For min del er dette en enkel analyse. Vi vet at ASP satt med 1 mill aksjer og sa han syns det var liten interesse for aksjen og ville ha inn større aktører i aksjen. Han pushet på Funcom for å selge inn selskapet til proffe investorer. Noen trodde sikkert at det var fordi han da ville ha noens som var store nok til å kjøpe aksjene hans. Og håpet på en oppgang når november skulle komme og ASP skulle til Søta bror og piche selskapet.
Det skjedde vel ikke akkurat slik.
ASP kjørte kursen ned samtidig som store svenske fond og proffe private investorer kjøpte seg inn, you guessed it, fra november og utover. Etter at store fond har kjøpt har han altså kjøpt tilbake sine aksjer som han brukte til å presse ned kursen med. Helt nylig var Funcom også hos Pareto med flere og pichet. ASP skulle altså ikke selge sine aksjer til fond og lignende. Mine teori er derfor at foruten indeksfond som kan komme inn er det bare andre mer vanlige aksjonærer som skal få kjøpe de. Det er vel ingen som er lettere å selge en “overvalued” aksje til enn småsparere. Eventuelt teknikere. De selger og kjøper der strekene forteller dem at de skal gjøre det.
Men for å få nok folk til å selge på rett tidspunkt og kjøpe på rett tidspunkt så må den tekniske tradingen være troverdig. Der føler jeg vi er nå. Det er jo bare å se på historikken siste måneder. Det kan godt være at toget starter enten på rundt 19.2, men jeg tror mest at det starter rundt 23 kroner. Er nok en del som selger på 23 kroner som plutselig får en dårlig følelse i magen når aksjen går 5 kroner i hver åpning og sluttauksjon de neste dagene. Den magefølelsen kan få folk til å gjøre ting som ikke er så gjennomtenkt. Selv teknikere
Nå høres det ut som jeg har noe i mot teknikere. Det har jeg absolutt ikke. Jeg elsker å lese og lære fra dem, men jeg tror kanskje de kan gå på en smell bare. Slik stoplossaksjonærer også fort kan gjøre i Funcom.
Men nå bør jeg kanskje gi meg med dette. Jeg skal ikke prøve å overtale dere som tviler på analysen min. Men er trygg på at den er korrekt. Dessuten, noen skal jo kjøpe miune aksjer også. Men de får jeg nok solgt uansett. Jeg har aldri vært avhengig av ASP sprell før. Dessuten er volumet mitt ubetydelig i forhold.
Anyway, happy chase!