp i mye av det inntrykket og med et ok Q1 vil inntrykket bli enda bedre.

3 Likes

Samme her, selv om forventningene mine til det som slippes i 2019 ikke er så store. Det er en stor forskjell på å ha MYZ og CE på tre plattformer hver i backloggen mot å bare ha CE på to plattformer, og i EA. Funcom har lykkes veldig bra med konsoll-releasene sine.

3 Likes

Alltid greit med lave forventninger men målgruppen til petroglyph spillet er nok uansett ikke mindre enn den til MYZ :slight_smile: Det blir også interessant å se hvor mye bugs de får fikset i neste patch til CE og hva som blir neste feature. Dette er jo noe som kan gjøre relativt store utslag på salg for 2019.

2 Likes

I 2018, så var nylanseringene CE og MYZ. Jeg forventer at CU + Halloween + coop shooter vil selge mindre enn disse to i 2019. La oss si at disse drar inn 70% av det CE og MYZ gjorde i 2018. La oss si at CE og MYZ drar inn 50% av det de gjorde i 2018 i 2019. Da vil inntektene være 20% høyere i 2019 enn i 2018.

EDIT: etter å ha sett hvor bra CE solgte i Q4 2018, så er jeg jo egentlig litt pessimist når jeg tror CE bare vil selge halvparten så mye i 2019 som i 2018. Appelen til CE var inntil mai 2018 rimelig laber, ettersom det var i EA og det knapt kom patcher. Selvfølgelig, CE solgte bra fra mai til juli og ble sluppet i Japan i august, men utenom de månedene, så kan 2019 fint slå 2018.

Når det kommer til MYZ, så er det vanskelig å si hvor bra det vil selge, 50-100% ville vært normalt med grei oppfølging. Samtidig, en Switch-versjon vil som jeg ser det komme på toppen av dette og kanskje kunne gi 20-30% til. Betalte expansions vil de jo også tjene penger på, i tillegg til å dra inn flere spillere.

… Alt i alt, så var jeg litt pessimist til 2019, og tenkte at 2020 kom til å bli det store året, men jeg tror nå at 2019 kan bli et godt mellomår. Januar ser hittil rimelig grei ut, og første kvartal er vanligvis rimelig dårlig på Steam.

9 Likes

Eller en rå analyse

1 Like

Hade varit positivt för Funcoms del -lång väg kvar att gå dock

1 Like

Mutant nummer 91.

:ship::oil_drum: :fish:

Lenge leve janteloven

1 Like

15/01-2019 09:18:52: (FUNCOM) NOTICE OF CHANGED SHAREHOLDING

Synd det ikke er noen julevikarer på jobb lenger som kan skrive at storeier øker i Funcom.

6 Likes

Sitter med en følelse at det snart kommer en bra melding👍

4 Likes

gissning eller har du smygtittat hemma hos Rui?