Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2019

Han sjekket nok webkameraet vi satte opp i kontoret til Rui når vi var der i mars! :stuck_out_tongue:

1 Like

Blir litt som “gutten som ropte ulv” dette her…Ser varsel fra tekbot, “omg melding!” Ah, det var bare avanza pension igjen ja…

Kun gissning! Men er overbevist om at det jobbes hard bak kulissene.

Blir litt overrasket om der er ingen som vurderer å ta opp dekning av FUN nå på dette nivået. Det er jo en vinn-vinn-vinn-vinn-vinn sak for de som er først ut.

2 Likes

Det er svært vanskelig å ta opp dekning av Funcom når man vet så lite om prosjektene deres i 2019.

Jeg tror det er mye lettere å ta opp dekning av Funcom etter lansering av Conan Unconquered, forutsett at man da vet resultatene fra 2018, har sett cgi + gameplay av rock pocket games skrekkspill, og forhåpentligvis vet noe om coop shooter spillet også.

2 Likes

Fint mulig å ta opp dekning av Funcom etter Q4 - usikkerhet rundt kommende titler og prosjekter er notorisk i bransjen per se. Det sagt, så synes jeg selskapet kan være enda mer transparent for å øke tilgjengeligheten for analytikere.

2 Likes

Uenig - bør være mulig for en analyse med dagens info og tall. Vi er på kurs 13 ikke 20.

1 Like

Enig👍

1 Like
2 Likes

En analyse bør i utgangspunktet være basert på at man har god tro på at forutsetningene man legger til grunn gir riktig resultat. I utgangspunktet burde en analyses konklusjon være uavhengig av dagens kurs.

1 Like

Naturligvis - men med Q4 har man altså 8 kvartaler som bør være tilstrekkelig basis for å lage en analyse. Man kan anføre usikkerhetsargumentet i påvente av nye prosjekter på ethvert tidspunkt i bransjen.

Hva med titlene some kommer etter Conan Unconquered? Like mye, hvis ikke mer usikkerhet der.

Lettere å regne på CU som kommer på én plattform, i én nisje og har et lite knippe sammenlignbare konkurrenter (sammenlignet med de større multiplattformsprosjektene som er i pipeline). Videre er det forholdsvis enkelt å regne på cash-flow fra eksisterende titler.

Ellers kunne det vært forfriskende hvis Funcom slo Oslo Børs i dag - men ser ut til at vi skal ned fordi ned på lag med robotus. Mulig den skal touche 12,50 før den snur - hvem vet.

1 Like

Det var jo det jeg skrev. At etter Conan Unconquered, rundt E3, så har vi sannsynligvis mye mer informasjon i form av:

  • Guiding på coop shooter spillet (lanseringsvindu), enten fra Q4 2019 eller Q1 2019. Mer info?
  • CGI + eventuell gameplay trailer fra skrekkspill fra rock pocket games.
  • Kunnskap om hvordan lanseringen til Conan Unconquered har gått.
  • Inntekter fra Q1 2019 (ett kvartal uten lanseringer, hva er inntekter fra gamle spill?).
  • Resultat 2018 (bedre enn 2017 som var tidenes beste?).
  • Conan single player ligger fortsatt 1 år + fram i tid sannsynligvis (mot 1.5 - 2 år nå).
  • Inngått 1-2 flere publishingavtaler for lanseringer i 2020?

Akkurat nå føler jeg at det å spå inntekter i 2019 er veldig vanskelig, og en analyse tar jo ofte utgangspunkt både i året som har vært, og forventede inntekter neste 12 måneder. Og det å spå forventede inntekter fram i tid er det som er vanskelig per i dag.

Men for all del, jeg har ikke noe i mot en analyse, jeg bare tror det er mye lettere å lage en god analyse om ca 5 måneder.

2 Likes

Absolutt, det er per definisjon veldig vanskelig å regne på fremtidige inntekter fra nye titler.

Sier ikke annet enn at det faktisk er ganske godt mulig å estimere inntekter fra CU. Og med de siste 8 kvartalene til og med Q4 2018, så burde det være tilstrekkelig med data for å lage en analyse.

Vi kjenner utgiftsnivåene, vi kan estimere cash-flow fra eksisterende titler og vi kan estimere relativt greit for CU.

Så vil mer kjøtt på beinet komme gjennom året (slik det alltid vil være).

2 Likes

Jeg tenker en direkte indikasjon fra Funcom på hvilket år Coop shooteren kommer er et “minstekrav” for at noen skal komme med en analyse. Indirekte, så har de jo sagt 2019, via strategien sin, men det kunne jo vært litt klarere. Hvilken IP det er og hva spillet minner om er nok også en god ide. Jeg ser for meg noe lignende Vermintide, men hvem vet? :stuck_out_tongue:

2 Likes

Det kan du ha rett i, det er det viktigste datapunktet på kort-/mellomlang sikt.

1 Like

“I Microcap-fonden är det svenska spelutvecklingsbolaget Stillfront och norska Funcom bland de största innehaven. De stod för 3,8 respektive 3,7 procent av portföljen vid utgången av november månad.”

Ligger MicroCap under Ny Teknik…?

Nej :slight_smile: De har Funcom som innehav i båda fonderna med största merparten i microcap fonden. 3.67 % av fondförmögenheten i slutet på november var 62 msek. Så de har väl runt 70% i microcap och 30 % i ny teknik av 7400000 aktier

2 Likes

Edit: skjønte tegninga.

Litt info om microcap

Kort om fonden

Fonden är en specialfond, vilket innebär att fonden har friare placeringsregler än traditionella värdepappersfonder. Fonden placerar huvudsakligen i aktier i ett koncentrerat urval av små företag i Norden med tonvikt på Sverige. De bolag som fonden investerar i får ha ett marknadsvärde som, vid utgången av kalendermånaden närmast före investeringstillfället, uppgår till högst 0,1 procent av den svenska aktiemarknadens totala marknadsvärde. Fonden får använda sig av derivatinstrument i strävan att öka fondens avkastning. Fonden följer även fondbolagets policy för ansvarsfulla investeringar, läs mer om policyn i fondens informationsbroschyr. Fonden lämnar normalt ingen utdelning utan vinster återinvesteras i fonden. Köp och försäljning av andelar sker sista bankdagen varje kvartal.

https://www.swedbankrobur.se/fonder/microcap/index.htm

1 Like

Kan sørge for jinxen:

2 Likes