Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2019

For min del er dette en enkel analyse. Vi vet at ASP satt med 1 mill aksjer og sa han syns det var liten interesse for aksjen og ville ha inn større aktører i aksjen. Han pushet på Funcom for å selge inn selskapet til proffe investorer. Noen trodde sikkert at det var fordi han da ville ha noens som var store nok til å kjøpe aksjene hans. Og håpet på en oppgang når november skulle komme og ASP skulle til Søta bror og piche selskapet.

Det skjedde vel ikke akkurat slik.

ASP kjørte kursen ned samtidig som store svenske fond og proffe private investorer kjøpte seg inn, you guessed it, fra november og utover. Etter at store fond har kjøpt har han altså kjøpt tilbake sine aksjer som han brukte til å presse ned kursen med. Helt nylig var Funcom også hos Pareto med flere og pichet. ASP skulle altså ikke selge sine aksjer til fond og lignende. Mine teori er derfor at foruten indeksfond som kan komme inn er det bare andre mer vanlige aksjonærer som skal få kjøpe de. Det er vel ingen som er lettere å selge en “overvalued” aksje til enn småsparere. Eventuelt teknikere. De selger og kjøper der strekene forteller dem at de skal gjøre det.

Men for å få nok folk til å selge på rett tidspunkt og kjøpe på rett tidspunkt så må den tekniske tradingen være troverdig. Der føler jeg vi er nå. Det er jo bare å se på historikken siste måneder. Det kan godt være at toget starter enten på rundt 19.2, men jeg tror mest at det starter rundt 23 kroner. Er nok en del som selger på 23 kroner som plutselig får en dårlig følelse i magen når aksjen går 5 kroner i hver åpning og sluttauksjon de neste dagene. Den magefølelsen kan få folk til å gjøre ting som ikke er så gjennomtenkt. Selv teknikere :wink:

Nå høres det ut som jeg har noe i mot teknikere. Det har jeg absolutt ikke. Jeg elsker å lese og lære fra dem, men jeg tror kanskje de kan gå på en smell bare. Slik stoplossaksjonærer også fort kan gjøre i Funcom.

Men nå bør jeg kanskje gi meg med dette. Jeg skal ikke prøve å overtale dere som tviler på analysen min. Men er trygg på at den er korrekt. Dessuten, noen skal jo kjøpe miune aksjer også. Men de får jeg nok solgt uansett. Jeg har aldri vært avhengig av ASP sprell før. Dessuten er volumet mitt ubetydelig i forhold.

Anyway, happy chase! :wink:

7 Likes

3 Likes

Jeg tenker at hvis det skal mimres om gamle dager, så er det greit å huske på hvordan datidens ledelse “informerte” markedet om hvordan ting lå an kontra hva dagens ledelse gjør. Så ja, jeg tror nok de dagene er borte for godt gitt dagens ledelse.

3 Likes

Nå går du alt for langt tilbake i tid. Ja, den tida er forbi. Men det er noe helt annet.

1 Like

Hva mener du? Hele argumentasjonen din er basert på premisset om at Funcom ble handlet på den måten i 10 år og at det vil skje igjen.

Jeg sier bare hvorfor jeg ikke tror på det premisset overhodet.

1 Like

Hele argumentasjonen ? Jeg tror du misforstår her. 10 år var bare et ubetydelig tall jeg like godt kunne byttet med “tidligere”. Hadde ikke noe med argumentasjonen min å gjøre i det hele tatt. Kursen har gått 30% på kort tid 5 ganger eller mer bare siste 2 år. Med dagens ledelse.

Så det er ikke et premiss. Det er bare kunnskap. Nå er jeg 99% sikker på at jeg har helt rett. Og dersom du mener noe annet så vær så god, scenen er din. Jeg trenger ikke overbevise deg eller andre. Jeg vil heller at alle skal tro noe annet. Så får jeg heller si, told you so. Det er kjekkere.

1 Like

And for the record, min mening er at alle disse 30% oppgangene ikke hadde noe som helst med ledelsen å gjøre. Men det hadde med aksjonærene å gjøre. Og de samme aksjonærene har vi fremdeles. Altså tradere.

2 Likes

Jeg har ikke noe problem med en mulig kurs innen to år på Funcom over 40kr-50kr. Men det mener jeg forutsetter at selskapet leverer spill som selger svært bra. Det kan absolutt skje, og jeg ser ikke noe galt med den kursen hvis selskapet lanserer ett spill til (eller flere) som selger flere millioner eksemplarer.

Jeg ser stort sett bare ett tilfellet hvor aksjen kan gå 5kr + flere dager på rad, og det er ikke på hype eller manipulasjon av tradere. Det er etter lansering av ett spill som man ser vil selge ekstremt bra. Ikke hundretusener, men millioner på noen dager eller uker etter lansering. Og at spillet dominerer på twitch, osv slik at selskapet tiltrekker seg mange helt nye aksjonærer.

Angående dagens virkelighet er min nåværende teori er at alle traderne prøver å finne ut hvilket kursnivå fondene kjøper store poster på, og så vil de lage seg en tradingrange på 25% - 30% over denne. Derfor tror jeg på oppgang på kort sikt.

Hadde det ikke vært for at jeg ikke har stor tro på Conan Unconquered så hadde jeg posisjonert meg på innsiden nå og solgt litt rett før kvartalsrapporten og resten etter eller når det kommer dump i forbindelse med kvartalsrapporten. Historisk ville det vært “smart.” Men siden jeg subjektivt ikke har så stor tro på neste spill som lanseres, så velger jeg å avvente i andre aksjer. Det går merkelig nok an å finne andre aksjer som går oppover kursmessig også. Så alternativene er ikke “funcom eller kontanter” men heller “funcom eller andre interessante aksjer.”

Jeg ser fortsatt på Funcom som en høyrisikoaksje, og jeg tror at hvis det blir en ny makrokollaps så faller fort aksjen tilbake til under 15kr uten at det fundamentale i selskapet har endret seg overhodet. Skulle derimot indeksene eksplodere oppover og folk blir euforiske, så kan også kursen til Funcom eksplodere opp uten at det fundamentale har endret seg.

Jeg tror forøvrig hverken ASP eller andre tradere ser etter exit i Funcom. Det er alt for profitabelt. Jeg tenker aksjen må være veldig overpriset gitt det fundamentale hvis den typen aksjonærer skal ta permanent exit. Og det skjer nok ikke før selskapet faktisk får en storsuksess tror jeg, fordi selskapets nåværende ledelse ikke sender ut masse meldinger som skaper ubegrunnet hype og oppstyr om hvor fantastisk fremtiden vil bli, men i stedet jobber jevnt og trutt for at fremtiden skal bli fantastisk :slight_smile:

15 Likes

Nå kommer nedgangen😊, her er dagens Investtech:

Funcom viser en sterk utvikling innenfor en stigende trendkanal på mellomlang sikt. Dette signaliserer økende optimisme blant investorene og indikerer videre kursoppgang. Aksjen har brutt et motstandsnivå og gitt kjøpssignal fra langsiktig trading range. Aksjen nærmer seg motstanden ved cirka 19.00 kroner, noe som kan gi en reaksjon ned. Aksjen anses samlet sett teknisk positiv på mellomlang sikt.
Anbefaling: Kjøp

3 Likes

Tenkte det samme når den mailen plinget inn :stuck_out_tongue_winking_eye:

bilde

8 Likes

Enten fortsetter det opp, eller så flater det ut en uke eller to alternativt går det litt tilbake (17.30-17.50). Helgardere! :champagne::slightly_smiling_face:

2 Likes

Synes trenden har vært ganske så stabil siste tiden. Trekk streken 3 mnd. Ingen grunn til at den trenden skal endres nå.

4 Likes

Sånn er alle trender før de plutselig forandrer seg.

Kombiner med det fundamentale.

1 Like

Lure på hvem som kjøpe opp stor pottene med aksjer som legges ut for salg.

Stopp los satt :grinning:

Alltid

ALDRI!

Stop loss er for folk som trader lommerusk… hahaha!

:wink:

2 Likes

bilde

5 Likes